کمیته راهبری ایمنی درکارگاههای ساختمانی با عقد تفاهم نامه ای مشارکت میان استانداری ، ادارات کل راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان نظام مهندسین بسیجی آذربایجان غربی و شهرداری ارومیه تشکیل شد.
کد خبر: ۹۱۴۶۸۶۵
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵

به گزارش سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری خبرگزاری بسیج از آذربایجان غربی ، پیمان آرامون سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری آذربایجان غربی در نخستین نشست اعضای این کمیته با اشاره به جان باختن هزاران نفردر اثر حوادث ناشی از کار که سهم قابل توجهی از آن در کارگاههای ساختمانی و فعالیت های عمرانی مشاهده می شود اظهار کرد: ارتقاء سطح ایمنی در کارگاههای ساختمانی و جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار ناشی از کار از اهداف تشکیل این کمیته است .

وی بابیان اینکه  نیروی انسانی شاغل در صنعت ساختمان از سرمایه های با ارزشی است که نیازمند مراقبت است، افزود: حوادث به خودی خود اتفاق نمی افتند و بلکه معلول عواملی است که می توان با اتخاذ تدابیری آن را حذف کرد.

سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف نیازمند شناخت، برنامه ریزی و تلاش در جهت پیاده کردن و عمل به برنامه ها و تدابیراست که این مهم با مشارکت و همکاری سازمان های دخیل در امر ساخت و ساز امکان پذیر خواهد شد.

وی در ادامه به قوانین و آیین نامه های موجود در حوزه ایمنی کار و مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و افزود: ادارک مشترک کلیه عوامل و عناصر مرتبط از جمله دولت ، مردم و مهندسان موجب می گردد که منافع ملی ناشی از حفظ و افزایش بهره وری از سرمایه های ملی همچنین حفظ جان و منافع عمومی بهره برداران بر منافع سازمانی دستگاههای اجرایی ترجیح داده می شود.  

آرامون در ادامه با بیان اینکه در بخش ایمنی و مقررات ساخت قوانین و دستورالعمل به حد کافی موجود است، تصریح کرد: تامین ایمنی برای محیط کار و کارگر یک اصل الزام آور است و تمامی دستگاههای و سازمان های متولی باید با نظارت و کنترل محیط های کار موجب افزایش ضریب ایمنی و کاهش حوادث ناشی از کار در استان شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دراین جلسه با تشریح ابعاد مختلف حوادث در محیط های کاری و کارگاههای ساختمانی گفت:در سال گذشته ۵۸۴ فقره حادثه درمحیط های کاری ثبت شده که از این تعداد ۳۰۹ فقره آن در حوزه ساختمان است. نقی زاده با بیان اینکه نظارت برشرایط ایمنی محیط های کاری بسیار ضروری است افزود:سال گذشته ۳۱ نفر بر اثر حادثه در محیط کار جان باخته اند که از این تعداد ۹ نفردر کارگاههای ساختمانی است.

حاتمی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در این جلسه با تاکید بر هم افزایی تمامی نهادهای مسئول برای کاهش حوادث و تبعات ناشی از آن گفت: با موافقت رئیس کل دادگستری استان و با تشکیل شعبه ای ویژه در دادگستری استان به تخلفات ناشی از عدم رعایت ایمنی در محیط های کار با سرعت بیشتری رسیدگی خواهد شد. عدل دوست قائم مقام شهردار ارومیه نیز دراین جلسه گفت: در حدود ۲۰ درصد پروانه های ساختمانی صادره بلندمرتبه سازی بوده که رعایت ایمنی در این مکانها برای حفظ جان و سالمتی کارگران ، مهندسان  و شهروندان  بسیار ضروری است. در ادامه این جلسه مقرر شد دبیرخانه این کمیته در سازمان نظامن مهندسی ساختمان استان راه اندازی و کمیته های شهرستانی نیز با ریاست فرمانداران تشکیل شود.

ارسال نظرات