یادداشت| محمدحسین ابراهیمی:
با توجه به شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران محور اصلی حرکت جنبش دانشجویی باید مطالبه گری بر حق، عدالت خواهی و دفاع از مظلوم باشد. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان تاکید داشتند که « دانشجویان اعلام حضور کنند . »
کد خبر: ۹۱۴۵۵۶۶
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
با توجه به شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران محور اصلی حرکت جنبش دانشجویی باید مطالبه گری بر حق، عدالت خواهی و دفاع از مظلوم باشد. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان تاکید داشتند که «دانشجویان اعلام حضور کنند.»

اگر هدف دانشجو این باشد که درس بخوانم، برای اینکه زندگی شخصی خودم را آباد کنم، بقیه هر چه شد، بشود؛ خطر خیلی بزرگی است؛ اگر جهت زندگی دانشجو این باشد که به مسائل جامعه و آنچه که می‌گذرد، بی اهمیّت، بی اهتمام، بی علاقه و بی مبالات باشد، مصیبت خیلی بزرگی است.

این حالت بی تفاوتی، مصیبت خیلی بزرگی است. کسی که بناست فردا امور مملکت در دست او باشد، این قدر نسبت به مسائل جامعه و سرنوشت مردم بی اعتنا باشد، خیلی نگران کننده است.

این قسمتی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان نمونه و ممتاز دانشگاه‌ها در آذر ماه سال ۸۱ می‌باشد: "به نظرم معنای واقعی دانشجوی تراز انقلاب اسلامی یعنی همین".

دانشجویی که مسائل جامعه برایش اهمیّت دارد و نسبت به آن بی تفاوت نیست. دانشجویی که نسبت به مبانی اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی حساس است.

به قول حضرت آقا دانشجو نه پول دارد، نه قدرت قانونی دارد، امّا در عین حال حضورش می‌تواند یک کار بزرگ را، یک مشکل بزرگ را حل کند.

با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران وارد دوره‌ای جدید از حیات خود شده است، یقیناً دغدغه ما دانشجویان نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی به مراتب باید بیشتر از دانشجویان دوره اول انقلاب باشد.

چرا که چهل سال پیش، ما به دنبال شکل گرفتن یک نظام اسلامی در کشور بودیم؛ امّا امروز به دنبال تمدن سازی و صادر کردن تفکر انقلاب اسلامی به خارج از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان در تاریخ یکم خرداد ۹۸ فرمودند: ملت ایران انقلاب را راه انداخت، تشکیل جمهوری اسلامی را راه انداخت؛ این‌ها مثل معجزه است. تشکیل جمهوری اسلامی در دنیای دوقطبیِ کاپیتالیسم و کمونیسم مثل یک معجزه است؛ ملت ایران توانست در مقابل ابر قدرت‌های بزرگ دوران سینه سپر کند، آن‌ها را به عقب نشینی وادار کند؛ یکی از نقاط امید، فرسودگی جبهه مقابل ما است. امروز تمدّن غربی دچار انحطاط است، یعنی واقعا در حال زوال است.


بعضاً وقتی در جریان زندگی اجتماعی، با گزاره‌های تکراری که آمیخته شده با مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم روبه رو می‌شویم؛ اینقدر ذهن و فکر ما سطحی نگر می‌شود که نمی‌توانیم مسائل را درست تحلیل کنیم.

باید به خاطر داشته باشیم امروز، تاثیر گذار‌ترین ایدئولوژی منطقه دیدگاه انقلاب اسلامی است.
به نظر می‌رسد فکر غالب دانشجویان اینگونه باشد که خب انقلابی اتفاق افتاد. نظام اسلامی تشکیل شد و افرادی وزیر و وکیل و مدیر و مسئول شدند. آن‌ها موظف به انجام امور کشور هستند، به ما چه ربطی دارد؟ و یا می‌گویند وقتی ما دانشجویان مسئولیتی در جمهوری اسلامی نداریم و امکاناتی در اختیار ما نیست، چگونه می‌توانیم کاری انجام دهیم.

حضرت آقا در دیدار اخیر خود با دانشجویان از زمان جوانی خود گفتند از اینکه: "خب موانع هم زیاد بود؛ هم کتک بود، هم زندان بود، هم موانع پولی بود، هم گرسنگی کشیدن بود، از این چیز‌ها هم بود، امّا در عین حال حرکت می‌کردیم، پیش می‌رفتیم.
جوان‌های امروز، باید این گونه حرکت کنند. "

این فرمایش رهبری نکته قابل تاملی برای ما جوانان و دانشجویان داشت. یعنی اگر می‌خواهیم برای نظام اسلامی کار کنیم و در راستای اهداف انقلاب اسلامی گام برداریم، باید به خاطر داشته باشیم هنوز هم موانع وجود دارد؛ و همچنان باید هزینه داد. اینطور نیست که فکرکنیم، چون انقلاب رخ داده و نظام اسلامی تشکیل شده دیگر مشکلی وجود ندارد. نه خیر، اینطور نیست.

بلکه امروز مدعیانی در پُست‌های مختلف مدیریتی حضور دارند که هیچ شباهتی به مدیران تراز انقلاب اسلامی ندارند. این افراد به دنبال حفظ موقعیت و منافع شخصی خود هستند؛ و یقیناً در مقابل حرکات خودجوش وانقلابی جوانان و دانشجویان ایستادگی می‌کنند؛ به قول شهید سید مرتضی آوینی: "آرمانخواهی انسان مستلزم صبر بر رنج‌ها است".

یادمان باشد چهل سال پیش جوان‌های انقلابی این کشور نه مسئولیت قانونی داشتند و نه امکانات حکومتی. امّا پای اعتقاد خود ایستادند و در راستای آن حرکت کردند؛ پس اگر دغدغه اسلام داریم و انقلاب اسلامی برایمان مهم است، باید برای رسیدن به اهدافمان تلاش کنیم.

با توجه به شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران محور اصلی حرکت جنبش دانشجویی باید مطالبه گری بر حق، عدالت خواهی و دفاع از مظلوم باشد. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان تاکید داشتند که «دانشجویان اعلام حضور کنند.»

حضرت آقا فرمودند::" در زمینه فعّالیّتهای بین المللی و فعّالیّتهای منطقه مثلا در زمینه یمن، در زمینه این مسئله اخیر نیوزلند، در زمینه فعّالیّتهای بین المللی و فعّالیّتهای منطقه مثلا در زمینه یمن، در زمینه این مسئله اخیر نیوزلند، در زمینه نیجریه که دانشجو‌ها اعلام حضور کردند؛ و در مسائل متعدّد دیگر هم همینجور؛ این اعلام حضور‌ها خوب است. یا گاهی اوقات یک تجمعی مثلاً جلوی سفارت خانه خوب است؛ اجتماع شما تاثیر گذار است. ممکن است شما تاثیرش را فوری به چشم نبینید، امّا بدانید که این‌ها اثر گذاشته است. "؛ این فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیام مهمی برای ما دانشجویان داشت.

اینکه نباید نسبت به مسائل جامعه، جهان و به خصوص جهان اسلام بی تفاوت بود؛ حداقل کاری که تشکل‌های دانشجویی می‌توانند انجام دهند این است که بیانیه صادر کنند، اعتراض کنند، تحسّن کنند و در واقع اعلام حضور نمایند؛ البتّه این اعلام حضور ها، این حرکات باید معقول و منضبط باشد.

همچنین در مورد مطالبه گری و عدالت خواهی حضرت آقا اشاره کردند که: " در مسئله نیشکرِ هفت تپه و ماشین سازی تبریز کاری که بچه‌های دانشجو انجام دادند کار‌های بسیار خوبی است. از جمله‌ی موارد این که در حمایت از کارگران؛ یا در مطالبات از دستگاه ها، که این مطالبات اثر هم داشتند؛ یعنی اینکه مجموعه دانشجویی از قوّه قضائیه یا قوّه مقنّنه یا مجمع تشخیص یک چیزی را مطالبه بکند، تاثیر گذار است.
همه این‌ها بایستی در جهت رسیدن به جامعه اسلامی و تمدن اسلامی باشد".

نکته قابل تامّل فرمایشات رهبر معظم انقلاب می‌تواند این باشد که پرچمدار عدالت خواهی و مطالبه گری از مسئولان باید تشکل‌های دانشجویی باشند.

از طرفی هم خیلی مهم است که حرکات و فعّالیّتهای جنبش دانشجویی تشکیلاتی باشد. تا زمانی که ما دانشجویان نتوانیم در قالب تشکیلات کار کنیم، نمی‌توانیم در مسیر اهداف و آرمان هایمان درست حرکت کنیم.

رهبر معظم انقلاب در انتهای سخنان خود در دیدار با دانشجویان به این نکته اشاره نمودند که: " سر انجام همه این‌ها کشاندن نسل جوان متعهّد به عرصه مدیریت کشور است. "

اگر در دوران دانشجویی، دانشجویان و جوانان تراز انقلاب اسلامی بتوانند در قالب تشکیلات کار کنند و در مسیر اهداف انقلاب اسلامی گام بردارند، این خیلی خوب است. خیلی امید بخش است، چرا که در آینده‌ای نزدیک می‌توان به عنوان یک مدیر انقلابی در نظام اسلامی روی این جوان‌ها حساب باز کرد؛ و در پایان به این جمله از شهید آیت الله دکتر بهشتی اشاره می‌کنم که " از موج تخریب‌ها و تهمت‌ها نهراسید و غم به دل راه ندهید، بدانید هر کسی که (خط) دارد حتما دشمن دارد. " و قطعا تا آخرین نفسی که در جان داریم برای خط مان، یعنی اسلام، یعنی انقلاب اسلامی تلاش می‌کنیم و هزینه می‌دهیم.

انتهای پیام/
ارسال نظرات