پیامی که «آبه» برای مردم جهان برد: ایرانی‌ها زیر بار حرف زور نمی‌روند
دیدار نخست وزیر ژاپن و رهبرانقلاب نشان میدهد آمریکا 5پیغام را برای ایران آورده است که با پاسخ های مستدل و منطقی و انقلابی ایران روبه رو شده است.
کد خبر: ۹۱۴۸۱۹۲
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛  خط و نشان کشیدن های متعدد آمریکا برای تهران و راهبرد فشار حداکثری حالا توخالی بودن خود را نشان داده است. حتی مقامات آمریکایی هم از صراحت خود در اهداف زیاده خواهانه علیه حوزه نفوذ ایران در منطقه و قدرت موشکی کاسته اند و تصمیم گرفته اند که این اهداف را در لفافه پیگیری کنند. آمریکا که نتوانسته ایران را پای میز باجگیرانه خود بیاورد حالا از طریق واسطه های خود به التماس کردن برای یک عکس یادگاری افتاده است.
 
 یک سال قبل بود که وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری 12 شرط را برای مذاکره با ایران تعیین کرد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اگر تهران 12 شرط مطرح شده توسط واشنگتن را به صورت جدی مد نظر قرار دهد، این کشور آماده مذاکره با ایران است! شروط تعیین شده توسط پامپئو آنقدر زیاده خواهانه بود که حتی با استقبال غرب گرایان نیز رو به رو نشد اما اصرار دولت آمریکا بر این شروط قابل توجه بود. این شروط که به دنبال نابودسازی قدرت منطقه ای و دفاعی ایران و دست آوردهای 40ساله انقلاب بود تا چندین ماه توسط ترامپ، بولتون و پمپئو پیگیری شد. 
 
اردیبهشت ماه 98 دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری با عقب‌نشینی از 12 پیش‌شرط مایک پمپئو درباره مصالحه ومذاکره با ایران گفت: «دوست دارم ایرانی‌ها (مقام‌های ایران) به من زنگ بزنند... ما فقط می‌خواهیم که آنها سلاح هسته‌ای نداشته باشند. چیز زیادی از آنها نمی‌خواهیم.»
 
همزمان با این عقب نشینی آمریکا صف واسطه ها و میانجی ها برای آوردن ایران پای میز معامله گسترش پیدا کرد. روسیه و عراق و سوئیس برای این اقدام اعلام آمادگی کردند و عمان و قطر هم دست به کار شدند. در آخرین مورد وزیر خارجه آلمان و سپس به عنوان آخرین برگ برنده یعنی نخست وزِیر ژاپن راهی تهران شدند.
 
شاید بتوان نقطه عطف التماس آمریکا برای گرفتن یک عکس یادگاری را در سفرهای مقامات آلمان و ژاپن دید، نمایندگانی که برای اقناع ایران جهت مذاکره با آمریکایی ها و دادن امتیازات بیشتر طراحی شده بود. قبل از سفر آبه به تهران تحلیل‌گران مختلف به ارزیابی و تحلیل آن پرداختند. به گفته کارشناسان سفر  نخست وزیر ژاپن با چند هدف پایه ریزی شده بود: «اول. ایجاد اخلال در محاسبات ایران به گونه ای که در سطح حاکمیت شکاف ایجاد و برخی گمان کنند فرصت مناسبی برای مذاکره ایجاد شده است. همچنان که یک موج نیز در عرصه عمومی برای مذاکره ایجاد شود تا موضع رسمی نظام در قالب «جنگ نمی شود، مذاکره نمی کنیم» مختل شود. دوم؛ «آبه» میخواهد «اراده مقاومت» در ایران را سنجش کرده و برای آمریکا برآوردی مطابق واقع ارائه نماید که؛ «ایرانیان چقدر و تاکجا مقاومت می کنند؟ آیا نظام ثبات سیاسی دارد؟»»
 
این سفر می‌توانست پیام ضعف و عقب نشینی ایران و کارآمدی فشارحداکثری آمریکایی‌ها باشد. اما صحبت‌های رهبرانقلاب توانست این پیام را به کشورهای جهان به خصوص رژیم آمریکا صادر کند که اراده ایران بر مقاومت است و فشار حداکثری باعث تکرار تجربه خسارت بار مذاکرات برجام نخواهد شد. 
 
نگاهی به پیام‌های ترامپ که توسط ژاپن به رهبرانقلاب منتقل شده نشان میدهد مقاومت ایران طی یک سال گذشته موجب یاس دشمن شده و آمریکا در پیام‌های خود و سیاست های اعلامی اش این مساله را نشان داده است چرا که از طرفی می داند که اصرار بر زیاده خواهی‌های منطقه ای و موشکی و دستاوردهای 40ساله انقلاب به نتیجه نمیرسد و از طرف دیگر درصدد است که با کم کردن مباحث بحث برانگیر ایران را پای میز مذاکره بکشاند و باج خواهی خود را پس از آن دوباره علنی کند.
 
دیدار نخست وزیر ژاپن و رهبرانقلاب نشان میدهد آمریکا 5پیغام را برای ایران آورده است که با پاسخ های مستدل و منطقی و انقلابی ایران روبه رو شده است.
 
پیام اول ترامپ این بوده که «آمریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد.» این در حالی است که آمریکا بارها و بارها سیاست تغییر نظام در ایران را در بیان و عمل علنی کرده است. رهبر انقلاب در پاسخ به این ادعا فرمودند: «این یک دروغ است زیرا اگر آمریکا می‌توانست این کار را انجام دهد، انجام می‌داد اما نمی‌تواند.»
 
رئیس جمهور آمریکا با سکوت کردن در قبال قدرت موشکی و منطقه ای ایران پیغام داده است که «می‌خواهیم درباره موضوع هسته‌ای مذاکره کنیم» این ادعای وی درحالی است که به مذاکرات و تعهدات آمریکا پایبند نبوده است. پاسخ مستدل رهبر انقلاب این بود که: «ایران به مدت پنج، شش سال در موضوع هسته‌ای با آمریکا و اروپایی‌ها در قالب ۱ + ۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد، بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق‌ها زده، مذاکره کند؟»
 
ترامپ اما هدف آمریکا از سیاست های خود را «جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران» را معرفی میکند که این دروغ گویی آمریکا بدون پاسخ نمی ماند: «ما با سلاح هسته‌ای مخالفیم و فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای است اما این را بدانید که اگر ما قصد ساخت سلاح هسته‌ای داشتیم، آمریکا هیچ کاری نمی‌توانست بکند و اجازه ندادن آمریکا، هیچ مانعی ایجاد نمی‌کرد.»
 
رئیس دولت آمریکا همچنین برای ثابت کردن حسن نیت خود میگوید «آمریکا آماده مذاکرات صادقانه با ایران است» وی در حالی از صداقت دم میزند که حتی غرب گرایان هم بارها درخصوص صداقت این کشور و اعتماد به آمریکا ابراز پشیمانی کرده اند.
 
رهبر انقلاب در این خصوص فرمودند: «ما این حرف را اصلاً باور نمی‌کنیم زیرا مذاکرات صادقانه از جانب شخصی همچون ترامپ، صادر نمی‌شود. صداقت در میان مقامات آمریکایی بسیار کمیاب است.» آیت الله خامنه ای همچنین به آخرین دشمنی آمریکا پس از دادن وعده صداقت اشاره کرده و فرمودند: «رئیس جمهور امریکا چند روز پیش با جنابعالی دیدار و گفتگو و درباره ایران هم صحبت کرد، اما بعد از بازگشت از ژاپن، بلافاصله تحریم صنایع پتروشیمی ایران را اعلام کرد، آیا این پیام صداقت است؟ آیا این نشان می‌دهد که او قصد مذاکره صادقانه دارد؟...ما به هیچ وجه تجربه تلخ مذاکره چند سال اخیر با امریکا را تکرار نخواهیم کرد.»
 
ترامپ همچنین درحالی به دنبال وسوسه کردن مقامات ایرانی است و میگوید «مذاکره با آمریکا موجب پیشرفت ایران خواهد شد» که وضعیت دوستان آمریکا در منطقه خلاف این ادعا را ثابت میکند. رهبر انقلاب نیز در پاسخ به این ادعای دروغین به تکیه به وعده های الهی و همت جهادی نیروهای انقلابی فرمودند: «ما به لطف خداوند، بدون مذاکره با آمریکا و با وجود تحریم هم به پیشرفت خواهیم رسید.»
 
رهبرانقلاب به صراحت این پیام را به ژاپنی ها دادند تا آنها بدانند به هیچ عنوان سیاست های خصمانه شان در تصمیم مردم ایران خللی ایجاد نمی کنند. ایشان در این خصوص با اشاره به روند مذاکره با امریکایی‌ها در چارچوب برجام گفتند: «بعد از توافق هسته ای، اولین کسی که برجام را بلافاصله نقض کرد، شخص اوباما بود، همان کسی که درخواست مذاکره با ایران کرده و واسطه هم فرستاده بود.»
 
حضرت آیت الله خامنه ای با صراحت آب پاکی را روی دست امریکایی ها ریختند و با صراحت فرمودند: «این تجربه ما است و جناب آقای آبه بدانید که ما این تجربه را تکرار نمی کنیم.»
 
پیام مقاومت ایران در حالی به دنیا مخابره شده که مقامات آمریکا برای یک عکس یادگاری با مسئولان ایرانی و نشان دادن این موضوع که ایران را می توان با سیاست های خصمانه و زورگویی تضعیف کرد به شدت به تکاپو افتاده اند. طنز ماجرا آنجاست که انتظار عمومی از ایران این است که به دلیل فشارهای سیاسی و اقتصادی غرب  و آمریکا درخواست مذاکره بدهد اما این آمریکاست که برای مذاکره با ایران خود را به آب و آتش می زند و در نهایت هم نتیجه نمی گیرد!
 
 
انتهای پیام/ 
ارسال نظرات