سالیان طولانی در گذشته پیش بینی مدیریت آب‌های سطحی و بارش های باران را نداشتیم و عدم مدیریت در این حوزه باعث شد که این بارش ها تبدیل به سیل شده و ویرانگر شود.
کد خبر: ۹۱۴۷۲۶۴
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، بیژن شمس (معاونت منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور) در میزگرد بررسی تخصصی سیل گفت: ساخت و سازها در بستر رودخانه‌ها، عدم لایروبی در رودخانه‌ها، عدم مدیریت منابع طبیعی و عدم پیش بینی در حوزه‌های مختلف اصلی ترین دلایل وجود سیل بود؛ در استان و شهرهای مختلف سیل آمد و خسارت‌های بسیار زیاد مالی، جانی، ارضی و دامی به شکل های مختلفی بناها را از بین برد.

شمس عنوان کرد؛ سالیان طولانی در گذشته پیش بینی مدیریت آب‌های سطحی و بارش‌های باران را نداشتیم و عدم مدیریت در این حوزه باعث شد که این بارش‌ها تبدیل به سیل شده و ویرانگر شود.

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان افزود؛ در استان خوزستان شکل و نوع سیل با دیگر استان‎ها تفاوت داشت. استان خوزستان در دشت قرار دارد و پس از یک رشته کوه که چندین سد را در حوزه آبریز خود دارد و تفاوت آن با استان‎های دیگر این است که میزان سدهایی که در استان خوزستان احداث شده با استان‎های دیگر متفاوت است؛ سد کارون چهار از چهار محال و بختیاری به سمت خوزستان و پس از آن کارون سه و کارون یک سد تنظیمی مسجد سلیمان و سد گتون را داریم که سر رشته آبریز آب کارون می شود. همچنین از سمت استان لرستان سد دز و کرخه وجود دارد که آب سد دز با آب کارون ادغام می شود و هر دو به حوزه آبریز خلیج فارس وارد می شود.

شمس در ادامه بیان کرد: حوزه آبریز سد کرخه هم وارد حورالعظیم می‎شود استان خوزستان از سمت استان چهار محال و بختیاری و لرستان در یک منطقه کوهستانی محصور شده است و شیب به سمت دریا و حورالعظیم است در پشت کوهستانی که در مرز بین چهار محال و بختیاری و خوزستان است استان اصفهان قرار دارد.

ایشان افزود: در رابطه با ساخت و سازهای غیرمجاز باید بگوییم که بعضاً با مجوز دولتی هم ساخته می شوند و نیاز است دولت با عزم جدی و بدون مسامحه و بدون درنظر گرفتن هر گونه رانتی به طور جدی با این ساخت و سازها برخورد کند تا حداقل زمینه برای سیل بعدی فراهم نشود. امروزه این ساخت و سازها تبدیل به یک معضل حدی شده که نقش منفی آن ها در بحران هایی مانند سیل، فقط یکی از تبعات آن است و در زمینه های بسیاری مشکل ایجاد می کنند.

منبع : روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان

ارسال نظرات