خبرهای داغ:
دکتر مهرعلیان گفت: 34 واحد سیار در سطح شهر فعال می باشند و 6 هزار نفر در مراکز سلامت و 44 هزار و 813 نفر در مراکز ثابت تا کنون در طرح ملی بسیج فشار خون مشارکت داشته اند.
کد خبر: ۹۱۴۷۲۳۷
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، دکتر علیرضا مهرعلیان رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت بسیج ملی فشار خون در سالن جلسات دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد با اشاره به نقش اصحاب رسانه در اطلاع رسانه آگاهانه در جامعه بیان کرد: نقش رسانه ها در اطلاع رسانی به جامعه بسیار اهمیت دارد و می تواند سطح آگاهی جامعه را از مسایل روز از جمله بهداشته ارتقا بخشد.

وی گفت:. هزینه های حوزه درمان با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، باعث ایجاد مشکلات برای مردم شده و شعارهای درمانی ما نیز گاها در حد صحبت باقی مانده و بخش های مختلف بیمارستان ها نیز با توجه به هزینه های موجود دارای مشکلات مالی زیادی هستند.

رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین اظهار کرد: هزینه درمان بسیار بالاست و در خصوص بیماری های واگیردار، باید برنامه های جدی با توجه به این امر داشته باشیم.

دکتر مهرعلیان عنوان کرد: فشارخون بیماریی است که گاها فرد هیچ اطلاعی از آن ندارد. یک بیماری خاموش و بدون علامت است و ما مشکلات جدی در حوزه درمان این بیماری داریم که اگر قدمهای جدی در این راستا برنداریم، مردم دچار مشکلات بزرگتری خواهند شد.

وی افزود: طرح بسیج ملی با دو هدف فعالیت می کند که شامل آگاهی دادن به مردم با شعار بدانیم و اقدام کنیم می باشد. کلیه خانه ها و مراکز بهداشت ما در سطح استان آماده انجام این طرح می باشند اما هنوز مردم وارد این عرصه نشده اند و لازم است تا بدانند که فشا خون چه پیامدهایی می تواند داشته باشد که این موضوع و اطلاع رسانی برعهده اصحاب رسانه می باشد.

رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین تصریح کرد: بسیج ملی فشارخون از 27 اردیبهشت همزمان با روزجهانی فشارخون آغاز شد که در دو فاز اطلاع رسانی و برنامه عملیاتی در سه بخش آغاز بکار کرده است.

مهرعلیان با اشاره به اهداف اختصاصی این امر اضافه کرد: افزایش میزان دریافت برنامه های آموزشی یکی از این اهداف است که با اطلاع رسانی رسانه ها می تواند موفق باشد. با وجود مراکز درمان سلامت انتظار داریم تا مردم به این مراکز مراجعه کرده و پس از تکمیل پرونده الکترونیکی و سنجش میزان فشار خون، در تین طرح حضور یابند که با توجه به درصد مراجعه کنندگان، متاسفانه درصد حضور آقایان در حوزه های درمانی پایین است.

وی ادامه داد: شیوه زندگی فعلی، ما را درگیر مسایل پزشکی کرده و مصرف چربی و نمک بالا در جامعه ایرانی( یازده گرم مصرف هر ایرانی) موجب بیماری های قلبی و عروقی و فشارخون شده است.

رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین بیان کرد: باید سعی کنیم ذائقه فرزندانمان به سمت استفاده از نمک نباشد. تمام مواد غذایی که استفاده می کنیم دارای نمک می باشد و این روند باید مدیریت شود و از سوی اصحاب رسانه اطلاع رسانی شود.

وی افزود: این امر باید به طور مستمر به اطلاع مردم برسد تا مردم با رغبت برای درمان و پیشگیری به مراکز بهداشتی مراجعه نمایند. در سال ـ96 حدود 97 هزار نفر دچار مرگ شدند و 82 درصد مرگ افراد به دلیل سکته بوده است که عامل این امر فشارخون بالا بوده است.

دکتر مهرعلیان اظهار کرد: یکی از شعارهای ما در سال گذشته بحث خودمراقبتی بود. بخشی از درمان و پیشگیری بر عهده علوم پزشکی است اما بخش عمده این امر برعهده خود مردم است.
و در قزوین طبق آمار، حدود 25 درصد مردم دچار فشارخون بالا هستند.

وی بااشاره به موضوع نمک پنهان عنوان کرد: نمک پنهان خارج از نمک نمکدان است و شامل میزان نمک در تمام اقلام خوراکی است که روزانه در سبد غذایی افراد مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از دلایل سرطان معده وجود همین نمک سدیم در مواد خوراکی است و سبزیجات، ادویه جات، آبلیمو و نارنج بهترین جایگزین این نمک است.

رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: متوسط مصرف نمک برای افراد زیر پنجاه سال 5 گرم و برای افراد بالای پنجاه سال 3 گرم است.

مهرعلیان با اشاره به علائم افزایش فشار خون خاطرنشان کرد: این علائم شامل درد پشت سر، قفسه سینه و تنگی نفس می باشد اما وقتی مردم از فشار خون خود مطلع شدند باید بلافاصله به مراکز مراجعه نمایند. بنابراین باید تحت درمان و دارو قرار گیرند. کاهش وزن، اصلاح شیوه زندگی در خصوص رژیم غذایی می تواند به پیشگیری از فشارخون بالا کمک نماید.

وی ادامه داد: 16 مرکز شهری، 20 مرکز روستایی، 107 مرکز بهداشتی برای طرح بسیج ملی فشار خون فعال هستند. بخش دوم واحد سیار است که 34 واحد سیار در سطح شهر فعال می باشند و شش هزار نفر در مراکز سلامت و 44 هزار و 813 نفر در مراکز ثابت تا کنون در طرح ملی بسیج فشار خون مشارکت داشته اند.

دکتر مهرعلیان گفت: نمک دریا و طب روا زاده هیچ تاییدی از سوی علوم پزشکی ندارد و این در حالی است که مردم به شدت جذب این موارد می شوند. نمک دریا حاوی فلزات سنگین است و فقط نمک تصفیه شده مورد تایید ما می باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها