خبرهای داغ:
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی
رضایی گفت: نیاز کشور بیش از 950 هزار تن گوشت است که کمبود این میزان هر ساله از طریق واردات انجام میشود
کد خبر: ۹۱۴۶۶۳۰
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، مرتضی رضایی طی بازدید از مجتمع گوشت زیاران که با حضور فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین انجام شد با بیان این مطلب که سالانه 850 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود اظهار کرد: حدود 850 هزار تن از منابع مختلف گوشت تامین می شود که 55 درصد گوشت گوساله و گاو و 45 درصد سایر دامها شامل گوسفند و بز می باشد.

وی گفت : البته نیاز کشور بیش از 950 هزار تن است که کمبود این میزان هر ساله از طریق واردات انجام می شود .

رضایی عنوان کرد: یکی از راههای ورود گوشت قرمز این است که گوساله پایه پروار نژادهای مطرح دنیا وارد کشور شوند و در داخل پروار شوند.
وی اضافه کرد: یکی از حسن های آن این کار این است بصورت گوشت گرم به مصرف کننده می رسد زیرا در حال حاضر گوشت قرمز بصورت منجمد از برزیل وارد می شود.

رضایی افزود: همچنین آلایشی که تولید می شود مانند دل، جگر و کله پاچه و امثال آن در داخل کشتارگاه باقی می ماند و ارزش افزود بهتر و بالاتری خواهد داشت.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در ادامه اضافه کرد: علیرغم اینکه کشور پتانسیل بسیار خوبی در زمینه گوشت دارد اما فعلا ناچار هستیم تا رسیدن به مرز خودکفایی از دام های خارج از کشور نیازهای گوشتی را تامین کنیم.

رضایی بیان کرد: یکی از نژادهای مهم دنیا نژاد شاروله است که تقریبا بالای هزار و 600 گرم در روز افزایش روازنه دارد و وزن کشتاری آن بالای یک تن یا هزار کیلوگرم است.

وی اظهار کرد: ضریب تبدیلی غذایی این نژاد نسبت به نژادهای مطرح هولشتاین کمتر است یعنی راندمان غذایی بالاتری دارد و همچنین کیفیت گوشت و تردی بالاتری دارد و درصد استخوان آن نسبت به وزن لاشه پایین تر است.

رضایی اضافه کرد: درصد لاشه به وزن زنده در اکثر گاوهایی که کشتار می شوند چیزی حدود 50 درصد است البته اگر دام پروار باشد به 52 درصد و حتی 57 درصد نیز می رسد که چیزی حدود 10 درصد سرک دارد که فوق العاده این نژاد را اقتصادی کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توسعه پرورش این نژادها در داخل کشور به صورت گله های مولد که گوساله در کشور تولید شود می تواند گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین کرد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به فعالیت مجتمع کشتارگاهی زیاران اشاره کرد و گفت: این مجتمع یکی از مجتمع های بزرگ کشت و صنعت در کشور محسوب می شود که کل زنجیره در این مجتمع فراهم است و از لحاظ منطقه جغرافیایی و عبور و مرور دام و بازار مصرف تهران پتانسیل خوبی دارد که باید استفاده کرد.

وی تصریح کرد: این مجتمع با ورود نژادها از کشور فرانسه و دامهای مازاد دامداران داخل کشور می تواند بازار تهران را تامین کند.

رضایی گفت: این طرح بصورت پایلوت آزمایشی اجرا شده و بعنوان یکی از طرح های مرکز اصلاح و نژاد وزارت جهاد کشاورزی است که توسعه نژادهای گوشتی از جمله شارواله است و اعتبارات توسعه ای خاص خود را دارد .

ارسال نظرات
پر بیننده ها