خبرهای داغ:
مدیر حوزه های علمیه بر لزوم حضور فعالانه شاعران حوزوی در زمینه ارتقای جایگاه ادبیات و شعر در امور مختلف فرهنگی و تبلیغی و پژوهشی خواستار فعالیت بیشتر آنها و تشکیل اتاق های فکر و... شد.
کد خبر: ۹۱۴۶۷۷۳
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹

به گزارش سرویس بسیج  طلاب و روحانیون خبرگزاری بسیج، آیت الله اعرافی شامگاه 20 خرداد در دیدار با جمعی از شاعران حوزوی که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد گفت: مطالبی که در این جلسه مطرح شد کاملا دقیق بود و این نقدها را نیز می پذریم که در نقطه ای هستیم که در سال قبل قرارداشتیم و از این جهت باید این نقص را رفع کنیم.

وی افزود: در اینجا نگرانی و دغدغه درستی در میان برخی از شاعران طلبه وجوددارد که برای مصالح کلان حوزه و ارزشی که برای پیشکسوتان و شعرای حوزوی وجود داشت تشخیص دادیم که کار در مسیر دیگری دنبال شود.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: ما به دنبال ایجاد کارهای موازی نیستیم و باید فعالیت های ارزشمند حوزه قدردانسته شود و اگر کار جدیدی نیز انجام می شود باید با هدف گره گشایی از مشکلات امروز باشد.

وی با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در دفتر تبلیغات و نهادهای فعال در این زمینه گفت: ضمن تاکید بر سیاست هایی که در این زمینه داریم از فعالیت هایی که درعرصه شعر طلاب انجام شده است نیز تقدیر می کنیم.

آیت الله اعرافی یادآورشد: مجموعه اسناد و جهت گیری های کلان حوزه که باید آنها را تولید کند با حرکت بسیار سنگین در روزگار تنگنای مالی و مادی دنبال می شود که با 40 تا 50 اسناد کلان دنبال می شود.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: امروز مدیرانی در حوزه شبانه روزی برای تحقق فعالیت ها تلاش می کنند و در این مدت ریالی از حوزه حقوق نگرفته اند؛ تولید تئوری ها و اندیشه ها و اسناد کلان حوزه در حال انجام است و قالب این فعالیت ها در افق 1414 و اولین سند پنج ساله آن نیز در حال انجام است.

وی افزود: درحوزه میان مدت و کوتاه مدت نیز طرح ها و پروژه هایی که در ذیل اسناد کلان دنبال می شود، بین 100 تا 200 پروژه مهم و جدی است که بخش های بسیاری از آنها به اتمام رسیده است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در حوزه کوتاه مدت نیز فعالیت های مهمی در قم و استان ها دنبال شده است که در هر سه بخش به دلیل شرایط و سختی ها، ناکامی هایی نیز ایجاد شده است که قطعا کار را رها نمی کنیم و با قدرت به دنبال حل آنها خواهیم بود.

وی گفت: بنده از 8 سالگی هیچگاه از حوزه ادب و هنر و شعر، جدا نبوده ام و با همه وجود به آن عشق می ورزیدم و ما معتقد به آن هستیم که در هویت و رسالت حوزه، شان ادبی و به خصوص حوزه شعر، شان برجسته و ارزشمندی است که باید آن را صیانت و تقویت کرد.

آیت الله اعرافی یادآورشد: می توان و باید بتوان تمامیت معارف و اندیشه اسلامی و الهی را در قالب و چارچوب و آیینه شعر و ادب متجلی کرد؛ کارهای بی نهایتی با همین رویکرد وجود دارد؛ تجلی تام اندیشه و معرفت الهی در همه ابعاد و در قالب های ادبی و شعری با تخصص های گوناگونی که در این عرصه وجود دارد را می توان انجام داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: همچنین می توانیم علوم حوزوی را قالب نظم مطرح کرد؛ منظومه حاجی و مرحوم عرفانی در فلسفه و الفیه و ده ها کتاب دیگر، از مفاخر حوزه به شمار می روند و کمتر جایی در دنیا وجود دارد که تمامیت یک دانش در قالب شعر خودنمایی کند.

وی افزود: همچنین تجلی تاریخ اسلام نیز باید با زبان شعر منعکس شود؛ صحنه عاشورا دارای لایه هایی است که قطعا بدون هنر شعر نمی توان آن را بازگو کرد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: نکته دیگر بیان دردهای امت اسلام و جهان اسلام است که قطعا می توان این دردها را با شعر تبیین و درمان کرد.

وی گفت: در همه قلمروهای شعر و ادب و قلمروهای جهانی رویکردهای دینی و اسلامی داریم که می توانیم آنها را در قالب های مختلف استفاده کنیم.

اعرافی یادآورشد: حوزه ادب و شعر باید در همه اجزا و برنامه ها خود را نشان دهد و باید به مثابه یک روح در این عرصه بدمد و هرجا که لازم است باید اصلاحاتی انجام شود.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: امروز با یک برنامه 5 ساله مواجه هستیم که می توانیم این برنامه را به این شورای شعر طلاب بسپاریم و برش هایی که مرتبط به این حوزه است را در این برنامه بگنجانیم.

وی افزود: نکته دیگر آن که 20 نظام جامع و اساسنامه و... داریم که هنرمندان می توانند با نگاه ادبی و هنری و شعری به این اسناد جامع بررسی کنیم؛ همچنین در این عرصه می توانیم به یک نظام جامعه برسیم.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در زمینه کشف استعداد هنوز کارهای درخوری در حوزه انجام نشده است؛ پیگیری و ارتقای حوزه مجلات و متون و عرصه های پژوهشی، توسعه کانون های ادب و شعر، جایگاه سازی استعدادهای برتر شعر حوزه از جمله مباحثی که است که می توان به آنها پرداخت.

وی گفت: امیدواریم که نتایج این گونه جلسات کمتر از یک سال رؤیت شود؛ بررسی مشکلات شاعران نیز باید در جلسات شورای تخصصی ارایه شود و در نهایت باید به منظومه ای از طرح های جامع و عملیاتی برسیم؛ کارها باید روی ریل عملیاتی قرار گیرد تا شاهد حل مشکلات عملی شاعران باشیم.

وی اظهارکرد: شاعران طلبه می توانند نقش مهمی در موج آفرینی و تعالی جامعه داشته باشند و با حضور فعالانه خود و تشکیل اتاق های فکر و... حضوری قدرت مند تر در عرصه های مختلف داشته باشند.

ارسال نظرات