خبرهای داغ:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بخش کشاورزی موتور محرکه و عامل رونق اقتصاد استان به شمار می رود.
کد خبر: ۹۱۴۷۵۱۰
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰

 به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، رسول جلیلی در نشست صمیمی استاندار آذربایجان غربی با تشکل‌های بخش کشاورزی استان که به مناسبت بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان برگزار شد، با بیان اینکه استان به‌لحاظ شرایط اقلیمی و وجود زیرساخت های کشاورزی از مهم‌ترین قطب های تولید محصولات کشاورزی در کشور است، اظهار کرد: در این راستا پیشران های توسعه در بخش کشاورزی استان در قالب 6 پیشران مهم تدوین شده است که اجرایی می شود.

جلیلی افزود: در مدیریت جدید برنامه‌ریزی ها بیشتر بر روی پیشران‌های توسعه کشاورزی در کنار احیای دریاچه ارومیه به عنوان هدف اول سازمان جهاد کشاورزی استان متمرکز است.

وی تصریح کرد: توسعه سیستم های نوین ابیاری به منظور مدیریت بهینه مصرف آب، جزو مهمترین پیشران های توسعه بخش کشاورزی استان است که فقط در شمال استان در سطح 48 هزار هکتار شبکه ابیاری فرعی و زهکشی با پیشرفت فیزیکی 93 درصد در حال حاضر در دست اجراست.

جلیلی اضافه کرد: اجرای طرح جامع اطلاعات کشاورزی استان و تهیه نقشه کاداستر اراضی آبی شامل اطلاعات مکانی و توصیفی قطعات اراضی تحت بهره برداری ، برقراری کشاورزی قراردادی در جهت تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، توسعه روش های خاکورزی حفاظتی به منظور کاهش تبخیر رطوبت خاک،  ایجاد مزارع و باغات نمایشی،  تحقیقی ترویجی و الگویی  نیز از اهم  برنامه های عملیاتی سازمان در سال جاری به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه صادرات و مدیریت بازار محصولات کشاورزی، اعمال مدیریت جامع در حوزه بخش کشاورزی از تولید تا مصرف، تدوین الگوی کشت، حمایت از توسعه روش های کشت بافت  برای تکثیر گونه های مقاوم و کم مصرف با ارزش افزوده بالاتر ، مهار و ذخیره سازی آبهای سطحی و گسترش شبکه آبیاری و زهکشی و روش های نوین آبیاری نیز از راهبردهای بلند مدت توسعه پایدارکشاورزی در استان است که دراولویت کارهای اجرایی سازمان قرار دارد.

این مسئول تاکید کرد: ایجاد و توسعه دامداری های بزرگ مقیاس به منظور افزایش تولید محصولات گوشتی و پروتئینی و تامین نیازهای کارخانجات لبنی استان، ایجاد شهرکهای کشاورزِی و از همه مهمتر توسعه کشت در محیط های گلخانه ای و کنترل شده نیز از دیگر اهداف بلند مدت و پیشران های توسعه بخش کشاورزی استان است که در سالی که مزین به شعار رونق تولید است با جدیت دنبال می شود.

وی ادامه داد: اعطای تسهیلات اعتباری با کارمزد هفت درصد برای توسعه گلخانه‌ها و کشت گیاهان دارویی برای پرداخت به متقاضیان اجرای این طرحها که در سامانه سیتا ثبت نام نموده و طرح آنها مورد قبول قرار گیرد ، توسط بانک کشاورزی در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر لزوم ارتقای ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان در جهت افزایش بهره وری در تولید تاکید کرد و افزود : مجموع تسهیلات ابلاغی خط اعتباری شماره ۶ مکانیزاسیون در سال گذشته ، مبلغ ۴۹ میلیارد ریال بوده که میزان جذب، بیش از اعتبار ابلاغی و بیش از ۸۸ میلیارد تومان بود که رقم قابل توجهی است.

جلیلی افزود : بر این اساس حدود ۱۷۸ درصد اعتبارات سال گذشته جذب گردید و تعداد ماشین آلات جذب شده شامل 968 دستگاه انواع تراکتور ، 10 دستگاه کمباین ، 864 دستگاه انواع ادوات دنباله بند و تجهیز 10 واحد دام و طیور و شیلات  و تجهیز یک واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز مجموع کل تسهیلات ابلاغی خط اعتباری شماره ۷ مکانیزاسیون، مبلغ ۷۴ میلیارد تومان می باشد که امیدواریم تا پایان سال این میزان جذب تسهیلات اعتباری با مشارکت کشاورزان بیشتر از سال قبل نیز جذب و ارتقا یابد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه بیش از هزار آیه در قران کریم در باره بخش کشاورزی وآب و خاک امده است که بیانگر اهمیت این بخش از نظر اقتصادی است ، افزود:  نیاز است بخش کشاورزی استان به سمت استفاده از تکنولوزیهای نوین حرکت کند.

در ادامه این نشست مدیران و تشکلهای بخش کشاورزی حاضر در جلسه مسائل و مشکلات خودرا با استاندار آذربایجان غربی در میان گذاشتند و مقام عالی استان نیز قول مساعد جهت پیگیری  و رفع مشکلات آنان را دادند.

انتهای پیام

ارسال نظرات