از پاسخ ایران به آبه شینزو تا واکنش آمریکایی ها و اتهام زنی به ایران

طبق اظهار نظر قبلی شماری از کارشناسان ژاپنی هدف نخست وزیر ژاپن از سفر به تهران اقناع مقام های ایران و آمریکا برای از سرگیری گفت و گوها بود که ناکام ماند، اما عدم استقبال ایران از پیام ترامپ، واکنش مقامات آمریکایی را به دنبال داشت.
کد خبر: ۹۱۴۷۸۴۰
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

آقای آبه شینزو نخست وزیر ژاپن، چهل و یک سال پس از انقلاب و در زمانی که تنش ها میان ایران و آمریکا روز به روز در حال افزایش است، به ایران سفر کرد و حامل پیامی از سوی ترامپ رییس جمهور آمریکا بود؛ آبه پیام به ظاهر مثبت ترامپ که گفته بود خواهان مذاکره است و قصد تغییر رژیم ایران را ندارد را به رهبر انقلاب اسلامی ایران ابلاغ کرد که ایشان در پاسخ به آبه شینزو بیان کردند که «شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد»

به گزارش سرویس بین الملل خیرگزاری بسیج، طبق اظهار نظر قبلی شماری از کارشناسان ژاپنی هدف نخست وزیر ژاپن از سفر به تهران اقناع مقام های ایران و آمریکا برای از سرگیری گفت و گوها بود که ناکام ماند، اما عدم استقبال ایران از پیام ترامپ، واکنش مقامات آمریکایی را به دنبال داشت.

ترامپ: ایران آماده مذاکره نیست، ما هم نیستیم!

رییس جمهور آمریکا که پیش از این بارها و بارها عنوان کرده بود آماده مذاکره با ایران بدون هیچ پیش شرطی است، در پیامی توئیتری نوشت: «ضمن اینکه بسیار از نخست وزیر آبه به خاطر رفتن به ایران و دیدار با آیت الله خامنه ای تقدیر می کنم، شخصاً حس می کنم که هنوز خیلی زود است که به دستیابی به توافقی حتی فکر کنیم. آنها آماده نیستند، ما هم نیستیم!»

روحانی: هر وقت جنگ اقتصادی متوقف شد، شاهد تحول مثبت در جهان خواهیم بود  

اما دکتر روحانی رئیس جمهور ایران پیش از این پاسخ ترامپ را داده بود؛ رییس جمهور ریشه برخی تنش‌ها در منطقه را جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران دانست و تأکید کرد: «هر گاه این جنگ متوقف شود، شاهد تحول مثبت در منطقه و جهان خواهیم بود.  اقدامی که آمریکا انجام می‌دهد تروریسم اقتصادی است؛ آمریکا برای اولین بار جنگ را با یک ملت به صورت علنی و آشکار آن هم مخصوصاً با اقشار آسیب‌پذیر جامعه شروع کرده است؛ آمریکایی‌ها امروز جنگ را با میلیون‌ها انسان فهیم و فرهنگی این کشور مخصوصاً طبقات ضعیف آغاز کرده است. البته در این جنگ ملت ما حتماً پیروز خواهد بود.»

مرندی: وقتی رژیمی به تعهدات خود پایبند نمی باشد، قابل اعتماد نیست

سید محمد مرندی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت وگو با شفقنا، اظهار کرد: آمریکایی ها از مقامات کشورهای بسیاری درخواست کردند که به ایران سفر کنند و این نشان دهنده این است که سیاست آمریکا در مورد ایران شکست خورده است. پس از تحریم های آمریکا علیه ایران؛ آمریکایی ها انتظار داشتند که ایران از هم فرو بپاشد یا پرچم سفیدی را بلند کند، اما این اتفاقات نیافتاد و از سوی دیگر آمریکا این مساله را درک کرد که توان نامتقارن ایران در برابر آمریکا بالاست و دردسر برای آمریکا در منطقه زیادتر شده و همچنین ایران در موضع قدرت قرار دارد.

ایران برای حل اختلاف با آمریکا، نیازی به میانجی گری ندارد

او گفت: ایران برای حل اختلاف با آمریکا، نیازی به میانجی گری ندارد و از مقامات کشورهای مختلف که به ایران سفر می کنند به عنوان کشور دوست استقبال می کند.

تا آمریکا به اجرای برجام بازنگردد و به تعهدات خود پایبند نشود، ایران دلیلی برای گفت وگو با آمریکا ندارد

او در مورد موضع ایران در برابر آمریکا، تصریح کرد: موضع ایران در مقابل آمریکا کاملاً روشن است، تا آمریکا به اجرای برجام بازنگردد و به تعهدات خود پایبند نشود و به جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران پایان ندهد و این خسارات را جبران نکند، ایران دلیلی برای گفت وگو با آمریکا ندارد.

آمریکا نمی تواند از روش تروریسم اقتصادی علیه ایران استفاده کنند و خواهان مذاکره باشد

او در پاسخ به اینکه آیا مقامات دو کشور ژاپن و آلمان که اخیراً به ایران سفر کردند، واسطه پیام به ایران بودند؟ گفت: مقامات دو کشور ژاپن و چین آمدند که نقش میانجی یا پیام رسان را ایفا کنند، اما آمریکایی ها باید بدانند که نمی توانند از سویی از روش تروریسم اقتصادی استفاده کنند و از سوی دیگر مذاکراتی با ایران داشته باشند.

وقتی رژیمی به تعهدات خود پایبند نمی باشد، قابل اعتماد نیست

او ادامه داد: اینکه آمریکایی ها به تعهدات خود پایبند نیستند، نشان می دهد که ما نمی توانیم با آنها مذاکره کنیم چون وقتی رژیمی به تعهدات خود پایبند نمی باشد، قابل اعتماد نیست بنابراین مذاکرات با آمریکا بی معناست به خصوص با توجه به اینکه ترامپ و اطرافیان ترامپ حرف های ضد و نقیضی می زنند و مشخص است که کاخ سفید یک فضای آشفته و غیر قابل پیش بینی دارد.

او تأکید کرد که اگر آمریکایی ها در مذاکره با ایران جدی هستند باید به تعهدات خود پایبند باشند، از جنگ اقتصادی با مردم ایران دست بکشند و خسارات تروریسم اقتصادی به ایران را بپردازند.

رژیم فعلی آمریکا بسیار آشفتگی داخلی دارد

او در پاسخ به اینکه به چه دلایلی رفتارهای آمریکا در برابر ایران متناقض است؟ گفت: رفتارهای آمریکا نشان دهنده این است که آمریکا علاوه بر اینکه یک حکومت خشنی است که مردم عادی را هدف قرار می دهد در عین حال نشان دهنده این است که رژیم فعلی آمریکا آشفتگی فوق العاده داخلی دارد چرا که گفتار و رفتار افراد پر تناقض است و هر جالب اینکه مقامات آمریکا در اظهارنظرهای خود نیز در تناقض با یکدیگر هستند.

بعید نیست میانجی های دیگری در راه باشند، اما صورت مساله تغییری نمی کند

او گفت: بعید نیست که آمریکا دست به دامن سایر کشورها شود و مقاماتی از کشورهای دیگر نیز به ایران بفرستد، اما به هر ترتیب صورت مساله تغییری نمی کند. آمریکایی ها تنش در منطقه را ایجاد کردند. ایران در برابر نگرانی های جهان نسبت به انرژی هسته ای انعطاف نشان داد و با دادن امتیازاتی توافق هسته ای را امضا کرد، از زمان امضای توافق هسته ای ایران به این قرار داد پایبند بود، اما آمریکا در همان زمان اوباما به نتایج مذاکرات پایبند نبود و در زمان ترامپ اساساً آن را از بین برد و پاره کرد. بنابراین موضع ایران در برابر آمریکا کاملاً شفاف است، تنها زمانی می توان با آمریکایی ها مذاکره کرد که آنان مانع اجرای برجام نشوند و جنگ اقتصادی را خاتمه و جبران خسارت دهند.

تنها راه ترامپ این است که به شکل غیر رسمی از موضع خود عقب نشینی کند

او در پاسخ به اینکه آیا در نهایت آمریکا یا شخص ترامپ از موضع خود علیه ایران دست برخواهد داشت؟ گفت: دولت آمریکا یا ترامپ امکان دارد که مایل باشد در برابر ایران کوتاه بیاید، ولی بولتون و پمپئو به گونه ای کارها را پیش بردند که عقب نشینی برای ترامپ کار بسیار سختی است چون برای او آبرو ریزی به دنبال خواهد داشت بنابراین تنها راه ترامپ این است که به شکل غیر رسمی از موضع خود عقب نشینی کند. ولی در حال حاضر من چنینی رویکردی از سوی ترامپ نمی بینم.

آمریکا باید بداند هر فشاری که به ایران وارد می کند، به خود ضربه می زند

او گفت: از طرفی ایران ظرفیت های داخلی و منطقه ای فوق العاده ای دارد و از طرف دیگر دوستی ایران با کشورهای قدرتمند که مورد حمله اقتصادی آمریکا قرار گرفتند مثل روسیه و چین، این اجازه را می دهد که ایران به آمریکایی ها به شکل نا متقارن فشار بیاورند؛ این فشارها در کنار تصمیمات جدید در مورد برنامه هسته ای، موضع ایران در برابر رفتار آمریکایی ها را قوی تر می کند. ایران بایستی به گونه ای به آمریکا فشار بیاورد که این کشور درک کند هر فشاری که به ایران بیاورد به خودشان ضرر می زند.

رد پیام و شروع اتهام زنی های آمریکا علیه ایران

پاسخ مقامات ایرانی به پیام ترامپ، تنها به اظهار نظری چند خطی ختم نشد بلکه پا فراتر رفت و به اتهام زنی های دوباره آمریکا به ایران رسید؛ همزمان با ملاقات نخست وزیر ژاپن با رهبر انقلاب، دو نفت کش در آب های عمان که نفت خام را از خلیج فارس صادر می کردند، مورد هجوم قرار گرفتند؛ همین اتفاق بهانه ای شد تا اتهام زنی امریکا به ایران دوباره از سر گرفته شود.

پمپئو: ایران با حمله به نفتکش ژاپنی به حضور تاریخی نخست وزیر ژاپن توهین کرد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد: «رهبر رژیم ایران می گوید پاسخی به پرزیدنت ترامپ ندارد. رهبر جمهوری اسلامی درخواست دیپلماسی را رد کرد. آنها با حمله به نفتکش ژاپنی به حضور تاریخی نخست وزیر ژاپن توهین کردند.»

ظریف: حمله به نفتکش ها مشکوک است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به حادثه آتش‌سوزی در نفت‌کش‌های دریای عمان در صفحه توییترش نوشت: «حملات گزارش شده به تانکرهای مرتبط با ژاپن زمانی اتفاق افتاد که نخست‌وزیر آبه شینزو برای گفت‌وگوهایی گسترده و دوستانه در حال دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای بود. مشکوک بودن برای توصیف آن‌چه که احتمالاً امروز صبح اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند. مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای پیشنهادی ایران، ضروری است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران از همکاری و گفت‌وگو در منطقه حمایت می‌کند

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این باره در صفحه توئیتر رسمی‌اش نوشت: «از بروز حوادث مشکوک امروز برای نفتکش‌های تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست وزیر آن کشور با رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرده و آن را خلاف جهت گیری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه برای کاهش تنش‌ها و آرامش در منطقه می‌دانیم. ایران از همکاری و گفت‌وگو در منطقه حمایت می‌کند.»

اتهام زنی های آمریکا به ایران بدون هیچ دلیل و منطقی نشان از این دارد که آمریکا از رد کردن پیامش توسط ایران بسیار عصبانی است؛ حال باید دید در آینده ترامپ و همراهانشان چه مسیری را در مقابل ایران پیش می گیرند؟!

 منبع:شفقنا

ارسال نظرات
آخرین اخبار