به ‌جای واژه تحول در علوم انسانی به‌دنبال تعالی در علوم انسانی هستیم. شأن و ظرفیت علوم انسانی بیش از موقعیت کنونی آن است. متأسفانه امروز علوم انسانی در دانشگاه‌ها در حد آموزش و ارائه مدرک فعالیت می‌کند. این سطح خیلی نازل است.
کد خبر: ۹۱۴۵۸۵۲
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹

ضرورت تحول در علوم انسانی با نگاهی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج،  نشست معرفت افزایی تحول در علوم انسانی با محوریت بیانیه گام دوم به میزبانی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با حضور اساتید علوم انسانی این دانشگاه برگزار گردید.

حجت الاسلام خسروپناه در این جلسه گفت: بیانیه گام دوم تبیین یک نظریه است، نظریه نظام انقلاب به تعبیر مقام معظم رهبری، که این نظریه توضیح می‌دهد انقلاب اسلامی چیست، چه مولفه هایی دارد که حضرت آقا بر سه مولفه تاکید کرده‌اند خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی. سپس بر این اساس در مورد دستاوردهای(آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی، سیاسی و...) این چهل سال صحبت می‌کنند و در واقع یک گزارش واقع بینانه از این دستاوردها بیان می شود و  در بخش سوم این بیانیه انتظارات هفت گانه‌ای است که بیان کرده اند. یکی از این موارد هفت گانه بحث علم و پژوهش است و از همین قسمت وارد بحث علوم انسانی می شویم. اگر ما در گام دوم به فکر تعالی علوم انسانی نباشیم قطعا زمینه های دیگر در رشته های کشاورزی، پزشکی، مهندسی و... دچار مشکل خواهیم شد. چون علوم انسانی در مورد ابعاد و ساحت‌های مختلف انسانی سخن می‌گوید که می تواند هم تمدن ساز شود یا می تواند منشا انحطاط باشد.
دکتر خسرو پناه تاکید کرد: به ‌جای واژه تحول در علوم انسانی به‌ دنبال تعالی در علوم انسانی هستیم. شأن و ظرفیت علوم انسانی بیش از موقعیت کنونی آن است. متأسفانه امروز علوم انسانی در دانشگاه‌ها در حد آموزش و ارائه مدرک فعالیت می‌کند. این سطح خیلی نازل است. البته معتقد نیستم که آموزش در علوم انسانی باید تعطیل شود. بر این باورم که باید رشته‌های علوم انسانی خصوصاً رشته‌های بین‌رشته‌ای، تقویت شده و به تعالی برسند. در تعالی، تحول هم به‌وجود می‌آید.
وی افزود: یکی از راهکارهای تقویت نظریه‌پردازی این است که ساختار دانشگاه باید به آموزشِ پژوهش‌محورِ کارآمد تغییر یافته و رشته‌های بین رشته‌ای و دانشکده‌های بین رشته‌ای تاسیس شود.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دغدغه در معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، احیای علوم انسانی در دانشگاه‌هاست به‌طوری‌که این حوزه به‌روز و کارآمد شود؛ همچنین تحقیقات و پژوهش‌ها در مسیر نیازهای جامعه قدم بردارد. معاونت علوم انسانی از ظرفیت‌های موجود استفاده خواهد کرد تا نتایج اثربخش‌تری به‌وقوع بپیوندد.

لازم به ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، پژوهشگر و مدرس فلسفه و حکمت، در حال حاضر رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دبیر و نایب‌رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره است که عضویت در شورای پژوهشی سازمان بسیج اساتید، ریاست کمیسیون تخصصی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و ریاست کارگروه علوم انسانی اسلام شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش را در کارنامه اجرایی خود دارد.
استاد خسروپناه که بیش از صد پایان‌نامه کارشناسی ارشد حوزه و دانشگاه را راهنمایی و مشاوره و داوری کرده و مشاوره و داوری بیش از ۳۰ رساله دکتری را بر عهده داشته، پیش از این در سمت‌هایی از جمله قائم مقام مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم، قائم‌مقام معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، معاون پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی وفعالیت کرده است.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین رزاقی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز نیز در این جلسه اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی، پسوند «اسلامی» را به همراه دارد. بنابراین افکار و عقاید، احساسات و رفتارهای این دانشگاه باید برمبنای افکار پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) باشد.

منبع:روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان البرز
ارسال نظرات