مسئول ایثارگران ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه از ابتدای شروع عملیات تفحص تاکنون پیکر حدود ۴۰ هزار شهید کشف شده است گفت: از این تعداد حدود ۱۳ هزار شهید مفقود الاثر هستند که هویت آن ها شناسایی نشده است.
کد خبر: ۹۱۴۸۶۶۲
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، گردهمایی فرماندهان و رزمندگان با موضوعیت تعیین آخرین وضعیت تفحص شهدای مفقودالاثر استان گیلان  روز گذشته در سالن شهدا سپاه ناحیه مرکزی رشت برگزار شد.

مسئول ایثارگران ستاد کل نیرو‌های مسلح و جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل در این گردهمائی با بیان اینکه جمع آوری اطلاعات نقطه‌ای مهمترین اقدام در تفحص شهدای مفقود الاثر است اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری جستجو شهدای مفقود الاثر دوران دفاع مقدس تا یافتن آخرین نفر است.

سردار ناصر سعیدی با اشاره به اینکه تفحص شهدای گمنام یک کار استراتژیک است افزود: از بعد دینی، انسانی، اجتماعی، فرهنگی و تکریم خانواده شهدا تفحص شهدا دارای اهمیت زیادی بوده و است و تفحص شهدا در طول دوران‌های مختلف انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تفحص شهدای مفقود اهمیت بالایی دارد بیان کرد: در زمان دوران دفاع مقدس در هر عملیات واحدی در کنار قرارگاه و یگان‌ها جهت جستجوی شهدا قرار میگیرفتند.

مسئول ایثارگران ستاد کل نیرو‌های مسلح و جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل با بیان اینکه کمیته جستجو شهدای مفقودالاثر تحت ریاست سردار باقرزاده از سال ۷۰ تشکیل و همچنان به فعالیت خود ادامه میدهد گفت: کار اصلی بنیاد تفحص از سال ۹۰ آغاز شده و به دلیل کارشکنی و انحصار جزیره مجنون توسط دولت امریکا پیدا کردن شهدای مفقودالاثر کار سختی است.

سردار سعیدی با اشاره به اینکه در گذشته با وجود محدودیت و کمبود امکانات، بدلیل خبررسانی و اطلاعات نقطه‌ای تفحص شهدا با سرعت بیشتری انجام میشد تصریح کرد: مهمترین موضوع در تفحص شهدای گمنام، جمع آوری اطلاعات نقطه‌ای در تمام شهرستان‌های کشور است.

وی با اشاره به اینکه آمار شهدای گمنام تا حدود ۹۰ درصد صحیح است افزود: در استان گیلان می‌بایست کمیته آماری مستمر و دائمی تشکیل شود و در نهایت بیانیه‌ای صادر و در آن تعداد شهدای مفقود الاثر را با اسم، عملیات و اعلام و مطالبه شود.

مسئول ایثارگران ستاد کل نیرو‌های مسلح و جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل با بیان اینکه رزمندگان در جلساتی همراه با یکدیگر محوریت تعیین مکان شهادت را جهت اطلاعات نقطه‌ای بازخوانی کنند تصریح کرد: هدف اصلی ما کشف و پیدا کردن ۳ هزار شهید گمنام است.

سردار سعیدی با اشاره به اینکه از ابتدای شروع عملیات تفحص تاکنون پیکر حدود ۴۰ هزار شهید کشف شده است بیان کرد: از این تعداد حدود ۱۳ هزار شهید مفقود الاثر هستند که هویت آن ها شناسایی نشده است.

وی با اشاره به آمار قبوری که به یاد شهدا ایجاد شده افزود: مزار‌های که پیکر مطهر شهید در آن قرار ندارد باید هر چه سریع‌تر جمع آوری شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این گردهمائی با اشاره به تعداد شهدای مفقود الاثر در کشور اظهار کرد: ما منتظر بازگشت ۵۹۶ شهید مفقود الاثر گیلان هستیم

سرهنگ عباس بایرامی با اشاره به جزئیات شهدای مفقود گیلان افزود: از شهدای مفقود گیلان مجموع ۱۹۶ از نیروی ارتش جمهوری اسلامی، ۳۸۶ شهید مفقود الاثر بسیج و سپاه هستند.

وی خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکنون از طریق آزمایش DNA ۴۱۰ خانواده شهید را مورد آزمایش قرار داده است.
 
به گزارش بسیج، در این مراسم از همسر شهید املاکی، خانواده شهید طاهرنیا و خانواده شهید بابک نوری تقدیر شد.
 
 
 
تصاویر از محمدرضا کشازرع


انتهای پیام/
ارسال نظرات