خبرهای داغ:

فلسطین نماد استقامت و مبارزه

یکی از مهم ترین اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حمایت از مسلمانان و مستضعفان جهان است.
کد خبر: ۹۱۴۳۷۸۳
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴

فلسطین نماد استقامت و مبارزهبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، یکی از مهم ترین اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حمایت از مسلمانان و مستضعفان جهان است.

در حدیثی از پیامبر مکرم اسلام (ص) بیان شده است : «مَنْ اَصْبَحَ و لم یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لِلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ هر کس صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد، از آنان نیست و هر کس فریاد کمک خواهى کسى را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست.» کافى، ج 2، ص 164، ح 5.

لذا در چند مورد از اصول قانون اساسی صراحتا به حمایت از مسلمانان و مستضعفان تاکید شده است که اصل ۱۵۲ و ۱۵۴ قابل اشاره است.

در این اصول بیان شده است :

اصل 152: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هر گونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار است.»

اصل 154: «جمهوری اسلامی ایران، سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم می‌شناسد، بنابراین در عین خودداری کامل از هر گونه دخالت در امور داخلی ملّت‌های دیگر، از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند.»

لذا با تدابیر هوشمندانه امام خمینی(ره ) و مقام معظم رهبری مسئله فلسطین به مسئله اول جهان اسلام تبدیل شد و جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس انتخاب شد. روزی که ان شاء الله ندای حق طلبی مظلومان فلسطین به جشن پیروزی بر کفر تبدیل خواهد شد و این سرزمین از اشغال صهیونیست ها نجات پیدا خواهد کرد.

شاید به هشت دلیل رهبر معظم انقلاب مسئله فلسطین را مسئله اول جهان اسلام می‌دانند و می‌فرمایند:

فلسطین، مسئله‌ی اول در میان همه‌ی موضوعات مشترک کشورهای اسلامی است. مشخصات منحصر به فردی در این مسئله وجود دارد:

اول این که یک کشور مسلمان از ملت آن، غصب و به بیگانگانی که از کشورهای گوناگون گردآوری شده و جامعه‌ای جعلی و موزائیکی تشکیل داده‌اند، سپرده شده است.

دوم این که این حادثه‌ بی‌سابقه در تاریخ، با کشتار و جنایت و ظلم و اهانت مستمر انجام گرفته است.

سوم آن که قبله‌ی اول مسلمانان و بسیاری از مراکز محترم دینی که در این کشور قرار دارد، به تخریب و توهین و زوال تهدید شده است.

چهارم آن که این دولت و جامعه‌ی جعلی در حساسترین نقطه‌ی جهان اسلام، از آغاز تاکنون، نقش یک پایگاه نظامی و امنیتی و سیاسی را برای دولتهای استکباری بازی کرده و محور غرب استعماری که به علل گوناگون، دشمن اتحاد و اعتلاء و پیشرفت کشورهای اسلامی است، از آن همواره چون خنجری در پهلوی امت اسلامی استفاده کرده است.

پنجم آن که صهیونیسم که خطر اخلاقی و سیاسی و اقتصادی بزرگی برای جامعه‌ی بشری است، این جای پا را وسیله‌ای و نقطه‌ی اتکائی برای گسترش نفوذ و سلطه‌ی خود در جهان قرار داده است.

نکات دیگری را هم می‌توان بر اینها افزود: هزینه‌ مالی و انسانیِ سنگینی که کشورهای اسلامی تاکنون پرداخته‌اند. اشتغال ذهنی دولتها و ملتهای مسلمان. رنج میلیونها آواره‌ی فلسطینی، که بسیاری از آنان پس از شش دهه هنوز در اردوگاه‌ها زندگی میکنند. انقطاع تاریخ یک کانون مهمِ تمدنی در جهان اسلام و الی غیر ذلک. ۱۳۹۰/۰۷/۰۹

مهم ترین نکته در مورد موضوع فلسطین توجه ویژه به مقاومت و مبارزه در راه پیروزی است. لذا رهبر معظم انقلاب در این زمینه می فرمایند :

هر کسی از فلسطینی ها که از راه مقاومت پایش را کنار گذاشت، ضرر کرد. اسرائیل در خواست صلح صادق نیست؛ اگرچه اگر صادق هم بود، غلط می کرد و او در اینجا حق ندارد؛ اما صادق هم نیست. آن کسانی که در راه مذاکره وارد شدند، مجبور شدند تحمیلات دشمن را قبول کنند. اگر یک لحظه پایشان را از مسیر تحمیلات دشمن دور گذاشتند، یا حذف شدند یا تحقیر شدند؛ که شما نمونه های هر دواش را ملاحظه کردید و دیدید. بعضی ها را حذف کردند، بعضی ها را هم تحقیر و تدریء کردند. راه قدس، راه فلسطین، راه نجات مسئله ی فلسطین و حل مسئله ی فلسطین، جز راه مبارزه نیست، ... آن کسی که این راه را قبول ندارد، چه دانسته و چه ندانسته، دارد به مسئله ی فلسطین ضربه می زند. اگر دانسته باشد، اسمش خیانت است؛ اگر ندانسته باشد، اسمش جهل و غفلت است؛ علی ایّ حال ضربه است به مسئله ی فلسطین؛ ضربه می زنند به مسئله ی فلسطین. فلسطین هیچ راهی جز مقاومت ندارد؛ این را باید بگویند، باید بخواهند؛ دولت های اسلامی هم باید همین را تکرار کنند.(۸۸/۱۲/۸)

انتهای پیام/

جواد قاسم آبادی
مدیر عقیدتی حوزه شهید مبارکی همدان

ارسال نظرات