معاون امور عمرانی استاندار مرکزی از بسیج سازندگی را یک ظرفیت بسیار مناسب دانست و گفت: ۵۸۰۰ واحد استان که در سیل اخیر دچار خسارت شده‌اند، ۸۰۰ واحد تعمیری و ۵ هزار واحد بازسازی است.
کد خبر: ۹۱۴۶۲۳۷
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ مهدی زندیه وکیلی معاون امور عمرانی استاندار مرکزی در نشست کارگروه بازسازی مناطق سیل‌زده استان مرکزی با اشاره مشکل تسهیلات استان مرتفع شده گفت: در سهمیه در نظر گرفته‌شده برای بازسازی مناطق سیل‌زده بانک‌ها جزء ۱۵ استان اول هستیم.

وی با بیان اینکه از مجموع ۵۸۰۰ واحد استان که در سیل اخیر دچار خسارت شده‌اند، ۸۰۰ واحد تعمیری و ۵ هزار واحد بازسازی است افزود: از این تعداد تنها ۳ هزار واحد آن تشکیل پرونده داده‌شده و باید تکلیف باقی واحدهایی که تشکیل پرونده داده نشده مشخص شود.

وی پیگیری لازم برای تشکیل پرونده برای 5800 واحد را لازم وضروری دانست و گفت: چنانچه تشکیل پرونده انجام نشود نشان می‌دهد ارزیابی اولیه سخت‌گیرانه بوده و در صورت تشکیل نشدن پرونده سهمیه آن‌ها به استان اختصاص نمی‌یابد.

وی با بیان اینکه در صورت تشکیل پرونده مجوز پرونده ساختمانی هم به شکل رایگان انجامی می شود افزود: پرونده ساختمانی تا ۱۰۰ مترمربع رایگان صادر می‌شود که شامل شهر و روستا است.

وی با اشاره به اینکه در بحث نظام‌مهندسی در روستاها متولی بنیاد مسکن است گفت:در خصوص روستاها مشکلی وجود ندارد ولی ۲۵۰ واحد در شهرهای کوچک است که باید سازوکاری مناسب با نظام‌مهندسی انجام شود و یا مهندسین خیر در این موضوع ورود پیدا کنند.

وی میزان تسهیلات را ۴۰ میلیون برای واحدهای روستایی و ۵۰ میلیون را برای واحدهای شهری دانست و افزود: همچنین ۱۲ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای روستا و ۱۵ میلیون تومان برای شهرها در نظر گرفته‌شده است.

وی 90 درصد از واحدهای آسیب دیده در استان را متعلق به خانوده های محروم و بی بضاعت دانست و گفت: این مبالغ برای ساخت یک واحد مسکونی کافی نیست نیاز است از ظرفیت‌های خیرین استفاده شود چراکه بیشترین سهمیه این واحدها از خانواده‌های تحت پوشش نهادهای خاص هستند و توانایی پرداخت مبلغ را ندارند.

وی با اشاره به ضمانت تسهیلات تصریح کرد: در خصوص ضمانت تسهیلات زنجیره ای است و دولت ضامن می شود مشکلی در خصوص اخذ ضامن وجود ندارد و همچنین منابع مالی به تفکیک شهرستانی بانک ها مشخص شده و بحث ضمانت زنجیره ای باید طبق بخشنامه دولت دنبال شودچراکه بانک ها سختگیری می کنند و باید این مشکلات برطرف شود.

وی در پایان بسیج سازندگی را یک ظرفیت بسیار مناسب دانست و بر استفاده مناسب از این ظرفیت تأکید کرد و در این خصوص خاطر نشان کرد: بسیج سازندگی با به‌کارگیری گروه‌های جهادی می‌توانند کمک‌های خوبی انجام دهند و این موضوع مستلزم این است که ظرفیت‌های شهرستانی دیده شود.

 انتهای پیام/ 

ارسال نظرات