فینال جام حذفی بین سرخ‌های پایتخت و لاجوردی پوشان بزرگ‌ترین شهر شمال کشور؛ داماشی‌ها آمده‌اند که بمانند، به‌سان پا‌های پینه‌بسته گیله‌مردان در شالیزار، به‌سان دستان گیله‌زنان در باغ‌های چای و زیتون، به استواری چلچراغ داماش.
کد خبر: ۹۱۴۴۵۱۲
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، فینالی جذاب بین سرخ‌های پایتخت و لاجوردی پوشان شهر باران‌های نقره‌ای در بیشه دلیران، اهواز سرافراز در جامی با یادواره آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شود، فینالی که برای یک تیم به بهای اندوختن جام‌های پرشمارش است و برای آن‌یکی در حکم فریاد «ما زنده هستیم.»

آخرین ایستگاه فصل فوتبالی 97-98 ایران نزدیک‌تر از همیشه به ماست، در یک‌سو تیم متمول پرسپولیس تهران و در سوی دیگر داماش بی‌بهره از امکانات دولتی، تیمی که فوتبالی‌ها هرگز آن را از یاد نبرده و می‌دانند روزگاری در لیگ برتر جولان می‌داد، تیمی با قصه پر غصه از سرزمینی باران‌زده.

داماش گیلان با مدیریت امیر عابدینی وقتی پا به لیگ برتر گذاشت با خریدهای پرسروصدایی نظیر محمد محمدی، میلاد زنیدپور و مهدی مهدوی‌کیا توانست نگاه‌ها را به خود معطوف کرده و چند فصل در لیگ برتر جولان دهد، کم‌کم همه یادشان رفت این همان تیمی است که کلمه آسانسور را در فوتبال ایران وارد کرد و معادلات را تغییر داد.

لاجوردی پوشان شهر باران، دیگر لقب آسانسور را یدک نمی‌کشیدند، آن‌ها حالا قهرمان لیگ را عوض می‌کردند، در رشت همه زمین‌گیر می‌شدند، طرفدارانش در جنوب هم تنهایش نمی‌گذاشتند و می‌شد آن‌ها را در نیمه بالایی جدول لیگ برتر پیدا کرد، دیگر خبری از سقوط و استرس روزهای پایانی سقوط نبود.

گذشت و چرخ ِ روزگار بر وفق مراد نگشت، مشکلات مالکیتی داماش، روزگار را بر رشت و رشتی تیره کرده و دوباره بی‌پولی سایه بی‌پولی بر سر فوتبال رشت گسترانده شد، بی‌پولی چون طاعون آن‌ها را زمین زد، غرق کرد اما نکشت! داماش لیگ برتر و لیگ یک را از کف داد و به لیگ دسته دوم سقوط کرد، شاید لیگ برتر پسران شهر باران را از دست داد! تیفوسی‌هایش! هواداران متعصب و باوفایش!

به لیگ ‌دو که رسیدند همه از خاطره شدن این تیم سخن گفتند که یادش به خیر روزی جهان‌بخش‌ها و جهانگیر شاه‌ها داشتند، اما باز نمردند، گفتند برمی‌گردیم، خندیدیم! مگر می‌شود بی‌پول و بی‌سرمایه بازگشت!

گریستند و ما فهمیدیم با عاشقی هم می‌توان برگشت، شاید با آن حاشیه‌ها در پلی‌آف نگذاشتند به لیگ یک بیاید، شاید نخواستند! نشد نگذاشتند یا هرچه اما حالا آن‌ها هستند که در ایستگاه آخر، جایی که همه آرزویشان بود بایستند، سربلند و پر غرور ایستاده‌اند.

جنگی نابرابر شاید در قواره قهرمان نباشند، شاید بازهم نگذارند، شاید مثل فینال پگاه و به قول مدیرعامل وقت پگاه (داماش)، ناپلئونی قهرمانی را از آن‌ها بگیرند اما یک‌چیز را فوتبال دوستان گیلانی با اطمینان زمزمه می‌کنند: آن‌ها چه ببازند چه ببازانندشان نمی‌میرند، آن‌ها گویی مردن بلد نیستند، آن‌ها آمده‌اند که بمانند مثل پاهای پینه‌بسته گیله‌مردان در شالیزار، مثل دستان زمخت گیله‌زنان در باغ‌های چای و زیتون، به استواری چلچراغ داماش.

آری! آن‌ها مردن بلد نیستند، آمده‌اند که بمانند، هرکه هرچقدر هم که نخواهد و نگذارد آن‌ها باز یک‌چیز را هر بار رساتر از قبل فریاد می‌زنند: «ما برمی‌گردیم.»

شاید باورش سخت باشد اما روز فینال وقتی دیگران در حال تخمه شکستن هستند، آن‌ها در زمین می‌دوند؛ پس باورشان کنید!

محرومان و مصدومان دو تیم

داماش گیلان امید قربانی، مهرداد علیزاده و حامد اکبری‌پور را به دلیل جدایی این بازیکنان پس از اتمام رقابت‌های لیگ دسته دوم، در اختیار نداشته و مجید خدابنده‌لو نیز به دلیل مصدومیت دیدار فینال را از دست داده است، میثم میرپسندیده، میلاد پورمحسن و سعید طالبی سه مهره کلیدی داماشی‌ها نیز به دلیل محرومیت، دیدار مقابل پرسپولیس را ازدست‌داده‌اند.

در سوی مقابل، قهرمان سه دوره اخیر رقابت‌های لیگ برتر، جام خلیج‌فارس با دو محروم به فینال رسیده است، شجاع خلیل زاده و سروش رفیعی به دلیل محرومیت دیدار مقابل داماش را ازدست‌داده‌اند، شایان مصلح بازیکن اسبق داماش گیلان، بشار رسن و محمد انصاری نیز به دلیل مصدومیت در فینال غایب خواهند بود.

داوران دیدار داماش - پرسپولیس

قضاوت دیدار دو تیم که از ساعت 21:00 روز یکشنبه دوازدهم خرداد‌ماه در ورزشگاه شهدای فولاد اهواز و زیر نور برگزار می‌شود بر عهده موعود بنیادی فر بوده و بابک داوری، علی دودانگه و حسین مرادی وی را در امر قضاوت یاری می‌کنند، نظارت داوری این دیدار بر عهده زاهد بحرینی است.

دیدار دو تیم با قضاوت شش داور برگزار می‌شود و کوپال ناظمی و سیدمهدی سیدعلی به‌عنوان داوران پشت دروازه در امر قضاوت، داور وسط مسابقه را یاری می‌کنند.

تقابل دو تیم در لیگ برتر

داماش گیلان و پرسپولیس تهران 16 بار در تاریخ ادوار لیگ برتر به مصاف یکدیگر رفته و 11 برد برای سرخ‌های پایتخت، 3 برد برای لاجوردی پوشان شهر باران و 2 تساوی ثبت‌شده است، آخرین مصاف دو تیم در لیگ سیزدهم با تک‌گل محمد عباس زاده در ورزشگاه شهید عضدی رشت به سود پرسپولیس خاتمه یافت.

نتایج 16 دیدار متقابل دو تیم داماش و پرسپولیس:

*فصل اول لیگ برتر 80:

دور رفت: داماش 1 – پرسپولیس 3

دور برگشت: پرسپولیس 2 – داماش 0

*فصل سوم لیگ برتر:

دور رفت: پرسپولیس 8 –داماش 2

دور برگشت: داماش 0– پرسپولیس 0

*فصل چهارم لیگ برتر:

دور رفت: داماش 0 – پرسپولیس 1

دور برگشت: پرسپولیس 6 – داماش 0

*فصل هفتم لیگ برتر:

دور رفت: پرسپولیس 2 – داماش 0

دور برگشت: داماش 1 – پرسپولیس 0

*فصل هشتم لیگ برتر:

دور رفت: پرسپولیس 2 – داماش 0

دور برگشت: داماش 1 – پرسپولیس 2

*فصل یازدهم لیگ برتر:

دور رفت: داماش 2 – پرسپولیس 3

دور برگشت: پرسپولیس 1 – داماش 2 (با تصمیم کمیته انضباطی سه بر صفر به سود داماش به پایان رسید)

*فصل دوازدهم لیگ برتر:

دور رفت: داماش 1 – پرسپولیس 0

دور برگشت: پرسپولیس 1 - داماش 0

*فصل سیزدهم لیگ برتر:

دور رفت: پرسپولیس 0 - داماش 2

دور برگشت: داماش 0 – پرسپولیس 1

مسیر دو تیم برای صعود به فینال

تیم فوتبال داماش گیلان در مراحل مقدماتی با پیروزی مقابل تیم‌های خوشه طلایی ساوه و قشقایی فارس به مرحله یک شانزدهم پایانی راه یافت، لاجوردی پوشان شهر باران در این مرحله چوکا تالش را در ضربات پنالتی از پیش رو برداشتند، داماش در مرحله یک‌هشتم پایانی در تهران به مصاف مقاومت رفته و با پیروزی دو بر صفر، به مرحله یک‌چهارم پایانی راه یافت.

پسران شهر باران در مرحله یک‌چهارم پایانی در تبریز، ماشین سازان را در ضربات پنالتی شکست داده و به جمع چهار تیم برتر جام راه یافتند، داماشی‌ها برای صعود به فینال، در ورزشگاه سردار جنگل رشت با نتیجه دو بر یک مقابل سایپا به برتری دست‌یافته و به‌عنوان نخستین تیم، جواز حضور در فینال را پیدا کردند.

در سوی مقابل، رخ‌های پایتخت برای صعود به فینال، در مرحله یک شانزدهم پایانی تیم فوتبال نود ارومیه را با تک‌گل محمد انصاری در تهران با نتیجه یک بر صفر از پیش رو برداشته و در مرحله یک‌هشتم پایانی در رشت، سپیدرود رشت را با نتیجه یک بر صفر شکست دادند.

شاگردان برانکو در مرحله یک‌چهارم پایانی تیم فوتبال پدیده مشهد را در ضربات پنالتی شکست داده و راهی دیدار نیمه‌نهایی شدند، پرسپولیس در دیدار نیمه‌نهایی با گل دقیقه 120 احمد نورالهی در اصفهان مقابل سپاهان به برتری دست‌یافته و رقیب داماش در دیدار فینال جام حذفی شد.

قهرمانان ادوار جام حذفی

جام حذفی فوتبال کشورمان از سال 1355 بنیان نهاده شده و تاکنون 31 دوره از این مسابقات برگزارشده است، 13 تیم قهرمانی در این جام را تجربه کرده و تیم فوتبال استقلال تهران با کسب هفت مقام قهرمانی و چهار مقام نایب‌قهرمانی، پرافتخارترین تیم جام حذفی ایران است.

پرسپولیس تهران با کسب پنج مقام قهرمانی و دو مقام نایب‌قهرمانی و ذوب‌آهن اصفهان با کسب چهار مقام قهرمانی و یک مقام نایب‌قهرمانی، از رکوردداران جام حذفی فوتبال کشورمان به شمار می‌روند.

باید منتظر ماند و دید پرسپولیس به ششمین جام خود در رقابت‌های جام حذفی دست پیدا می‌کند یا داماشی‌ها در دومین تجربه خود در فینال جام حذفی، به کسب جام در این مسابقات نائل خواهند آمد.

به گزارش بسیج، دو تیم فوتبال پرسپولیس تهران و داماش گیلان در دیدار فینال رقابت‌های جام حذفی، یادواره آزادسازی خرمشهر روز یکشنبه 12 خردادماه از ساعت 21 در ورزشگاه شهدای فولاد شهر اهواز به قضاوت موعدی بنیادی‌فر به مصاف یکدیگر می‌روند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات