امام جمعه بندرانزلی گفت:اجرای پروژه "بایوجمی" در استخر به صورت پایلوت حتی در صورت ایجاد شرایط زیست محیطی تالاب، قابل مقایسه با اجرای آن به صورت پایلوت در تالاب نیست.
کد خبر: ۹۱۴۴۸۱۳
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۵

پروژه بایوجمی در تالاب انزلی باید متوقف شود / تمام تصمیمات با حضور فرمانداران و نمایندگان مجلس گرفته شده است

به گزارش خبرگزاری بسیج از بندرانزلی، قربانعلی محمدپور مدیرکل محیط زیست گیلان با حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه بندرانزلی دیدار و نسبت به فعالیت های اداره کل محیط زیست استان به ویژه اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح "بایوجمی" گزارشی ارائه کرد.

امام جمعه بندرانزلی در این نشست مبحث رسوبات موجود در تالاب را کارشناسی عنوان و خاطر نشان کرد: ما در مباحث کارشناسی اظهار نظر نمی‌کنیم، اما با اتکاء به نظرات کارشناسان، نکته‌های حائز اهمیت را که عمدتا دغدغه‌های ما و مردم است بیان می‌کنیم.

شمس الدین خاطرنشان مرد: در رفع تصرفات و برخورد با متصرفین با شما موافقم، اما گله مندم که چرا با جدیت پیگیری نمی‌شود.

وی عنوان کرد: شما وجود رسوب را برای تالاب تهدید آمیز و خطرآفرین عنوان کرده، اما نسبت به قطع اشجار و پروژه‌هایی که جنگل و پوشش گیاهی را از بین می‌برد موافقت می‌کنید.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه شیوه‌ها و روش‌هایی را باید انتخاب کنید که کمترین آسیب را وارد چرخه زیست محیطی می‌کنند و همچنین آینده نگری لازم نیز در آن‌ها لحاظ شده، افزود: با اجرای این پروژه، در بحث رسوبات عالی تنها آثار موجود را برطرف می‌کنید؛ و اولین انتقاد ما به شما این است که چرا جلوی ورود آلودگی‌ها را نمی‌گیرید، به جای این کار از ورود رسوبات عالی از رودخانه ها، بالادست‌ها و اماکن مسکونی جلوگیری کنید تا آسیب‌های موجود کاهش یابد.

شمس الدین تصریح کرد: می‌دانید که تالاب موجودی زنده است و اگر جلوی ورود آلودگی به آن گرفته شود، تالاب خودش را پالایش می‌کند، اما اگر آلودگی‌ها زیاد شود، دیگر نمی‌تواند نفس بکشد و فعل و انفعالات خودش را انجام دهد؛ در این صورت نیاز به تنفس مصنوعی دارد و باید مداوم این پروژه‌های بی اثر را اجرا کنید.

وی اظهار دلشت: اجرای پروژه بایوجمی در استخر به صورت پایلوت حتی در صورت ایجاد شرایط زیست محیطی تالاب، قابل مقایسه با اجرای آن به صورت پایلوت در تالاب نیست.

امام جمعه بندرانزلی گفت: شما هم می‌گویید، این طرح مخالفین و موافقینی دارد، چه زمانی و در کجا به این نتیجه رسیدید که این کار انجام شود؟ شما برای تایید پروژه به دانشگاه‌ها استناد می‌کنید، کارشناسان مخالف این پروژه نیز به منابع علمی و آزمایشگاهی داخلی و خارجی معتبر؛ چه کسی نظرات دو گروه را قضاوت کرده است؟

شمس الدین تصریح کرد: دستگاهی که شما به عنوان قاضی بین موافقین و مخالفین انتخاب کردید، خودش سهیم در اجراست و لذا نمی‌تواند قضاوت صحیح و بی طرفانه داشته باشد.

وی عنوان داشت: اینکه اظهار کردید احتمال اشتباه قلم زدن کارشناسان در تحقیقات پیرامون آثار مخرب پروژه بایوجمی وجود دارد، منطقی نیست؛ مقالات علمی آن هم معتبر شوخی بردار نیستند، ضمن اینکه در این طرف احتمال اشتباه قلم زدن موافقین طبق نظر شما محتمل‌تر است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه قبل از اجرای این پروژه نیز نسبت به آن انتقاداتی در خطبه‌های نماز جمعه کرده بودم و هیچ کس توضیحی نسبت به این مسئله نداد، اظهار کرد: برای اجرای این پروژه در حال حاضر اختلافات گسترده‌ای وجود دارد؛ عقل حکم می‌کند با توجه به اینکه احتمال رخداد آسیب‌های غیرقابل جبران وجود دارد تا زمان دست یابی به یقین کامل، تامل کنید.

وی تاکید کرد: همانطور که قبلا هم متذکر شدم، دشمنان نیز درصدد آسیب رساندن به مردم و کشور از طریق محیط زیست هستند.

شمس الدین خاطر نشان کرد: کارشناسان مخالف این پروژه، با حفظ تالاب و احیاء آن مخالف نیستند بلکه آسیب‌های جدی که این پروژه دارد، آن‌ها را نگران کرده است؛ انجام پروژه‌ای به صورت تحکمی به این معنا که ما تشخیص دادیم و باید انجام شود، کار معقول و منطقی نیست و باید به صورت کارشناسانه، جامع و متقن تصمیم‌ها اتخاذ گردد.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کرد: با یک پروژه ۳ ماهه نمی‌توانید اثرات دراز مدت را تشخیص دهید، اذعان دارید همین بخش از پروژه که در محیطی محصور اجرا شده، در محیط باز آثار مخرب دارد؛ خطرات جدی را بیشتر از آثار مثبت احتمالی در تصمیم گیری هایتان لحاظ کنید.

شمس الدین تاکید کرد: عقلانی نیست که این پروژه آسیب زا و مخرب را با این ذهنیت که در بخش محدود و محصوری ریسک می‌کنیم، انجام دهیم؛ با تالاب و زندگی مردم، با، اما و اگر و خطر نباید بازی کرد، اگر نتیجه آزمایش‌های شما در آینده منفی شد، با این بخش آلوده شده تالاب چه می‌کنید؟
 
پروژه بایوجمی در تالاب انزلی باید متوقف شود / تمام تصمیمات با حضور فرمانداران و نمایندگان مجلس گرفته شده است
 
تمام تصمیمات با حضور فرمانداران و نمایندگان مجلس گرفته شده است
 
مدیر کل محیط زیست گیلان نیز در این نشست با اظهار اینکه دغدغه‌های مطرح شده از سوی امام جمعه بندرانزلی کاملا درست است، گفت: کوتاهی از ما بود که تاکنون برای بیان توضیحات حاضر نشده ایم.

قربانعلی محمدپور علت اصلی نابودی تالاب‌های شمال کشور را کاهش تراز آب دریای خزر عنوان کرد و افزود: هیچ کدام از تالاب‌های کشور حالشان خوب نیست و با توجه به این مسئله دولت و مسئولین استان برنامه‌هایی برای احیاء تالاب‌ها دارند.

وی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در زیرکمیته‌های احیاء تالاب دنبال آن بودیم، رفع تصرفات تالاب بود و با توجه به اینکه برخورد در انزلی با این موضوع مشکل است، اما ما کارمان را انجام داده ایم و خواهیم داد.

مدیرکل محیط زیست گیلان ابراز داشت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسوب در تالاب وجود دارد و در کنار این رسوبات، سموم کشاورزی نیز وارد تالاب می‌شود که باعث خفگی مرکز تالاب می‌شود.

محمدپور خاطر نشان کرد: کسانی که آن روز در کنار این پروژه حضور داشتند، در این پروژه دست دارند و تنها محیط زیست است که در اینجا ذی نفع نیست و همه‌ی پرسنل خود در سراسر استان را هزینه این پروژه کرده است.

وی عنوان داشت: این پروژه را ابتدا به صورت پایلوت در استخر شماره ۴ قلم گوده شبیه سازی و از ماهی‌ها و گونه‌های موجود در استخر نمونه برداری کردیم که این نمونه‌ها جهت بررسی به آزمایشگاه‌هایی ارسال شده و منتظر جواب آن هستیم.

مدیر کل محیط زیست گیلان اعلام کرد: در تمامی جلسات تصمیم گیری ما فرمانداران و نمایندگان رشت، انزلی و صومعه سرا حضور داشتند و در رابطه با این پروژه نظراتی ارائه کردند.

محمدپور تصریح کرد: مسئولانی که از این پروژه بازدید کردند، اظهار داشتند که این پروژه بسیار بزرگ باید محصور و محدود، به صورت پایلوت اجرا شود تا اتفاقی رخ ندهد.

مدیر کل محیط زیست گیلان در پایان بیان کرد: در حال حاضر این پروژه در ۵۰ هکتار از تالاب انزلی در حال اجراست و تا یک ماه دیگر مرحله پایلوت تمام می‌شود و نتایج از دانشگاه‌های معتبر دنیا به دستمان می‌رسد، تصمیم گیری نهایی در کمیته ملی انجام و اگر جواب منفی باشد وارد فاز بعدی نخواهیم شد.
 
انتها پیام/
ارسال نظرات