عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به پيام صريح رهبر انقلاب براي آمريكا گفت: من، شما و تمامی امت انقلابی باید صدای رهبرمان كه فرمودند «مذاکره نمی کنیم» را با ادله محکم به افراد جامعه برسانیم.
کد خبر: ۹۱۴۷۶۵۵
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی اسکندری عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران طی سخنانی با اشاره به بحث جمهوریت به عنوان یکی از آرمان های اصلی نظام مقدس اسلامی، گفت: جمهوریت شامل دو بخش حق مردم و نقش مردم درحکومت است و متاسفانه در حال حاضر نقش مردم در جمهوریت به صرف حضور در راهپیمایی و شرکت در انتخابات تقلیل یافته است.

 

وی ادامه داد: البته ما منکر اهمیت حضور در راهپیمایی و شرکت در انتخابات  نیستیم ولی دایره جمهوریت را گسترده‌تر از این می‌بینیم و معتقدیم مشکلات کشور حل نخواهد شد مگر با در نظر گرفتن جمهوریت با تمام و ابعاد و گستردگی آن.

این دانشجوی عدالتخواه یادآور شد: مهم ترین ابزار در گفتمان مقاومت که رهبری فرمودند؛ نقش دادن به مردم است، همان طور که مقاومت در عرصه های خارجی تلاش دشمنان را بی اثر کرد باعث می شود مفسدین داخلی هم قدم از قدم برندارند.

* عده ای پس از انقلاب به دنبال این بودند مسئولیت ها را از دوش مردم بردارند

این فعال دانشجویی یادآور شد: عده ای پس از انقلاب به دنبال این بودند که تمامی مسئولیت ها را از دوش مردم بردارند و مشارکت مردم در تصمیم گیری ها را به اقل ممکن برسانند و گفتند خب دیگر انقلاب کردید، حکومت را به ما تحویل دهید و به خانه های تان بروید تا مردم دیگر خود را در مقابل نظام مسئول نبینند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: این تفکر همیشه به دنبال آن است که مردم را با چیز‌های بی اهمیت سرگرم کند تا بتواند خودش به چپاول ملت برسد و آنقدر این جریان بر کشور سیطره یافته که عملا صدا وسیما را به رسانه ای برای بسط اهداف خودش تبدیل کرده و با سرگرم کردن مردم به سلبریتی های ساختگی و برنامه های سرگرمی حتی بعضا تقلیدی از ماهواره، برای مردم، زایمان فلان بازیگر یا اشتباه داوری فلان مسابقه فوتبال را مهم تر از مسائل اصلی کشور نشان می‌دهد و علاوه بر این نه تنها کمترین اهمیتی به نظرات رهبری در مقوله برنامه سازی نمی‌دهد بلکه همه تلاشش را در جهت عکس آن انجام می‌دهد.

وی گفت: اما در برابر آن عده که به دنبال محدود کردن نقش مردم بودند امام و رهبری بدنبال این بودند که نقش مردم را در تمام عرصه ها گسترش دهند.

* عده ای به دنبال این بودند حواس ما را با دعواهای سیاسی پرت کنند

این فعال دانشجویی ادامه داد: آن عده به دنبال این بودند که حواس ما و شما را با دعواهای سیاسی پرت کنند یک بار دعوای چپ و راست راه انداختند و دهه بعدی دعوای اصولگرا اصلاح طلب و بعدترش دعوای وحدت جمنایی و لیست‌های تَکراری. می‌خواستند بازی‌های سیاسی را به‌جای جمهوریت جا بزنند و فرهنگ انقلاب را نادیده بگیرند و قطعا در نگاه اصیل فرهنگ بر سیاست تقدم دارد اما فرهنگ یعنی چه؟ یعنی همین جمهوریت، یعنی تقدم اراده مردم و آدم ها بر ساختارها و کارگزاران حتی از نوع فاسدش.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه جمهوریت یعنی حکومت همه باهم؛ تاکید کرد: در صورت احیا این جمهوریت هیچ آدم و جریان سیاسی‌ای نمی‌تواند جلوی حرکت مردم را بگیرد. 

وی گفت:‌ بنی صدر که دست نشانده اعظم غرب و سیاست بود و پدر جد همه بچه بنی صدرها وغربزده‌های فعلی، را همین مردم بیرون کردند، همچنین شاه و صدام و مابقی خائنین را. دیگر این چهار تا تازه به دوران رسیده و اشراف خسته که جای خود دارد! اما شرط شرطش همان پیاده شدن جمهوریت است.

اسکندری با اشاره به آیه مبارکه «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، اضافه کرد: این آیه قرآنی که تشکل ما هم آن سرمشق خود قرار داده می‌فرماید که پیغمبران آمدند که به همراه مردم عدالت و قسط را برپا دارند و جامعه عادل تشکیل دهند که این خود حکایت از نقش مردم دارد.

وی با طرح این سوال که قسط یعنی چه؟ گفت: قسط یعنی تلاش برای احقاق حق دیگران و این متفاوت است با این که هرکسی به دنبال حق خود باشد. این که هر کسی به دنبال حق خود باشد که کار خاصی نیست.

این دانشجوی عدالتخواه اضافه کرد: هنر انبیا آن بود که مردم را برمی انگیختند که تمام تلاششان را برای احقاق حقوق دیگران و احیای جامعه توحیدی بگذارند و این همان جمهوریت است که در بخش های مختلف باید پیاده شود.

* عده‌ای می‌خواستند جا بیاندازند که بسیجی خوب یعنی بسیجی سر به زیر!

اسکندری تصریح کرد: عده‌ای می‌خواستند جا بیاندازند که بسیجی خوب یعنی بسیجی سر به زیر و می‌گویند که « آسه برو آسه بیا که گربه شاخت نزنه» در صورتی که آموزه های اسلامی ما به ما می آموزد که « کُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مَسؤولٌ» و به قول بزرگی جامعه ما جامعه گوسفندان نیست بلکه جامعه فضول‌هاست.

این دانشجوی عدالتخواه تاکید کرد: در جامعه اسلامی همه مردم به فکر همدیگرند، همه مردم بدنبال هدایت هم اند و همه مردم خود را در مقابل حکومت مسئول می‌بینند و نمی‌گذارند که کوچکترین انحرافی صورت بگیرد.

* عده‌ای خیال می‌کنند فساد کل کشور را گرفته و نمی شود کاری کرد ولی این فکر اشتباه است 

وی در ادامه درباره چگونگی بسط جمهوریت و چگونگی ایفای نقش مردم در نظام مقدس اسلامی گفت: عده‌ای خیال می‌کنند که بله فساد کل کشور را گرفته و دیگر نمی‌شود کاری کرد در صورتی که قطعا این فکر اشتباه است و ذره ای تطابق با واقعیت ندارد و بیشتر القا و بازی رسانه ای است و القای کسانی است که می‌خواهند از این وضعیت نفع خودشان را ببرند.

اسکندری اظهار داشت: البته که ما در مبارزه با فساد رشد کردیم و البته که فساد کمتر شده و اصلا قابل مقایسه نیست با فساد قبل از انقلاب و حتی در مبارزه بافساد نیز در همین چند سال اخیر رشد کردیم . اما آیا به وضعیت مطلوب رسیدیم؟ قطعا جواب خیر است.

* در نشان دادن پیشرفت‌هایمان بسیار عقبیم

وی ادامه داد: ما مشخصا نسبت به وضعیت آرمانی بسیار عقبیم. مثلا هر بار که شما اخبار را می‌بینید باید منتظر باشید که داماد فلانی و پسر آن یکی دیگر پرونده ای از فساد دارد که یا ثابت شده و یا در حال رسیدگی است. خب عده ای می‌گویند هیچ کس هیچی نگوید و همه سکوت کنیم که یک وقتی کسی نا امید نشود.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی یادآور شد: به نظر ما تعریف این کسانی که اینگونه حرف می‌زنند از امید و ناامیدی بسیار سطحی است و امید را آن می‌دانند که کسی بویی از فساد نبرد حال آنکه این کار فقط موجب آرامش خاطر فاسدین است. اما امید واقعی آن است که مردم ببینند فساد را و ببینند اهتمام نظام بر مبارزه با فساد را نه اینکه عده ای خود را بخواب خرگوشی زنند به خیال آنکه نگذاریم با رو شدن مفاسد مردم ناامید شوند.

اسکندری گفت: در کنار این تعریف از امید و ناامیدی رهبری نیز دوگانه‌ای تحت عنوان امید صادق و کاذب را مطرح می‌کنند و بر اساس فهم ما امید صادق را نشان دادن دستاوردهای واقعی و حقیقی انقلاب به مردم می‌دانند و واقعا در این حیطه یعنی نشان دادن پیشرفت‌هایمان بسیار عقبیم.

* از صداوسیمایی که همه دغدغه اش اثبات یا رد خطای داوری فلان مسابقه فوتبال است توقعی نمی‌رود

وی اضافه کرد: برای این امر اما از صداوسیمایی که همه دغدغه اش اثبات یا رد خطای داوری در فلان مسابقه فوتبال است توقعی نمی‌رود اما قطعا از ستاد نماز جمعه توقع است که این تریبون را به جای آن که یا تبدیل به روابط عمومی ارگان‌ها و نهادهای مختلف کند یا محلی برای اصحاب همیشه صاحبِ تریبون؛ چهار نفر از اساتید موفق رشته های مختلف را بیاورد تا مردم را با پیشرفت های نظام آشنا کنند.

این دانشجوی عدالتخواه گفت: چه بگویم که گویا از همین ستاد نماز جمعه هم نمی‌شود توقع داشت زیرا معمولا وقتی یکبار حرف حساب از این تریبون زده می‌شود همان یک بار می‌شود بار اول و آخر. اگر حرف حق از زبان رحیم‌پورها باشد او را حذف می‌کنند. اگر شعر حقی در نماز عید فطر باشد او را حذف می‌کنند، اگر خود امام جمعه حرف حقی بزند بعضا با او برخورد می‌شود این که نشد ستاد نماز جمعه!

وی ادامه داد: گفتیم فرد جدید آماده و می خواهد ستاد نماز جمعه را متحول کند و بشود امام جمعه و شنبه و یکشنبه و کل هفته. بعد دیدیم نه برای مردم مستضعف تهرانی اتفاقی رقم خورد و نه تغییر مشهودی در مسائل اساسی کشور رخ داد. 

این فعال دانشجویی تاکید کرد: البته برای ستادی که رحیم پورها و مطیعی هارا حذف می کند دیگر حذف من دانشجو که کاری ندارد از سال دیگر ما هم حذف می‌شویم خب این که مهم نیست این مهم است که شما بدانید چه کسانی یکی از اصلی ترین شاهرگ های نظام یعنی نماز جمعه دستشان است کسانی که با ذره‌ای اخم دولت و مجلس و بقیه عقب نشینی می‌کنند.

*  پیشرفت اصلی آن کارمند گمرکی است که می تواند جلوی بی ادبی یک نماینده بایستد

وی اضافه کرد: اما در باب امید گفتیم که یک بخش از این امید و پیشرفت در مورد مسائل کمّّی است مثل پیشرفت های موشکی و کشاورزی و نانو و بسیاری موارد دیگر است اما آن بخش مهمتر و اصلی تر آن است که توانسته این جوانان را فعال کند این مردم رافعال کند.

اسکندری افزود: پیشرفت اصلی آن کارمند گمرکی است که می تواند جلوی بی ادبی یک نماینده بایستد و فلان فسادی است که با پیگیری چهارتا دانشجوی جلویش گرفته می شود.

* تا زمانی که به مردم نقش واقعی ندهیم در راه مبارزه با فساد هیچ پیشرفت ملموسی نخواهیم کرد 

اسکندری با طرح این سوال که راه حل برای مبارزه با این مفاسد پی در پی اقتصادی چیست، گفت: آیا ستاد و نهاد و کمیسیون  برای مبارزه با فساد کم درست کردیم، آیا رهبری پیام مبارزه با فساد ندادند؟ کو گوش شنوا؟ نه تنها این ستادها و نهادها و کمیسیون ها موفق نبودند بلکه بعضا خودشان بخشی از این فساد شدند اما به راستی راه حل واقعی چیست؟

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: راه حل ما این است که تا موقعی که به مردم نقش واقعی ندهیم در راه مبارزه با فساد هیچ پیشرفت ملموسی نخواهیم کرد و تا موقعی که مردم بازیگر اصلی نباشند همه این ستادها کمیسیون ها و مابقی فعالیت ها محکوم به شکست هستند.

وی افزود: دقیقا مشکل اصل این است که مردم هیچ جایی ندارند. شما ببینید یک مورد در لواسان اتفاق افتاد که چند جوان حزب الهی واقعی رفتند و پیگیر صحبت رهبری مبنی بر فساد در آن جا شدند و ابعاد فساد مشخص شد با دختر وزیر برخورد شد و حتی باب اصلاح قانون هم باز شد اما سوال این است که آیا فقط لواسانات است قطعا خیر! در جای جای این کشور عده ای سود جو در حال کوه‌خواری و رود خواری و جنگل خواری هستند چگونه می توان جلوی این حجم از فساد را گرفت؟

اسکندری تاکید کرد: آیا باز می‌خواهیم پلیس ساختمان بگذاریم، کمیسیون فلان تشکیل دهیم و ستاد فلان که باز سازمان بازرسی و تعزیرات را بر سر آن سازمان ها بگذاریم که خود آن ها فساد نکنند.

*  تنها راه مبارزه با فساد احیا جدی امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی است

این فعال دانشجویی اظهار داشت: به نظر ما نیاز داریم به یک سازمان مردمی مبارزه با فساد که هم بازوی پژوهشی دارد و هم حقوقی و مالی و رسانه ای، تنها راه مبارزه با فساد احیا جدی امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی است.

* بند مردمی بودن به قانون نظارت بر اموال مسئولان اضافه شود

وی در ادامه خطاب به رئیس قوه قضاییه گفت: شما که در صحبت هایتان مردم بسیار اهمیت دارند باید در عمل هم همینطور باشد برای مثال در آیین نامه نظارت بر اموال مسئولان که جدیدا رئیس محترم قوه قضاییه ابلاغ کرده باز مردم در آن نادیده گرفته شده است، البته مشکل از قانونی است که مجمع تشخیص تصویب کرده ولی توقع می‌رود رئیس محترم قوه قضاییه پیگیری کند و بند مردمی بودن را به آن اضافه کند.

* چرا مردم نباید بدانند مسئولان‌شان چقدر مال و اموال دارند و این اموال را از کجا آورده اند؟

اسکندری تصریح کرد: مگر مردم نامحرم اند؟ چرا مردم نباید بدانند مسئولانشان چقدر مال و اموال دارند و این اموال را از کجا آورده اند؟ اصلا اگر مردم را نادیده بگیرید که باز این آیین نامه هم به سرنوشت همان ستادها و کمیسیون های فعلی دچار می شود.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: وقتی همه بازرس شدند دیگر فلان وزیر نمی‌تواند اموال و کارخانه های کشور را مفت بفروشد و کسی نفهمد و فلان وزیر دیگر نمی‌تواند پس از ۵ سال وزارت و نساختن حتی یک خانه برای مردم دمش را روی کولش بگذارد و برود، تازه بعد هم در کمال وقاحت در مورد  نگرانی برای آینده ایران در دانشگاه صحبت کند. 

وی ادامه داد: رئیس شان هم که قربانش بروم کلا کشور را ول کرده و معلوم نیست اصلا مملکت دولتی دارد یا نه.

اسکندری خاطرنشان کرد: اگر همه بازرس بودند و همه مسئولیت برای خود قائل بودند دیگر اینگونه رئیس جمهور نمی توانست هر از چند گاهی جکی بگوید به ریش کل مردم بخندد و هر دفعه به بهانه ای حاشیه سازی کند چون اگر همه فعال بودند با اولین برخورد این چنینی چنان سیلی ای از مردم می خورد که تا آخر دوره اش یادش بماند که هیچ کس حق تمسخر مردم شریف و عزیز ایران را ندارد ولی وقتی می بیند که هر کار می خواهد می‌کند و کسی هم کار به کارش ندارد خب او هم کار خودش را می کند.

*  اگر آرمان ها و اصولمان مردمی شد آن موقع در سیاست هم پیروز می شویم

وی تاکید کرد: وقتی همه مردم بازرس باشند همه باید به فکر محله و شهر و کشور و جهان خود باشند یک مسلمان وظیفه اش همین است که از همسایه اش تا دور ترین نقطه دنیا را به فکر باشد که کسی به کسی ظلم نکند و بدترین ظلم ها ظلم به نظام اسلامی است و این فساد ها و اتفاقات ضربه به وجهه نظام اسلامی می‌زند.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: در سیاست هم همین طور است اگر آرمان ها و اصولمان مردمی شد آن موقع در سیاست هم پیروز می شویم. الان دیده می‌شود باز عده ای دنبال مذاکره با آمریکایی ها هستند و جدیدا هم آمریکا دست نشانده های خودش در آسیا و اروپا فرستاده که میان ما و شیطان بزرگ میانجی گری کنند.

* باید  صدای «مذاکره نمی کنیم» رهبرمان را با ادله محکم به جامعه برسانیم

وی گفت: الان این هشدار می دهیم این که رهبری انقلاب گفتند مذاکره نمی کنیم کافی نیست و من و شما و تمامی امت انقلابی باید صدای رهبرمان را با ادله محکم و قاطع به تک تک افراد جامعه برسانیم.

این فعال دانشجویی ادامه داد: هر مسجد و هر پایگاه بسیج بشود یک پایگاه مبارزه با فساد یک پایگاه تبیین چرایی عدم مذاکره با آمریکا و عدم خوشبینی به اروپا و الا آن عده ای که بدنبال فریب ما و شما هستند دوباره همانطور که توانستند جام زهر قطعنامه را به امام بنوشانند و جام زهر برجام را نوشاندند همانگونه هم جام زهر مذاکره مجدد با آمریکا را می نوشانند.

* مسئولان راه را برای ورود مردم به عرصه‌های مختلف باز کنند

اسکندری گفت: مگر قبل از همین مذاکرات هسته‌ای رهبری بارها نفرمودند که بدبین هستم و چه و چه اما تا وقتی مطالبه رهبری تبدیل به مطالبه عمومی و مردمی نشود نمی‌توانیم از عزت و استقلال و آرمان‌هایمان دفاع کنیم .

وی در خاتمه گفت: همه قوا و مسئولان باید راه را برای ورود مردم به عرصه‌های مختلف باز کنند و این هم باید مطالبه عمومی شود از همه قوا.

ارسال نظرات