خبرهای داغ:
مدیرکل انتقال خون استان قزوین

شاخص اهدای خون بانوان، در کل کشور زیر 10 درصد است/اهدای خون از سوی بیش از 40 هزار نفر از همشهریان قزوینی

اکبری گفت: شاخص اهدای خون بانوان در کل کشور مناسب نیست. ما باید شاهد حضور حداکثری بانوان در پایگاه های انتقال خون باشیم در حالیکه این شاخص در کل کشور زیر ده درصد است.
کد خبر: ۹۱۴۶۶۰۰
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، نشست خبری مهدی اکبری مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اصحاب رسانه صبج امروز در سالن جلسات اداره کل برگزار شد.

اکبری در این نشست بیان کرد: امروزه یکی از نیازهای بهداشتی و درمانی در جهان، وجود مراکز انتقال خون است که با تهیه حداکثری فرآورده های خونی به طیف گسترده از نیازمندان به این فرآورده ها ارائه می شود.

وی گفت: برخی بیماران به طور ذاتی به این فرآورده ها نیازمند هستند و به طور مداوم به فرآورده های خاص نیازمند هستند و در کنار اینها بیمارانی هستند که به طور مقطعی به این فرآورده ها نیازدارند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اظهار کرد: آمار موجود جهانی نشان دهنده این است که یک سوم افراد نیازمند این فرآورده ها هستند و این میزان در کشورهای توسعه یافته به نسبت کشورهای توسعه یافته بیشتر است.

اکبری عنوان کرد: در سال گذشته بالغ بر دو میلیون و دویست هزار اهدای خون در کشور داشتیم که این آمار داوطلبانه است. یکی از دغدغه های کشورهای منطقه رساندن آمار داوطلبانه به صد در صد است و در کشور ما این میزان ثابت می باشد.

وی افزود: در استان ما شاخص اهداکنندگان مستمر بالای 60 درصد است و این عدد قابلیت ارتقا در سال های آینده را دارد. وضعیت داخل استان وضعیت مطلوبی است. در سال 96 بالغ بر 38 هزار و 400 مورد اهدا در استان داشتیم که این میزان در سال گذشته به 40 هزار و 172 مورد رسید.

اکبری ادامه داد: اداره کل انتقال خون دو پایگاه ثابت خون گیری دارد که یکی در قزوین و دیگری در تاکستان می باشد و همه روزه خون گیری انجام می شود. به طور کلی در اکثریت شاخص ها استان قزوین رشد خوبی داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: شاخص اهدای خون بانوان در کل کشور مناسب نیست در حالیکه در بسیاری کشورهای توسعه یافته آمار بانوان با آمار آقایان مطابقت می کند و ما باید شاهد حضور حداکثری بانوان در پایگاه های انتقال خون باشیم در حالیکه این شاخص در کل کشور زیر ده درصد است.

وی اضافه کرد: وضعیت جسمانی بانوان و باورهای غلط، در کاهش این آمار بسیار موثر است. از بانوان استان دعوت می کنیم تا در این امر شرکت کرده و این فرهنگ از طریق بانوان می تواند در خانواده و جامعه نهادینه شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: یکی از فعالیتهای ما استقرار نظام هموژیناس در جامعه است که خون سالم در اختیار جامعه هدف قرار گیرد. در تمام مراکز درمانی این کار در حال انجام است و صد درصد نیاز استان را از طریق اهداکنندگان استان تامین کرده و نیاز چهارده بیمارستان استان از این فرآورده ها نیاز برطرف شده است.

اکبری یادآور شد: یکی از فعالیتهای استان ارسال پلاسما به شرکتهای پالایشگر در آلمان است که فرآورده های آن به کشور باز می گردد. نیاز است همه مردم استان به پایگاه های خونگیری دسترسی داشته باشند که اگر بخواهند در امر اهدای خون شرکت کنند، شرایط برای آنها فراهم باشد. 9 تخت خونگیری در سامانه سیار برای اهداکنندگان ایجاد شده و امیدواریم بتوانیم بزودی سامانه سیار اهدا خون را راه اندازی شود و این امر می تواند به شهرستان ها کمک می کند تا همه مردم در این امر حضور یابند.

وی گفت: همچنین امیدواریم ممیزی های شرکتهای پالایشگر خارجی را مستمر پاس کنیم و پلاسما به طور مستمر ارسال شود و شرایط خاص برای اهداکنندگان مستمر ایجاد شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین افزود: 392 مورد ثبت موفق سلول های بنیادین در استان داشته ایم. دغدغه اصلی مسوولان استان این است که همه مردم استان بتوانند در امر اهدا خون سهیم باشند. تبلور این امر در شبهای احیا بوده که همکاران ما ساعتها پذیرای اهدا کنندگان بودند. نیاز است تا در تمام طول سال این حضور پرشور وجود داشته باشد زیرا نیاز به فرآورده های خونی در طول سال مستمرا برای بیماران وجود دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها