در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان:

مردم ندوشن با برگزاری آیین سنتی الوداع، با ماه مبارک رمضان وداع کردند

مردم مومن و روزه دار شهر ندوشن بر اساس یک سنت دیرینه در آخرین جمعه ماه رمضان با برگزاری مراسم سنتی « الوداع» با ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۰ هجری قمری وداع کردند.
کد خبر: ۹۱۴۴۳۸۵
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد: اهالی ندوشن آیین سنتی وداع با ماه مبارک رمضان را که هر سال پیش از ظهر آخرین جمعه این ماه پر برکت برگزار می‌شود را برپا می کنند.
با فرا رسیدن آخرین جمعه ماه نزول قرآن، مؤمنین روزه دار این خطه ‌از دیار دارالعباده یزد پس از حدود یک ماه شب زنده‌داری با حضور در مسجد جامع آیین ویژه وداع با ماه مهمانی خدا را برگزار می‌کنند.
در این آیین، ریش سفیدان و معتمدان محلی، بر بالای مناره مسجد شهر می‌روند و آیاتی از سوره مائده، بقره و اسراء را تلاوت می‌کنند. سپس اشعاری را در وصف وداع با ماه مبارک رمضان می‌خوانند که جمعیت حاضر در پایین مناره به آن پاسخ داده و تکرار می‌کنند. بخشی از این اشعار شامل ” دیر آمد و زود می‌روی ، ماه مبارک الوداع در نزد سبحان می‌روی، ماه مبارک الوداع در نزد یزدان می‌روی ، ماه مبارک الوداع” است. روزه دارانی که در پایین مناره یا پشت بام مسجد جامع حضور دارند نیز سه مرتبه این اشعار را تکرار می‌کنند و به این ترتیب آیین وداع با نزدیک شدن اذان ظهر پایان می‌یابد.
دست اندرکاران برگزاری این آیین می‌گویند: فلسفه وجودی این آیین دیرینه جدا از حفظ حرمت ماه رمضان ترویج این باور حقیقی است که ‌پایان این ماه مبارک از دست رفتن فرصت‌های استثنایی برای جلب رحمت الهی است.
این آیین که تنها در شهر ندوشن از برگزاری می‌شود، یک ساعت قبل از اذان ظهر آغاز و تا اذان ادامه دارد.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات