رییس حوزه هنری این استان گفت: این دو آلبوم در زمینه موسیقی کهگیلویه و بویراحمد و ممسنی هستند که توسط این مرکز گردآوری و تولید شده‌اند.
کد خبر: ۹۱۴۸۰۴۹
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
شریف اسلامی افزود: آلبوم موسیقی" شاهنومه خونی" روایت‌های مختلفی از آواز شاهنامه خوانی در استان داشته که پنج خواننده از پنج نسل در آن به اجرای آواز پرداخته‌اند.
اسلامی ادامه داد: ابراهیم شریفی، فیض‌الله عارفی، فرامرز منصوری، بیژن رستمی و جواد طالبی گنجه‌ای اجرای آواز شاهنامه خوانی را در این اثر بر عهده داشته‌اند.
وی گفت: شاهنامه خوانی یکی از آئین‌های حماسی اصیل عشایر کهگیلویه و بویراحمد بوده که خطر فراموشی، این آیین را تهدید می‌کند و بر این اساس در راستای حفظ این میراث و هویت فرهنگی منطقه اقدام به ثبت و ضبط این آوا‌ها کردیم.
رییس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: ساز نی چوپان یا پیشه نیز از دیگر داشته‌های فرهنگی این استان است که تعداد نوازندگان این ساز در استان هم اکنون کمتر از انگشتان دو دست بوده و همگی نیز در سن کهنسالی هستند و برای حفظ ملودی‌های این ساز بومی اقدام به گردآوری، تولید و انتشار ۵۱ ملودی نی محلی کردیم.
اسلامی بیان کرد: نوازندگان نی محلی آلبوم "هی دو هی دو" سید محمد دژند و حسین خان احمدی هستند که دوران کهنسالی را طی می‌کنند.
وی با اشاره به خطر هجوم موسیقی‌های غربی و مغایر با فرهنگ منطقه و گرایش به سمت این نوع موسیقی ها، هدف از تولید این دو اثر را تقویت فرهنگ بومی و موسیقی اصیل حماسی این خطه و مقابله با هجوم موسیقی مبتذل و بازاری عنوان کرد.
ارسال نظرات