خبرهای داغ:
مسؤول قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین:

از قرارگاه پیشرفت تا آبادانی راهی نیست/ دغدغه ما، پای کار آمدن مردم است

برین گفت: اولین دغدغه ما این است که مردم را پای‌کار بیاوریم و در تمامی پروژه‌ها خصوصاً پروژه‌های زیرساخت عمرانی، سهم ما یک سهم 50 درصدی است و 50 درصد دیگر آن به‌وسیله مردم، مسؤولان و خیران تأمین می‌شود.
کد خبر: ۹۱۴۸۷۸۵
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴

سفر را ادامه دادیم از روستای خوش آب و هوای توتچال و به سمت روستای الندر حرکت کردیم. در مسیر، در روستای بازرگاه توقف کردیم روز به تیمه رسیده و طنبن اذان در کوچه های روستای بازرگاه پیچیده است. روستایی زیبا که آب «گشنه‌رود» از میان کوچه‌های آن می‌گذرد. به دعوت یکی از بانوان مهمان نواز روستا، به منزل وی می رویم. وی می گوید 30 سال است ازدواج کرده و در این روستا ساکن شده است. او می‌گوید سال گذشته روستا با مشکل شدید کم آبی مواجه بود آنچنان که تمام محصولات و برنج‌های کاشته شده خشک شدند اما امسال با توجه به بارندگی های موجود، شرایط بهتر است و حدود هشت ماه است که آب آشامیدنی به منازل رسیده است.

وی بابیان اینکه اگر آب کم بیاید از آب شاهرود استفاده می‌کنیم، بیان می‌کند: کنار شاهرود موتور آب آوردند که سیل نوروز 98 موتور آب را با خود بُرد.

این بانو از نبود جاده خوب و امکانات بهداشتی، پزشکی و آموزشی گله می‌کند و می‌گوید: 23 خانوار در روستا ساکن هستیم که در فصول سرد به 12 خانوار می‌رسد و اگر کسی بیمار شود باید با پرداخت هزینه بالا خود را به شهر برساند.

بازرگاه روستایی زیباست که به لطف تلاش جهادگران قرارگاه پیشرفت و آبادانی، آباد شده و از نعمت آب آشامیدنی در منازل برخوردا گشته است. عمده محصول باغات این روستا،گردو، برنج و زیتون است. البته محصولاتی دیگر همچون زردآلو، توت هم کمابیش چشم نوازی می کند.

پس از توقفی کوتاه و خواندن نماز، راهی روستای الندر می شویم.

مهاجری معاون عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر (عج) قزوین می‌گوید: تأمین آب شرب سه روستای اَلَندَر، بازرگاه و چنگال دشت در یک پروژه تعریف شد و طی یک سال به اتمام رسید که شامل یک مخزن آب شرب 100 مترمکعبی پیش‌ساخته و شش کیلومتر شبکه انتقال برای این سه روستا است.

وی بابیان اینکه این سه روستا تا پیش‌ازاین فاقد آب شرب بهداشتی بوده‌اند و از آب شاهرود استفاده می‌کردند، ادامه می‌دهد: در حال حاضر آب شرب از دو حلقه چاه حفر شده تأمین و توسط پمپاژ وارد مخزن می‌شود.

مهاجری می گوید: برای پروژه‌های قرارگاه همکاری سه‌جانبه‌ای تعریف شده است. اداره مربوطه به‌عنوان متولی و قرارگاه به‌عنوان تسهیل‌گر وارد می‌شود و علاوه بر آن نیز اهالی هم کمک می‌کنند.

وی ادامه می دهد: این پروژه حدود 400 میلیون تومان هزینه در برداشته که 200 میلیون تومان توسط آب و فاضلاب روستایی، 170 میلیون از سوی قرارگاه سپاه و 30 میلیون تومان نیز از سوی اهالی روستا به‌صورت همیاری تأمین‌شده است.

با نزدیک شدن به ساعات پایانی روز سفر به دیار الموت به پایان می‌رسد و ما از ارتفاعات الموت و مرز بین قزوین و گیلان به سمت قزوین حرکت می‌کنیم. سفری خوش که تلاش فرزندان این خاک را در ایجاد آبادانی در دورافتاده ترین نقاط استان، به تصویر کشید و الحق که چه سختی ها کشیدند در این مسیر پرپیچ و خم و دور از دسترس...

 

به گزارش خبرگزاری بسیج قزوین، سرهنگ برین مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی در گفتگو با این خبرگزاری از تلاش های جهادگران قرارگاه در ایجاد آبادانی در روستاها و مناطق محروم سخن می گوید که این امر، کاری جهادی است که به فرمان فرمانده کل قوا انجام می شود.

وی در این گفتگو افزود: رسیدگی به این روستاها و مناطق محروم که گاها فقط اسمشان روی نقشه است و عملا فردی از آنها خبر ندارد، کاری بسیار دشوار است. مسیرهای صعب العبور و مناطقی دور از دسترس هرگونه امکانات و تکنولوژی، سختی کار ما را دو چندان می کرد اما اراده ما در رسیدن به هدف، هرگز کم نشد.

وی اظهار کرد: برای هر دهستانی که انتخاب می‌کنیم، یک برنامه سه‌ ساله در نظر می‌گیریم و اولین اولویت‌مان نیز مباحث فرهنگی و تربیتی است.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین ادامه داد: در قرارگاه پیشرفت و آبادانی، پنج کارگروه فرهنگی، بهداشت و سلامت، تعلیم و تربیت، زیرساخت و عمران و اقتصاد مقاومتی و اشتغال دنبال می‌شود.

برین گفت: اولین دغدغه ما این است که مردم را پای‌کار بیاوریم و در تمامی پروژه‌ها خصوصاً پروژه‌های زیرساخت عمرانی، سهم ما یک سهم 50 درصدی است و 50 درصد دیگر آن به‌وسیله مردم، مسؤولان و خیران تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین اولویت این قرارگاه مسائل فرهنگی است، گفت: امیدواریم بتوانیم در مباحث فرهنگی و تعلیم و تربیت به اهداف مدنظر دست‌ یابیم و در کنار این امور، پروژه‌های زیرساخت عمرانی نیز برای امید و دلگرمی مردم دنبال می‌شود.

مسؤول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان، نظام آموزشی در روستاها را دارای مشکلات دانست و تصریح کرد: یکی از عوامل مهاجرت روستاییان به شهرها همین نظام آموزشی است، در قرارگاه پیشرفت و آبادانی به دانش آموزان در روستاها نحوه کاشت و فرآوری محصولات را آموزش می‌دهیم، باید مدارس در روستاها به مدارس ایجاد اشتغال تبدیل شوند.

وی گفت: باید جوانانی در مدارس روستاها تربیت شوند که تکنیسین برای حل مشکلات روستاها باشند و نیازمند بازنگری جدی در نظام آموزشی این مدارس هستیم.

مسؤول قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان افزود: با مدل غربی توسعه در حوزه اشتغال و درمان، مشکل روستاییان ما حل نخواهد شد، برای حل مشکلات کشور به یک نهضت علمی و عملی نیازمند هستیم، باید مدل‌های اقتصاد مقاومتی در کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، پروژه بازگشایی معابر و زیرسازی راه روستاهای دهستان دستجرد سفلی، از دیگر پروژه های این قرارگاه بوده که بخش اعظمی از آن انجام شده است.

گفتنی است بخش رودبار الموت غربی با ۱۵ هزار نفر جمعیت و ۱۰۱ روستا دارای سه دهستان است که دهستان دستجرد در جنوبی ترین نقطه رودخانه شاهرود در این بخش قرار دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار