خبرهای داغ:
توسط گروه علمی پژوهشی شهید هاشمیان؛

شاسی و سیستم تعلیق خودرو وانت نیسان با قابلیت حرکت بر روی سه چرخ طراحی و ساخته شد

گروه علمی پژوهشی شهید هاشمیان، در راستای تحقق ایده خود برای رفع مشکل نا ايمن ترين خودروي ساخت داخل، شاسی و سیستم تعلیق خودرو وانت نیسان با قابلیت حرکت بر روی سه چرخ را که دستاوردی منحصر بفرد بوده و مشابه داخلی و یا خارجی ندارد با موفقیت ساخته و وارد مرحله تجاری سازی آن شده اند.
کد خبر: ۹۱۴۵۸۶۰
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
شاسی و سیستم تعلیق خودرو وانت نیسان با قابلیت حرکت بر روی سه چرخ طراحی و ساخته شد 

 به گزارش خبرنگار بسیج علمی از اصفهان، گروه علمی پژوهشی شهید هاشمیان، در راستای تحقق ایده خود برای رفع مشکل ناايمن ترين خودروی ساخت داخل، شاسی و سیستم تعلیق خودرو وانت نیسان با قابلیت حرکت بر روی سه چرخ را که دستاوردی منحصر بفرد بوده و مشابه داخلی و یا خارجی ندارد با موفقیت ساخته و وارد مرحله تجاری سازی آن شده اند.

محمد درخشان، در گفتگو با خبرنگار گفت : با بیان این که خودروی وانت نيسان باتوجه به نوع کاربری و قيمت ارزان به جزئی جدايی ناپذير از ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری کشور تبديل شده است، اظهار داشت: با این حال از اين خودرو به دليل ضعف در طراحی و پياده سازی سيستم فنربندی و تعليق به عنوان نا ايمن ترين خودروی ساخت داخل نام برده می شود.

 

وی با اشاره به این که این مسئله ای بود که تلاش گروه علمی پژوهشی شهید هاشمیان طالخونچه را به خود جلب کرد و با همکاری محققانی از جمله آقایان غلامرضا قاسمیان، محمد درخشان، مجید ماندیان و جعفر رفیعی پیگیری شد، تصریح کرد: در همین راستا این تیم موفق به طراحی و ساخت شاسی و سیستم تعلیق خودروی وانت نیسان با قابلیت حرکت بر روی سه چرخ شدند.

این محقق ادامه داد: در واقع گروه علمی پژوهشی شهید هاشمیان موفق به طراحی يک سيستم ابتکاری مکمل بر روی اين خودرو شده اند و گامی بلند در راستای کاهش معايب و افزايش بهره وری خودرو برداشته اند.

گروه علمی پژوهشی شهید هاشمیان، تصریح کردند: ساخت اين سيستم با جايگزين نمودن مکانيزم فنربندی با يک سيستم کنترل مبتنی بر نيوماتيک محقق شده است، و این طرح دربردارنده چندین دستاورد ویژه است. در این طرح افزايش ايمنی خودرو و جلوگيری از واژگونی آن که بواسطه خلاقیت خاص در بحث تعادل آن محقق شده است، همچنین ﺗﻨﻈﯿﻢ ارﺗﻔﺎع ﺧﻮدرو ﺑﻪ صورت ﺧﻮدﮐﺎر و افزايش بهره وری و کاهش وزن چشم گير خودرو، هم دستاوردهایی ویژه در این طرح تلقی می شود.

آنها افزودند: سهولت در امر تعمير و راه اندازي مجدد، توانايی حرکت خودرو توسط 3 چرخ، کاهش لاستيک سايی به هنگام ترمز کردن، افزايش چشم گير قدرت ترمز گيری، افزايش راحتی و آسايش راننده در مسافت های طولانی، قابلیت تعويض لاستيک بدون استفاده از جک، و حفظ تعادل خودرو و پايداري عملکرد سيستم تعليق با وجود نقص فنی در آن نیز از دیگر دستاوردهای ویژه این طرح است.

 

 

 

 

گروه علمی پژوهشی شهید هاشمیان با بیان این که این دستاورد مرحله ثبت اختراع را طی کرده و دارای نمونه اولیه است، گفتند: محصول کاملا ابتکاری و دارای خلاقیت فوق العاده بالایی است.

این محققان با بیان این که این طرح از جهات مختلفی منحصر بفرد است و حرف برای گفتن زیاد دارد، تاکید کردند: این دستاورد در داخل کشور هیچگونه مشابهی ندارد، همچنین آخرین اطلاعات و بررسی های ما هم حاکی از این است که در کمپانی های خودرو سازی معتبر خارجی هم که بالاترین تکنولوژی های روز را بکار می گیرند، از سیستمی با این قابلیت خبری نیست.

غلامرضا قاسمیان خاطرنشان کرد: فقط از نظر سیستم تعلیق خودرو، کمپانی هایی مثل اسکانیا و ولوو سیستم تعلیق مشابه ای البته بسیار ابتدایی تر و ساده تر (از لحاظ عملکرد) از طرح و ایده ی ما برای خودروهای سنگین که بسیار هم گرانقیمت هستند بکار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: این دستاورد در زمینه ی طراحی شاسی درجهان هیچ نمونه ای ندارد و منحصر بفرد است، و از ایده تا تبدیل آن به دستاوردی ارزشمند و منحصر بفرد، گروه علمی پژوهشی شهید هاشمیان اساس کار و اتکا خود را بر توان داخل قرار داده و این دستاورد هم از نظر دانشی پشتوانه داخلی دارد و هم طراحی ها طوری صورت گرفته که تمامی قطعات به کار رفته در داخل کشور تولید می شود.

 برای تبدیل ایده به محصول مراحل مختلفی طی شد 

گروه ه علمی پژوهشی شهید هاشمیان با بیان این که تا اینجا را با پشت سر گذاشتن چندین مرحله جلو آمده ایم، اظهار داشتند: ارزیابی ایده از سال 88 تا 89 و به مدت یک سال زمان برد، در ادامه مرحله ی تحقیق و توسعه همراه با بررسی امکان سنجی آن بر روی ایده از سال 89 تا 90 طول کشید.

آنها با اذعان به این که در طی مراحلی که برای پیشبرد ایده در نظر گرفته بودیم با مشکلاتی مختلف بویژه از نظر مالی هم مواجهه بودیم، گفتند: به هر حال این طرح یک وقفه ی دو ساله از سال 1390 تا 1392هم متحمل شد، اما مجددا از سال 92 تا 93 کار را با جدیت دنبال کردیم و مرحله ی طراحی و ساخت نمونه اولیه از سال 93 تا نیمه ی اول 94 زمان برد.

این محققان تصریح کردند: ایده ای که نمونه ی اولیه آن را ساختیم از دل یک مشکل قابل لمس در جامعه گرفته بودیم، بازار هدفش مشخص بود، سال 95 با شرکت زرین خودرو و در سال 96 هم با شرکت خودرو سازی زامیاد و سپس با سازمان همیاری های استان اصفهان، بحث بکار گیری و عملیاتی کردن دستاورد پیگیری شد.

گروه علمی پژوهشی شهید هاشمیان با بیان این که هدف اولیه ما ارائه ی خدمتی برای عموم مردم و در راستای رفع مشکلی بود که خودروی وانت نیسان ایجاد کرده است، تصریح کردند: این دستاورد قابلیت های فوق العاده ای دارد،و کاربرد دانش بدست آمده فراتر از رفع فقط یک مسئله عمومی است، در واقع این نوید را به مردم می دهیم که دستاورد ما از نظر نظامی هم کاربرد دارد و در این رابطه هم اقداماتی را دنبال خواهیم کرد.

 مذاکراتی در مورد ایده و دستاورد با سازمانهای و شرکتهای مرتبط انجام شده است

آنها تصریح کردند: تا به حال مذاکراتی با شرکت های خودرو سازی زامیاد و زرین خودرو وابسته به وزارت دفاع، مذاکره با سازمان همیاری های استان اصفهان به منظور تجهیز نمودن خودرو های مربوط به خدمات شهری، و مذاکره با ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص تجهیز نمودن توپ 105 انجام گرفته است، و در کل پیش بینی می شود این دستاورد بازار و روند خوبی را طی خواهد کرد.

 پیش بینی سهم ما از بازار هدف بسیار خوب است

گروه علمی پژوهشی شهید هاشمیان با تاکید بر این که با توجه به اینکه این ایده کاملا ایده ای نو آور و جدید است و نمونه ی مشابه با این امکانات چه در داخل و چه در خارج از کشور یافت نمی شود، و با اطمینان می گوییم که در حال حاضر رقیبی نداریم و کل سهم بازار این دستاورد در اختیار ماست، گفتند: البته یکی از ابزارهای تحقق این ادعا حمایتهایی است که مسوولان باید داشته باشند و حداقل انتظار هر محققی این است که از ایده و اختراعش حمایت شود.

 کمپانی های بزرگ توان رقابت با دستاوردهای ویژه این طرح را ندارند

آنها در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نداشتن رقیب را چگونه توجیه می کنید، اظهار داشتند: این دستاورد در مورد خودرو های سبک هیچ گونه مشابهی ندارد، فقط در مقوله ی خودرو های سنگین شرکت های بزرگی همچون ولو و اسکانیا و صد البته با امکانات و خدمات بسیار کم تر مشغول فعالیت هستند، آنها به این دلیل که  هیچکدام از دستاوردهای ویژه این طرح را ندارند، توانایی رقابت هم ندارند.   

افزايش ايمنی خودرو و جلوگيری از واژگونی آن

ﺗﻨﻈﯿﻢ ارﺗﻔﺎع ﺧﻮدرو ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺧﻮدﮐﺎر

افزايش بهره وریآقدرت بارگذاری (از حدود3.5 تن به ۷ تن ) و کاهش وزن چشم گير خودرو

سهولت در امر تعمير و راه اندازی مجدد

توانايی حرکت خودرو توسط 3 چرخ

کاهش لاستيک سايی به هنگام ترمز کردن

افزايش چشم گير قدرت ترمز گيری

افزايش راحتی و آسايش راننده در مسافت های طولانی

تعويض لاستيک بدون استفاده از جک

حفظ تعادل خودرو و پايداری عملکرد سيستم تعليق با وجود نقص فنی در آن

 

درخشان در پایان با بیان این که در حال حاضر این گروه برای ثبت شرکت در پارک علم و فناوری به نام شرکت تعلیق سازان نوین اقدام کرده اند، یادآور شد: مقاله این دستاورد در نشریه ی مومنتوم وابسته به انجمن علمی مکانیک کل کشور درج شده است، همچنین در جشنواره ی روز پژوهش مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان در جایگاه ایده های برتر بوده است.

وی با بیان این که شهید هاشمیان اولین شهید دانشجوی شهر طالخونچه مبارکه است و این گروه هم که یک گروه مستقل است و توسط خودمان تشکیل شده، نام گروه خود را به نام این شهید مزین کرده و تلاش می کنیم آن گونه در خدمت کشور باشیم که آرمان این شهید و همه شهیدان است، افزود: این گروه پژوهشی در راستای فعالیتهایی که دارند اخیرا هم اقدام به برگزاری جشنواره ی ایده شو- دیده شو ( اولین جشنواره ی علمی پژوهشی شهر طالخونچه) کرده اند که در حال اجرا می باشد.

ارسال نظرات