رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل راه و شهرسازی استان قم گفت: براساس سند آمایش مراکز لجستیک کشور، قم به عنوان یکی از دهکدههای لجستیکی کشور انتخاب شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، محمدرضا فرج در تعریف لجستیک عنوان کرد: فرآیند برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر خدمات و اطلاعات مرتبط با حمل و نگهداری کالا از مبدا تا محل مصرف که با هدف تامین نیاز مشتری، شامل جریان درونی و بیرونی، درون سو "مدیریت تامین" و برون سو "مدیریت توزیع" انجام میگیرد، را لجستیک میگویند.
وی افزود: برمبنای ابلاغ سند آمایش مراکز لجستیک کشور، شهر قم به عنوان یکی از دهکدههای لجستیکی معرفی شده است.
وی با بیان این که مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیتهای مرتبط با لجستیک و حمل و نقل کالا در بعد داخلی یا بین المللی و در جهت بهینه سازی فرآیندها و کاهش هزینهها ایجاد میشود افزود: چهار شهر تهران، چابهار، بندر عباس و بندر امام خمینی (ره) به عنوان شهرهای لجستیکی و پس از آن استان قم به همراه ۱۳ استان دیگر به عنوان دهکدههای لجستیکی کشور معرفی شده اند.
فرج توضیح داد: حیطه فعالیت و سطح عملکردی شهرهای لجستیکی صرفاً بین المللی است، اما در دهکدههای لجستیکی، فعالیتها هم در سطح داخلی و هم در سطح بین المللی خواهد بود و عموماً به دلیل وجود بنادر خشک و دسترسی پرظرفیت ریلی و جادهای از اهمیت ویژهای برخوردار هستند.
وی در خصوص اهداف تدوین این سند توضیح داد: کاهش قیمت تمام شده بار، افزایش سهم ریلی بار، کاهش زمان حمل و نقل ترکیبی، کاهش تلفات جادهای و کاهش ضایعات بار از مهمترین اهداف سند آمایش لجستیک کشور است.
رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی استان قم با بیان این که شهر قم با داشتن هشت مسیر ورودی، پل ارتباطی ۱۷ استان کشور، بیان کرد: روزانه ۱۰۰ هزار خودرو، ۳۸۰۰ هزار دستگاه اتوبوس، ۱۶ هزار و ۵۰۰ کامیون و تریلر و ۵۴ رام قطار در محورهای مواصلاتی استان تردد و ۱۶۰ پرواز داخلی و خارجی از فضا و پهنه استان قم عبور میکنند که این موارد، اهمیت راه و نقش حمل و نقل در استان قم را یادآور میشود.
وی در خصوص جایگاه شهر قم در سند آمایش لجستیک کشور توضیح داد: براساس این سند، ۵۴ درصد بار استان قم بین المللی و به کشورهای دیگر ترانزیت میشود و ۴۶ درصد آن هم سهم مبادلات داخلی خواهد بود.
وی افزود: بیشترین سهم کالایی و بار استان مربوط به گروه موادغذایی، کشاورزی و دامی با ۲۳ درصد و پس از آن کالاهای ساختمانی و نفتی- شیمیایی هر کدام با ۱۴ درصد است.
فرج در پایان گفت: براساس این ابلاغ، بررسی مقدماتی مکان یابی موقعیت پایانه لجستیکی قم در حال انجام است و در این بررسی میبایست مسائلی مانند پدافند غیرعامل و حمل و نقل ترکیبی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی افزود: برمبنای ابلاغ سند آمایش مراکز لجستیک کشور، شهر قم به عنوان یکی از دهکدههای لجستیکی معرفی شده است.
وی با بیان این که مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیتهای مرتبط با لجستیک و حمل و نقل کالا در بعد داخلی یا بین المللی و در جهت بهینه سازی فرآیندها و کاهش هزینهها ایجاد میشود افزود: چهار شهر تهران، چابهار، بندر عباس و بندر امام خمینی (ره) به عنوان شهرهای لجستیکی و پس از آن استان قم به همراه ۱۳ استان دیگر به عنوان دهکدههای لجستیکی کشور معرفی شده اند.
فرج توضیح داد: حیطه فعالیت و سطح عملکردی شهرهای لجستیکی صرفاً بین المللی است، اما در دهکدههای لجستیکی، فعالیتها هم در سطح داخلی و هم در سطح بین المللی خواهد بود و عموماً به دلیل وجود بنادر خشک و دسترسی پرظرفیت ریلی و جادهای از اهمیت ویژهای برخوردار هستند.
وی در خصوص اهداف تدوین این سند توضیح داد: کاهش قیمت تمام شده بار، افزایش سهم ریلی بار، کاهش زمان حمل و نقل ترکیبی، کاهش تلفات جادهای و کاهش ضایعات بار از مهمترین اهداف سند آمایش لجستیک کشور است.
رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی استان قم با بیان این که شهر قم با داشتن هشت مسیر ورودی، پل ارتباطی ۱۷ استان کشور، بیان کرد: روزانه ۱۰۰ هزار خودرو، ۳۸۰۰ هزار دستگاه اتوبوس، ۱۶ هزار و ۵۰۰ کامیون و تریلر و ۵۴ رام قطار در محورهای مواصلاتی استان تردد و ۱۶۰ پرواز داخلی و خارجی از فضا و پهنه استان قم عبور میکنند که این موارد، اهمیت راه و نقش حمل و نقل در استان قم را یادآور میشود.
وی در خصوص جایگاه شهر قم در سند آمایش لجستیک کشور توضیح داد: براساس این سند، ۵۴ درصد بار استان قم بین المللی و به کشورهای دیگر ترانزیت میشود و ۴۶ درصد آن هم سهم مبادلات داخلی خواهد بود.
وی افزود: بیشترین سهم کالایی و بار استان مربوط به گروه موادغذایی، کشاورزی و دامی با ۲۳ درصد و پس از آن کالاهای ساختمانی و نفتی- شیمیایی هر کدام با ۱۴ درصد است.
فرج در پایان گفت: براساس این ابلاغ، بررسی مقدماتی مکان یابی موقعیت پایانه لجستیکی قم در حال انجام است و در این بررسی میبایست مسائلی مانند پدافند غیرعامل و حمل و نقل ترکیبی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار