سخنگوی سابق وزارت خارجه از دواجلاس سیکا و شانگهای گفت:
تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل با اشاره به ترافیک دیپلماتیک در ایران و نشست های شانگهای و اجلاس سیکا، گفت: این مسائل نشان از اقتدار و موقعیت بالای کشورمان است.
کد خبر: ۹۱۴۸۲۱۳
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵

به گزارش سرویس بسیج، رامین مهمانپرست در در برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفت وگو با بیان اینکه یکی از راه هایی که برای مقابله با سلطه طلبی قدرت های بزرگ وجود دارد، تقویت همکاری های منطقه ای در چارچوب همکاری کشورها با یکدیگر است، گفت: این همکاری ها می تواند به رشد کشورهای منطقه کمک کند و به نوعی در مقابل فشارهای بیرونی همبستگی ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: موقعیت جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که هم به لحاظ امنیتی و سیاست خارجی وضعیت استراتژیک دارد. ایران به لحاظ جغرافیایی در یکی از مهمترین چهار راه های موجود قرار گرفته است و از نظر منابع زیرزمینی یک کشور تعیین کننده است و همچنین از نظر سیاسی و امنیتی در ایجاد ثبات امنیت منطقه تعیین کننده است و همین مسئله باعث شده قدرت هایی مانند آمریکا از اقتداری که جمهوری اسلامی دارد، نگران باشند زیرا ایران مانع اجرای طرح های آمریکا در منطقه می شود.

این تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در گفتگو با رادیو گفت و گو با اشاره به بهانه های آمریکا در برجام و موضوعات مختلف، عنوان کرد: آمریکایی ها فشارهای زیادی در این مقطع وارد کرده اند اما با این وجود متوجه شدند نمی توانند شاهد تسلیم جمهوری اسلامی ایران باشند و با تدبیری که مقام معظم رهبری داشتند، توانستیم فضا را مدیریت کنیم و در این راستا در هفته گذشته شاهد رفت های و آمدهای دیپلماتیک بودیم و هیئت هایی از آلمان و ژاپن فرستاده شدند که قصد ارسال پیام به ایران از سوی آمریکا را داشتند.

وی با اشاره به ترافیک دیپلماتیک ایران و نشست های شانگهای و اجلاس سیکا، اظهار کرد: این مسائل نشان از اقتدار و موقعیت بالای کشورمان است. دو اجلاس شانگهای و سیکا هم جنبه امنیتی و هم جنبه های اقتصادی و سیاسی برای منطقه دارند و ایران در همه ابعاد کشوری تعیین کننده است.

مهمانپرست به ابعاد این دو اجلاس اشاره کرد و بیان داشت: تجارت بین کشورهای مختلف بدون استفاده از دلار در دستور قرار گرفته و دلیل آن نیز فشارهای مقامات آمریکایی با اهرم دلار است. در حال حاضر و پس از اجلاس های شانگهای و سیکا بهترین زمان برای تحقق خواسته های کشورهای مستقل جهت تجارت با پول های ملی با یکدیگر است.

وی با بیان اینکه مشکل ترامپ فقط با ایران نیست، اظهار داشت: مشکل ترامپ و مقامات آمریکایی به خود آنها و رویکردهایشان بر می گردد و به همین جهت آنها با اتحادیه اروپا، قوانین بین المللی و محیط زیست و کشورهای دیگر از جمله روسیه و چین مشکل دارند.

ارسال نظرات