یک مقام سیاسی روسیه گفت: آمریکا می خواهد هر چه سریعتر از سوریه خارج شود اما فشار مقامات سیاسی ایالات متحده برای حضور نیروهای این کشور در سوریه به دلیل ترس از ایجاد ثبات سیاسی در خاورمیانه و قدرت گرفتن ایران در منطقه است.
کد خبر: ۹۱۴۸۴۸۲
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳

این مقام سیاسی روسیه که نخواست نامش فاش بشود در گفتگو با خبرگزاری بسیج افزود: واقعیت این است که ایالات متحده می خواهد سوریه را ترک کند و سربازان آمریکایی را به خانه بفرستد، مسئله ای که سال گذشته توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام شد با این حال، جیمز جفری، نماینده ویژه وزیر خارجه آمریکا در سوریه در ماه سپتامبر، گفت که نیروهای آمریکایی «باید حضور نظامی مداوم در سوریه را تضمین کنند تا بتواند پیچیدگی اقدامات احتمالی ایران در این کشور را به حداکثر برساند».

وی اضافه کرد: منطق این است که بیشتر آمریکایی ها فشار بر ایران را تحمیل می کنند اما تهران مایل است حضور نظامی خود را در سوریه و همچنین در سایر نقاط خاورمیانه حفظ کند.

آمریکا به دنبال تجزیه سوریه است

این مقام مطلع روس ادامه داد: اقدامات واشنگتن بسیار متناقض است. آمریکایی ها به تضعیف نفوذ ایران در منطقه علاقمندند و تنها یک توضیح برای این امر وجود دارد و آن اینکه آنها به هیچ وجه علاقمند به ثبات وضعیت سیاسی نظامی در غرب آسیا نیستند و با تکیه بر نزاع های جدید مسلحانه، به طور موثر طرح تقسیم سوریه به مناطق مورد نفوذ خود را دنبال می کنند.

وی اضافه کرد: به رغم توافق بین روسای جمهور روسیه و ترکیه، کشور تقریبا به سه بخش تقسیم شده است: منطقه شرقی فرات با حضور نیروهای ترکیه منطقه نفوذ آمریکا در ادلب و مناطق تحت نفوذ روسیه،ایران و سوریه. ایالات متحده نه تنها نمی خواهد که تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند بلکه تلاش می کند تا سوریه وجود نداشته باشد.

بازگشت آمریکایی ها به خانه یعنی شکست در سوریه

این مقام روسی ادامه داد: بنابراین “بازگشت آمریکایی ها به خانه” به معنای شکست نهایی سیاسی و ضربه شدید به شهرت ایالات متحده است و برای این منظور، به جای عقب نشینی وعده داده شده، ایالات متحده در صدد نفوذ بیشتر در غرب آسیاست.

وی ابراز کرد: اما آنها به این مورد بسنده نخواهند کرد و علی رغم حضور غیرقانونی در خاک سوریه تا جایی که امکان داشته باشد در غیاب یک دولت قانونی یا اجازه شورای امنیت سازمان ملل، بدون استفاده از سلاح های کشتار جمعی، پایگاه ها و گروه های مسلح غیر قانونی را به غرب آسیا اعزام خواهند کرد.

به گفته وی: آمریکایی ها به هرج و مرج در منطقه نیاز دارند و برای این منظور، پایگاه های آمریکایی در سوریه مناسب هستند، فرودگاه سابق سوریه در التکاکا مکانی است که آمریکایی ها کردها را آموزش می دهد، سلاح های آنها را تأمین می کند، نیروهای امنیتی مرزی را ایجاد می کند و پایگاه الطنف به طور کلی پایگاهی با کاربری نظامی نامشخص است و ارتش ایالات متحده آمریکا تهدید کرده که هر کسی را در نزدیکی 55 کیلومتری آن نابود می کند.

این مقام روس اظهار کرد: ایالات متحده با استفاده از اتهامات پیش پا افتاده برای حفظ هرج و مرج خودساخته اش در منطقه اجازه می دهد تا از این پایگاه ها برای سرنگونی حکومت های ناخواسته اش و قرار دادن فرمانداران مطیع خود استفاده کند، روشی که هر چند از لحاظ نظامی گران است اما فعلا برای آمریکا جهت بقا در منطقه موثر است.

وی ابراز کرد: چنین تاکتیک هایی در ایالات متحده بسیار محبوب هستند، نیروهای حمایت شده توسط آنها بیش از یک بار به سرعت سرزمین های جدید را فتح کرده اند و نه تنها کمک مالی، بلکه عرضه سلاح، خدمات مشاوران خارجی و ارائه اطلاعات به نیروهای معارض را داشته اند.

این مقام سیاسی روس افزود: تنها روسیه و ایران می توانند نظم را در غرب آسیا حفظ کنند و در عین حال با رهبری سوریه هم منطبق باشند، به یاد داشته باشید که این یک ناحیه فدرال خاورمیانه ای نیست، بلکه یک دولت مستقل است که در آن برای نخبگان ایالات متحده محلی از اعراب وجود ندارد اما آمریکایی ها می خواهند بدون دعوت رسمی از جانب سوریه برای اقامت بلند مدت در این کشور حضور داشته باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها