در آستانه فصل گرما صورت گرفت؛

کنترل غیرشیمیایی سفیدبالک ها

خبرگزاری بسیج: مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره گل و گیاه شهرداری منطقه 20 در آستانه فصل گرما و هجوم حشره سفیدبالک، نسبت به تشریح مطلب علمی برای ارتقاء آگاهی شهروندان پرداخت.
کد خبر: ۹۱۴۶۶۷۰
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 20؛ یکی از سرفصل های مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره گل و گیاه شهرداری منطقه 20 آموزش و ارتقاء آگاهی شهروندان در خصوص حفظ و نگهداشت فضای سبز شهری وآفات گیاهی است که با توجه به شروع فصل گرما و هجوم حشره سفید بالک، این مرکز نسبت به انتشار مطلب علمی در این خصوص به شرح ذیل اقدام کرده است.

سفیدبالک¬ها یا مگس¬های سفید خسارت جدی و قابل توجهی را به گیاهان گوناگون وارد می¬سازند. این حشرات با تغذیه از شیره ¬ی گیاهی موجب ضعف شدید گیاه می¬شوند. همچنین عسلک ترشح شده توسط پوره¬ها (مرحله نابالغ) و افراد بالغ باعث رشد قارچ دوده¬ای می¬شود که در نتیجه کاهش فتوسنتز گیاه را به همراه دارد. در حقیقت سفیدبالک¬ها کاملا از راسته¬¬ی دوبالان یا مگس¬ها متمایز می¬باشند اما بر اساس ظاهر خود در افراد عمومی به این نام خوانده می¬شوند. این حشره دارای شش مرحله زندگی متفاوت می¬باشد که شامل تخم، مراحل پورگی (سنین اول، دوم، سوم)، شفیره و بالغ است. تخم¬ها در پشت برگ به صورت نقاط بیضی شکل و کشیده قابل مشاهده است. مراحل پورگی یا نابالغ شفاف و به رنگ سبز روشن تا زرد مشاهده می¬شوند. شفیره نیز بیضی شکل و بدون رنگ است و به سطح برگ چسبیده می¬باشد. حشرات بالغ دارای یک جفت بال سفید رنگ می¬باشند.

جهت کنترل این آفت مخرب اولین راهکاری که به ذهن می¬رسد، استفاده از آفت¬کش¬های شیمیایی رایج می¬باشد. اگرچه استفاده از آفت¬کش¬های شیمیایی موجب کنترل کوتاه مدت خواهد شد اما پیامدها و مشکلات زیادی از جمله آلوده¬سازی محیط زیست را به همراه خواهد داشت. همچنین سفیدبالک¬ها به این آفت¬کش¬ها مقاوم خواهند شد و در صورت استفاده مجدد، کاهش چشم¬گیر کارایی سموم را به همراه خواهد داشت. در حقیقت بهترین روش برای کنترل آفات کشاورزی روش¬های غیرشیمیایی می¬باشد که با محیط زیست سازگاری دارد. برای کنترل غیرشیمیایی سفیدبالک می¬توان به آبشویی مستمر و منظم گیاه، به ویژه با صابون حشره¬کش و استفاده از کارت¬ و نوار زرد چسبنده اشاره کرد. همچنین به صورت موردی می¬توان نسبت به حذف برگ¬های آلوده اقدام کرد. قابل توجه است که تمامی آفات دارای بیش از 100 دشمن طبیعی می-باشند که به صورت طبیعی موجب کنترل آفت شده و از افزایش جمعیت آن جلوگیری می¬کنند. خوشبختانه این آفت مخرب نیز دارای دشمنان طبیعی بی¬شماری می¬باشد. که دو زنبور پارازیتوئید انکارسیا و ارتموسروس تاثیر بسزایی را روی آفت دارند. این زنبورهای پارازیتوئید دارای جثه¬ی بسیار کوچک بوده و قابل مقایسه با زنبور عسل نمی¬باشند. همچنین سن شکارگر سبز رنگی به نام Nesidiocoris نیز از سفیدبالک¬ها تغذیه می-کند. در صورت تکثیر و رهاسازی آن¬ها کنترل قابل توجهی از سفیدبالک بدون هیچگونه آسیبی به محیط زیست به دست خواهد آمد.

ارسال نظرات