شناسایی ۹۰۰ بیمار جدید مبتلا به فشار خون در چهارمحال و بختیاري

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاري ، از شناسايي ۹۰۰ بيمار جديد مبتلا به فشار خون بالا خبر داد.
کد خبر: ۹۱۴۶۹۳۸
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحتال و بختیاری؛ سید راشد جزایری اظهار کرد: از زمان آغاز بسیج ملی کنترل فشار خون (۲۷ ارديبهشت ماه) تا تاريخ ۲۰ خردادماه ۹۸، ۱۴۱ هزار و ۳۸۵ نفر به پايگاه ها و مراکز بهداشتي و درماني تحت پوشش دانشگاه مراجعه داشته اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از این تعداد ۸۷ هزار و ۱۴۴ نفر زن و مابقی مراجعه کنندگان مرد بوده اند.

وی در ادامه در خصوص جزئیات بسیج ملی کنترل فشار خون عنوان داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوري اسلامي ايران، با هدف افزايش شناسايي و کنترل بيماري فشارخون بالا، اقدام به برگزاري «بسيج ملي کنترل فشارخون بالا» نموده است که با مشاركت و تعامل معاونت هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و كليه دانشگاه‌ها/دانشكده‌هاي علوم پزشكي كشور و دانشكده‌هاي پزشكي، بهداشت، پرستاري و مامايي و هيئت مديره هاي نظام پزشكي و سازمان هاي بيمه گر و ساير سازمان هاي همكار و داوطلبين اين برنامه را از ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ مصادف با روز جهاني فشارخون در دو مرحله به اجراء گذاشته شد.

به گفته جزایری، در این طرح به ارزیابی، شناسايي و ثبت، مراقبت و درمان بيماران مبتلا به فشارخون بالا و گردآوري، پردازش و تحليل داده‌هاي مهم‌ترين عامل خطر بيماري قلبي عروقي شامل فشارخون بالا پرداخته مي‌شود و اميد است نتايج ارزشيابي طرح و گزارش اين برنامه در مهرماه سال جاري مصادف با روز جهاني قلب ارائه گردد و بدنبال آن اين برنامه با همان اهداف و تقويت بيشتر برنامه هاي جاري در قالب برنامه يکپارچه و ادغام يافته مجموعه مداخلات اساسي پيشگيري و کنترل بيماري هاي غيرواگير در نظام مراقبت هاي اوليه بهداشتي وزارت بهداشت (ايراپن)، ادامه يابد.

رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری، بازه زمانی این برنامه را از تاريخ ۲۷ ارديبهشت ماه ۹۸ لغايت پانزدهم تيرماه سال جاري در دو مرحله ، مرحله ۱- آموزش و اطلاع رساني از ۲۸ ارديبهشت ماه تا پايان برنامه و مرحله ۲- غربالگري از ۱۷ خرداد ماه لغايت ۱۵ تيرماه ۹۸ اعلام کرد.

وی خاطر نشان کرد: شروع ارزیابی فشارخون، در طول ماه رمضان، فقط در مراکز تحت پوشش شبکه ها بهداشتی درمانی از تاريخ ۲۷ ارديبهشت ماه بوده و براي خود اظهاري و ايستگاههاي سنجش فشارخون از تاريخ ۱۷ خرداد ماه جاري است.

جزایری گفت: شناسایی و ثبت فشار خون از سه طریق سنجش و ثبت فشار خون از قسمت کاربران سامانه بسيج ملي فشار خون توسط کاربران ايستگاه هاي سنجش ، سنجش و ثبت فشار خون توسط خود فرد يا خانواده اش و مراجعه به واحدهاي حوزه بهداشت ،‌سنجش و ثبت فشار خون در سامانه سيب صورت مي پذيرد.

این مقام مسئول، همچنین بیان کرد: مکان های در نظر گرفته شده و در دسترس برای مراجعه افراد شامل: تمامی خانه هاي بهداشت و پايگاه هاي سلامت، کلينيک هاي وابسته به بيمارستان ها، داروخانه ها، محل هاي تجمعي مانند محل برگزاري نماز جمعه، کارگاه ها و کارخانجات وادارات دولتي با تعداد زياد پرسنل مي باشد.

به گفته وی، در مجموع تعداد افراد بالای ۳۰ سال در شهرستان های ۹ گانه ۴۸۲ هزار نفر می باشد که همگی در قالب اين برنامه غربالگري مي شوند.

ارسال نظرات