فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور گفت: تهیه و توزیع کالاهای اساسی بین مردم سیل زده استانهای خوزستان و لرستان و اسکان و تغذیه آنان در اولویت ما قرارگرفت.
کد خبر: ۹۱۴۷۰۶۶
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، سردار یعقوب سلیمانی فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج با اشاره به اینکه از شروع بحران سیل در کشور، تمام امکانات و ظرفیت راهیان نور در اختیار سیل زدگان قرار گرفت، اظهار داشت: سپاه و بسیج مفتخرند که خود را خادم مردم بدانند و در زمان شروع بحران سیل در کشور هم شاهد فعالیت گسترده سپاه و بسیج و گروه های جهادی و خادمین شهدا برای خدمت رسانی به مردم سیل زده بودیم و در این میان، قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج هم تلاش نمود تا امکانات و ظرفیت خود را در اختیار سیل زدگان کشور قرار دهد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در استان خوزستان، اردوگاه های اسکان راهیان نور در اختیار سیل زدگان قرار گرفت و روزانه شاهد پخت غذا برای سیل زدگان بودیم، گفت: به لحاظ زیرساخت‌هایی که در نقاط مختلف حمیدیه، اردوگاه‌های شهیدان حبیب‌اللهی و مسعودیان، زین‌الدین، کلهر، عاصی‌زاده و سایر اردوگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز کشوری در استان خوزستان وجود دارد؛ آمادگی اسکان 150 هزارنفر پیش‌بینی و هماهنگ شد.
فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج افزود: اردوگاه های راهیان نور در اوایل شروع بحران سیل، در اختیار سیل زدگان قرار گرفت و شرکت اتوبوسرانی حمل و نقل جوان سیر ایثار نیز با تمام امکانات، در اختیار این عزیزان قرار گرفت.
وی ادامه داد: سپاه و بسیج و گروه های جهادی و مردمی با تمام ظرفیت و وجود، پای کار هستند و تا پایان برطرف شدن مشکلات خانه های مسکونی مردم سیل زده، در کنارشان خواهند بود.
سردار سلیمانی با اشاره به اینکه مردم خوزستان در زمان وقوع سیلاب با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کردند و سپس پس از فروکش کردن سیلاب با مشکل گل و لای موجود در منازل و کمبود مواد غذایی مواجه بودند، افزود: برخی روستاها همچنان با مشکل سیلاب دست به گریبان است و قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج به یاری سیل‌زدگان شتافته است و در تاریخ 25 اردیبهشت ماه، شاهد توزیع ۱۴ هزار بسته غذایی و اقلام مصرفی و ضروری زندگی در میان مردم سیل زده این استان از سوی این قرارگاه بودیم؛ به طوری که بیش از ۲۰۰ نیسان در استان خوزستان، ۱۴ هزار بسته اقلام غذایی و ضروری را در میان مردم این استان توزیع نمودند.
وی با بیان اینکه قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج از اوایل سال ۹۸ و همزمان با بروز سیل در استان لرستان هم با اعزام نیروهای خادمین شهدا و مسئولان راهیان نور به شهرستان پلدختر، تلاش کرد که در کنار مردم سیل زده این شهرستان باشد، تصریح کرد: از 16 فروردین ماه، همکارانمان در سازمان اردویی بسیج به کمک سیل زدگاه شهرستان پلدختر شتافتند و از آن روز تا به امروز تلاش شده که خدمات ارزنده ای برای سیل زدگان این شهرستان انجام داده شود و باید تاکید کرد که به همت قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج، روزانه شاهد پخت غذا برای 6 هزار نفر در هر وعده بودیم و تلاش کردیم اقلام و کالاهای ضروری مثل روغن، برنج، کنسرو، بیسکویت، قند، نبات، شیرینی و... را در میان خانواده های سیل زده این شهرستان توزیع کنیم.
وی ادامه داد: چندین تانکر آب در شهرستان پل دختر آماده کردیم و همچنین ساخت چندین حمام، ذبح ده ها گوسفند برای تهیه گوشت و توزیع آن در میان سیل زدگان، تهیه غذای گروه های جهادی، خادمین شهدا، هلال احمر، ارتش، سپاه، بسیج و گروه های مردمی و ساکنین این شهرستان و ... از جمله عملکرد ما در شهرستان پل دختر بوده است و سپاه و بسیج در کنار مردم سیل زده هستند.
فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج با اشاره به خدمات ارزنده گروه خادمین شهدا برای مردم سیل زده کشور اظهار داشت: خادمان شهدا، نیروهای داوطلبانه و عاشقی هستند که همه ساله داوطلبانه در مناطق عملیاتی دفاع مقدس به خدمات رسانی به زائران راهیان نور در یادمان های دفاع مقدس مشغول هستند و این کار را به نیت شهدا انجام می دهند اما در زمان بحران سیل در کشور، شاهد حضور این نیروهای مردمی و انقلابی در کمک به مردم سیل زده بودیم.

امسال؛ از ظرفیت پیشمرگان مسلمان کرد در روایت‌گری راهیان غرب وشمال غرب استفاده خواهد شد

سردار سلیمانی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص سفرهای راهیان نور گفت: ما سال گذشته متقاضیان خارج از کشور برای زیارت این مناطق داشتیم که توانستیم تعداد محدودی را به این منطقه ببریم و امسال نیز با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از زائران خارجی علاقه‌مند هستند از مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب بازدید کنند، مشغول بسترسازی هستیم تا بتوانیم میزبان تعداد بیشتری از زائران خارجی باشیم. الان در زیر ساخت‌ها روابط خیلی خوبی صورت گرفته و امسال خیلی متفاوت تر از سه تا چهار سال گذشته است. چون در این مدت قرارگاه رسانه‌ای راهیان نور در غرب کشور تشکیل شده است. سه یا چهار سالی هست که جلسات قرارگاه راهیان نور مرکزی خاص مسائل راهیان غرب و با این دستورالعمل تشکیل می‌شود. آموزش راوی و روایتگری صورت می‌گیرد. سیستم شبکه خادمین فعال می‌شوند. هم ظرفیت بومی ،هم پیشمرگان مسلمان کُرد و هم از راویان مجرب دفاع مقدسی در مناطق غرب و شمال غرب به کار گرفته می‌شوند. این‌ها ویژگی‌هایی هست که در سال‌های گذشته نبود.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مطالبه‌گران ما دانشجویان هستند و متقاضی هستند که در این ایام در مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب کشور حضور پیدا کنند. امسال یکی از برنامه‌هایمان این است که در بحث محتوا به تناسب مخاطب و جامعه هدف در دو موضوع نمایشگاه‌های کتاب و موضوع خدمات رسانی و سرکشی به خانواده‌های شهدا برنامه‌های ویژه تری را برگزار کنیم.

فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج افزود: اگر در اوایل شکل گیری راهیان نور جنوب هم یک بررسی داشته باشید، می‌بینید به دلیل آنکه هنوز زیر ساخت نبود و امکانات وجود نداشت. یک مقداری فضاسازی و فرهنگ سازی کم بود. مقداری هم ظرفیت پایین تری استفاده می‌شد. غرب هم به همین شکل است. اما ما یک سیر صعودی و قابل قبولی را به خصوص در زمینه آمار زائران در راهیان غرب و شمال غرب شاهد هستیم و اگر به همین شکل پیشرفت داشته باشیم، وضعیت مطلوبی خواهیم داشت. امسال سال چهارمی است که ستاد و مسئولین متولی برای اردوی راهیان نور غرب و شمال غرب داریم و باید بسترسازی در زمینه‌های مختلف مثل اسکان، یادمان‌ها و زیارتگاه‌ها داشته باشیم. در این صورت قطعا اقبالی که اشاره می‌کنید تقویت خواهد شد.

وی ادامه داد: فرمایش حضرت آقا، آن هم در اوج حضور زائران قطعا راهگشا بوده. تلنگر و توجهی بود که اهتمام مضاعف تری نسبت به مباحث محتوایی بشود و جمله جالبی که در بحث زیارت بامعرفت هم فرمودند در همین راه است. الان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج هم که متولی مباحث محتوایی راهیان است و ستاد فرهنگی هم متولی مباحث محتوایی زائران است، انشاالله با تمسک و توجه جدی‌تر به فرمایشات حضرت آقا یک تامل و تعمق بیشتر در نشر کتاب‌ها خواهند داشت. در این زمینه رویکردی هم اتفاق افتاده و آن تدوین کتاب روایتگری و جمع بندی اتفاقاتی به دور از تحریف است که همان نکته دیگری هست که آقا به آن اشاره کردند یعنی بحث فراموشی و تحریف.

سردار سلیمانی گفت: استفاده از راویان مجربی که دوران دفاع مقدس را درک کردند به این جهت است. الان هم این بحث مطرح است که باید به آن تعمق و توجه بیشتری بشود. تا موضوع زیارت با معرفت و بحث تحریف و فراموشی مورد توجه قرار بگیرد. برنامه ریزی می‌شود که امسال هم برنامه آموزش راویان بومی در کردستان تقویت شود و انشاالله ترجیحا هم از عزیزانی که در دوران دفاع مقدس در عملیات‌ها نقش آفرینی داشتند استفاده شود و در کنار آن‌ها هم باید برنامه داشته باشیم تا از پتانسیل جوانان با انگیزه که حضور فعال در راهیان نور دارند در کنار راویان مجرب استفاده شود.

مسئول سازمان اردویی بسیج خاطر نشان کرد: شرایط دفاع مقدس در واقع دفاع از ارزش‌ها بود. دفاع مقدس ما امتداد عاشوراست. جلوه‌هایی که در عاشورا هست به نوعی در دفاع مقدس ما بروز و ظهور پیدا کرده است. به عنوان مثال در عملیات کربلای 5 و عملیات فاو ما واقعا عِده و عُده نداشتیم بلکه فقط انگیزه بود. مدیریت یک مدیریت جهادی بود. عشق و انگیزه بود. ما سرمایه عظیمی را از دوره دفاع مقدس داریم یکی در بحث عظم ملی و دیگری هم در موضوع مدیریت جهادی که شعار سال ما هستند. اگر بتوانیم از آن تجارب بهره مند شویم، موفق عمل خواهیم کرد. آقا فرمودند جنگ یک گنج است این گنج هم به قدری عقبه خوبی دارد که به راحتی پایان پذیر نیست هر چه زمان می‌گذرد، می‌بینیم که خیلی ناگفته‌ها باقی مانده است.

وی افزود: برای تحکیم و تحقق عملی فرمایش آقا در موضوع شعار سال اگر بیاییم تجارب و آموخته‌هایمان را که در دوره دفاع مقدس مدیریت کردیم، جمع آوری کنیم، موفق خواهیم بود. یعنی مدیریت جهادی و بسیجی و اقتصادی آن هم در شرایطی که دنیا بسیح و تهییج عملی و عمومی شده بودند برای آنکه از همه ظرفیت ‌ها علیه ما استفاده کنند. ما نه عِده و نه عُده و نه تجربه داشتیم بلکه توکلمان به خدا بود. مدیریتمان یک مدیریتی بود که بالای آن عنایت اهل بیت(ع) و ائمه(ع) بود آن‌ها را بیاییم لحاظ کنیم. نه لسانی بلکه عملی و می‌بینم که به قطع یک تحولی ایجاد می‌شود. چرا که شرایط آن زمان هم شرایط سختی بود و حتی سیم خاردار هم به ما نمی‌فروختند و می‌گفتند که کاربرد نظامی دارد و تحریم هستید. برخی توپ ها بود که ما هر 24 ساعت فقط یک عدد سهمیه داشتیم. چه عاملی باعث پیروزی بود و باعث شد که امروز به آن روزها به عنوان دفاع مقدس افتخار کنیم؟ واقعیت‌ها را باید ببینیم. دفاع مقدس ما عزت و افتخار و ارزش است. ما آن روحیات و حالات را اگر حاکم کنیم عملا خیلی مشکلات را حل می‌کنیم. این موضوع اعتقاد و باور می‌خواهد که متاسفانه در خیلی از آقایانی که امروز حرف می‌‌زنند این باور وجود ندارد.

سردار سلیمانی اضافه کرد: دو سال پیش خاخام‌‌های فرانسوی، کانادایی و آمریکایی آمدند به اردوهای راهیان نور. این‌ها در نوع خودشان مشاهیر و قطبی هستند. ما برای این‌ها یک برنامه‌ای انجام دادیم بی سر و صدا؛ من خودم هم در آن زمان در منطقه بودم. آن‌ها را نمایش رزمی بردم و بازدیدهای متعدد. آن‌ها بالاخره اهل مطالعه هستند و به خیلی کشورها سفر می‌کنند و حساسیت هم روی آن‌ها وجود دارد. آدم‌های مبتدی و بی تجربه نیستند. تحلیل گر و اهل نظر هستند. گفتند ما تا قبل از این سفر نگاهمان به ایران این بود که در جنگ با عراق، متجاوز بوده است. اما الان فهمیدیم که اشتباه می‌کردیم و تجاوزی از سوی ایران صورت نگرفته. علی رغم این همه سر و صداها بعد از این سال‌ها که از جنگ می‌گذرد هنوز بسیاری در دنیا چنین طرز تفکری در مورد هشت سال دفاع مقدس دارند که در این سفرها به این نگاه پاسخ داده می‌شود.

فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج تصریح کرد: خانم گیلیون که یک استاد دانشگاه فرانسوی بود، زبان فارسی را هم می‌فهمید. در سفرش به راهیان نور وقتی راوی مناطق عملیاتی روایت می‌کرد، اشک می‌ریخت. او الان از تدریس در دانشگاه منع شده است. دو سال پیش به عنوان زائر حضور پیدا کرد امسال هم دوباره آمده بود. راهیان نور برای او هم سفر تاثیر گذاری بود.سه زائر خارجی به راهیان نور سفر کرده بودند. یکی از آن‌ها آمریکایی بود به نام زهرا؛ او می‌گفت من مطالعه کرده‌ام و وقتی این مناطق را دیدم فهمیدم فرق رزمنده‌های مجاهد شما با رزمندگان جهان در چیست. تفاوت اینست که آن‌ها خودشان را مجروح می‌کردند که از خط مقدم به عقب برگردند اما بچه‌های شما برای جلو رفتن  از هم سبقت می‌گرفتند.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند راهیان نور احساس است اینطور نیست. ما در شرایطی که از لحاط فکری متفاوت بود جنگیدیم. اندیشه و تفکر امام همه چیز ما بود. همه زیر سایه امام خدمت می‌کردند. ما که می‌خواهیم سالگرد امام را برگزار کنیم اگر درست تدبیر نکنیم و مشی درستی نداشته باشیم خروجی‌ خوبی نخواهیم داشت. وحشت دشمنان ما هم از تفکر امام است و دنبال آن هستند که آن را نابود کنند. بحث شهید و شهادت فراتر از جناح‌ها و تفکرات سیاسی است. موضوع، بحث فرهنگ جهاد و دفاع مقدس است. در دفاع مقدس، ما مسیحی و کلیمی داشته‌ایم. از هر نوع تفکری هم داشته‌ایم. الان هم در بازدیدکنندگان مناطق عملیاتی و اردوهای راهیان نور از هر تفکر سیاسی شرکت می‌کنند. متاسفانه برخی می‌آیند و هدف دار طرح موضوع می‌کنند تا به اصل کار صدمه بزنند.

ارسال نظرات