خبرهای داغ:
یادداشت بسیج جامعه زنان کشور به مناسبت روز جهانی قدس، روز حمایت از آرمان های همه مردم مظلوم جهان منتشر شد:
مناطقی که با کشته شدن هزاران کودک با گلوله های جنگی یا بر اثر بیماری های عفوتی و سوء تغذیه به خطرناک ترین، سخت ترین و بدترین نقاط جهان برای کودکان و نوزادان تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۱۴۳۱۳۶
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  در همه مناغشات کودکان آسیب پذیر قشر جامعه هستند. هر چه وسعت درگیری ها و مناغشات بزرگتر باشد آسیب های وارده بر کودکان بیشتر و سهمگین تر خواهد بود . این آسیب ها در جنبه های مختلف جسمی، روحی و جانی بر پیکره کودکان مظلوم کشورهای جنگ زده وارد می شود. هر چه کشورها از نظر دفاعی ضعیف تر از نظر اقتصادی وابسته تر و از نظر فرهنگی پایین تر باشند این آسیب ها بیشتر و بیشتر خواهد بود.
**کودکان نوار غزه سیبل سربازان اسرائیلی!

کودکان فلسطینی از مظلوم ترین کودکان جهان هستند. با تأسیس دولت غاصب و مجعول اسرائیل از ۱۴ مه ۱۹۴۸ نقض حقوق شهروندان غیرنظامی، بالاخص کودکان فلسطینی توسط رژیم غاصلب اسرائیل که در اجرای معاهدات حقوق بشری به هیچ قانون و معاهده‌ای پایبند نیست و فقط به اجرای مقرراتی می‌پردازد که خود وضع کرده است هیچ آغاز شد.
فقر، محرومیت، نبود امکانات بهداشتی و آموزشی، تخریب منازل و آوارگی، شکنجه، زندان، بازداشت‌های غیرقانونی، معلولیت و نقص عضو کودکان فلسطینی تنها برخی از پیامدها و نتایج ناگوار اقدامات غیرقانونی و خشونت‌آمیز این رژیم در قبال شهروندان و کودکان فلسطینی ساکن در مناطق اشغالی است.
بر اساس آماری که مورد تأیید صهیونیست ها نیز هست ۹۰درصد کودکان فلسطینی در زیر خط فقر زندگی می کنند، در این بین وضعیت کودکان نوار غزه از همه جای این سرزمین اشغال شده وخیم تر است. در حالی که بیشترین جمعیت نوجوانان فلسطینی در نوار غزه زندگی می‌کنند، افراد ساکن در این منطقه از امکانات بهداشتی و آب آشامیدنی محروم هستند، رژیم صهیونیستی اجازه نمی‌دهد که کودکان ساکن نواحی غزه به امکانات بهداشتی دسترسی پیدا کنند، مرگ و میر بیش از ۹۰ هزار کودک زیر یک سال به علت اسهال و بیماری‌های تنفسی در طول یک سال به دلیل نبود امکانات بهداشتی و درمانی برای کودکان فلسطین بوده است.
کودکان غزه از ابتدایی‌ترین حقوق مسلم خود یعنی حق تحصیل و آموزش بی‌بهره‌اند و حتی مدارسی که زیر نظر سازمان ملل اداره می‌شوند به دلیل نرسیدن بودجه کافی تعطیل شده‌اند و به همین دلیل کودکان فلسطینی از تحصیل محرومند. محرومیت از تحصیل موجب آفات زیادی برای کودکان می‌شود و از نظر روحی، روانی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی مشکلات فراوانی برای آنها ایجاد می‌کند.
بر اساس گزارشی که سازمان غیردولتی «کودکان را نجات دهید» (Save the Children) منتشر کرده است، نظامیان اسرائیل از سی مارس تا نوامبر سال ۲۰۱۸؛ ۲۵۰ کودک فلسطینی که در «راهپیمایی بازگشت بزرگ» فلسطینی‌ها در مرز نوار غزه شرکت کرده بودند را با گلوله جنگی مورد هدف قرار داده اند.
همچنین طی این مدت ۸ هزار فلسطینی در حملات نظامیان اسرائیلی در مرز نوار غزه زخمی شده اند که ۵۰۰ نفر از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.
سن برخی از کودکان فلسطینی که توسط تک تیراندازهای اسرائیلی با گلوله جنگی مورد اصابت قرار گرفته اند زیر ۸ سال بوده است. از ابتدای برگزاری راهپیمایی حق بازگشت تاکنون ۱۰ کودک فلسطینی به‌ ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به‌ شهادت رسیده است.
**یمن، خطرناک ترین و بدترین جای جهان برای کودکان!

۱ز شروع جنگ سعودی – اسرائیلی در یمن از ۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی برابر ۶ فروردین ۱۳۹۴ فاجعه انسانی به مراتب وخیم تر از فلسطین را در سکوت دهشناک سازما های بین المللی مدعی حقوق بشر شاهد هستیم، فاجعه ای انسانی که باز هم در آن کودکان آسیب پذیر تر ین قشر هستند.
این حمله که با محاصره یمن توسط عربستان شکل نسل کشی بزرگی را به خود گرفته است منجر به وقوع بک بحران انسانی، قحطی فراگیر، گسترش وبا و تخریب گسترده میراث تاریخی یمن با قدمت تا سه هزار سال شده است.
بنابر گفته سخنگوی " یونیسف" «یمن بدترین جای جهان برای کودکان است و هیچ جای امنی در یمن برای کودکان وجود ندارد! » مرداد سال گذشته بود که هواپیماهای عربستانی اتوبوس حامل دانش آموزان یمنی را مورد اصابت موشک قرار داده و باعث کشته شدن ۵۵ کودک دبستانی شدند. این تراژدی نگرانی‌های شدیدی را در جهان برانگیخت و جامعه بین‌المللی آنچه را که 'بزرگترین حمله به کودکان' از زمان آغاز درگیری‌ها در یمن در سال ۲۰۱۵ خواندند.
متأسفانه جنگ در یمن جنگ علیه کودکان، نوزادان و مادران است بر اساس گزارش صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل فقط در سال ۲۰۱۶ چهار هزار و ۲۷۲ مادر و ۲۳ هزار نوزاد به دلایلی که می شد از آن پیشگیری کرد، کشته شدند.
علاوه بر اینکه از ماه مارس سال ۲۰۱۵ تقریبا ۶ هزار کودک در یمن کشته و یا به سختی مجروح شده اند؛ هزاران مدرسه و مرکز بهداشت و درمان آسیب دیده یا کاملا تخریب است. بنابر گزارش یونیسف، بالغ بر نیم میلیون کودک یمنی به دلیل شروع جنگ با مداخله عربستان در این کشور در سال ۲۰۱۵ ، مدرسه و تحصیل را ترک کرده‌اند. با در نظر گرفتن این رقم، اکنون تعداد کودکانی که در یمن از دسترسی به تحصیلات محروم هستند، به بیش از دو میلیون نفر می‌رسد.
در کنار حملات هوایی رژیم کودک کش عربستان، محاصره اقتصادی و غذایی یکی دیگر از مسیرهای ضدحقوق بشری است که عربستان برای نسل کشی مردم یمن در پیش گرفته است. به طوری که اگر محاصره همه‌جانبه یمن از سوی ائتلاف سعودی برداشته نشود، این کشور احتمالا در معرض بزرگترین قحطی جهان در طول‌ دهه‌های اخیر قرار می‌گیرد
چندی پیش بود که فیلم استفاده از برگ درختان به جای غذا برای سیرکردن شکم کودکان یمنی در فضای مجازی دل هر انسان آزاده ای را به درد آورد. بر اساس آمار یونیسف بیش از ۲ میلیون کودک یمنی از سوء تغذیه رنج می برند و حدود ۴۰۰ هزار نفر از آنان به سوء تغذیه شدید مبتلا شده‌اندو بیش از ۸۵ هزار نفر آنها جان باخته اند. بنابر بیانیه سازمان « کودکان را نجات دهیم» به ازای هر کودکی که بر اثر بمب و گلوله کشته می شود دهها کودک نيز بر اثر گرسنگی جان خود را از دست می دهند و اين در حالي است که می توان از آن جلوگیری کرد ".
**سوریه، مدفن ۲۱ هزار کودک جان باخته در جنگ

کودکان سوری در جنگ های داخلی این کشور و جنایاتی که گروه تروریستی داعش در شهرها و روستاهای سوریه انجام داد مظلوم ترین و بی دفاع ترین کودکان بودند. کودکانی که با گلوله های مستقیم و وحشیانه ترین نوع جنایات بشری یا کشته می شدند و یا شاهد کشته شدن، بریده شدن سر و قطع عضو نزدیک ترین اعضای خانواده خود بودند.
بنابر گزارشات سازمان غیرانتفاعی دیدبان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن قرار دارد ۳۷۰ هزار نفر از مردم سوریه در درگیری های این کشور کشته شده اند که از مجموع آمار کشته‌شدگان، ۱۱۲ هزار و ۶۲۳ تن را غیرنظامیان تشکیل می‌داده‌اند و در میان آن‌ها ۲۱ هزار کودک و ۱۳ هزار زن به چشم می‌خورد.
بنابر آمار یونیسف ، سال ۲۰۱۸ مرگبار ترین سال برای کودکان سوری بوده است، فقط در این سال ؛ ۱۱۰۶ کودک جان خود را از دست دادند که این میزان بیشترین تلفات جانی کودکان از ابتدای جنگ داخلی در سوریه تاکنون به شمار می رود. سال گذشته میلادی ۴۳۴ کودک سوری در اثر انفجار مین و مهمات منفجر نشده جان باختند.
همچنین جنگ ۹ ساله در سوریه حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کودک سوری را از رفتن به مدرسه محروم کرده بود.

** خشونت جنگ علیه کودکان عراق از بردگی جنسی تا زندان های مخوف داعش و قاچاق انسانی
از زمان اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی وضعیت کودکان عراقی بغرنج شد. سال ۲۰۰۶ رابت فیسک در گزارشی نوشت « بسیاری از کودکان عراق در اثر اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی و بمباران مستقیم شهرها و مناطق مسکونی کشته شده و جان خود را از دست داده‌اند»
اما این وضعیت دیروز و سال های گذشته کوکان عراق نبود! طی دو دهه پیش، حقوق کودکان عراقی همچون سایر اقشار مردم این کشور در نتیجه خشونت، جنگ، اشغال خارجی و تحریم های بین المللی نقض شده و عراق تبدیل به یکی از بدترین مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا برای کودکان بود. به طوری که در آن کشور ۳ و نیم میلیون کودک در فقر زندگی می کردند ، یک و نیم میلیون نفر از کودکان زیر پنج سال دچار سوء تغذیه بوده و روزانه دست کم صد نوزاد جان خود را از دست می دادند. چنین آماری در دنیای کنونی بسیار دور از ذهن و کمیاب است.
تراژدی ترین بخش جان باختن کودکان عراقی زمانی رقم می خورد که کشورآمریکا و همپیمانانش با ادعای هدف قرار دادن مراکز آموزشی و مراکز فرماندهی گروه های تروریتسی مستقر در عراق؛ محله های مسکونی، مدارس و بیمارستان ها را مورد هدف قرار می دهند برای نمونه آذر سال ۱۳۹۴ مدرسه ابتدایی فاطمه الزهراء در موصل عراق طی عملیات هوایی جنگنده های فرانسوی مورد اصابت موشک قرار گرفت و ۲۸ دانش آموز دختر و پسر کشته و ۵ نفر مجروح شدند.
با درگیر شدن ائتلاف آمریکایی – اروپایی با داعشیان حاضر در عراق، وضعیت روحی، جسمی و جانی کودکان و زنان عراقی به ویژه ایزدی ها بدتر از قبل شد، به طوری که داعش علاوه بر کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع شهرها، دست به محاصره آنها زد و کودکان زیادی در قحطی و تحریم جان باختند!
سال ۱۳۹۴ عضو کمیسیون مهاجرت در پارلمان عراق ضمن اعلام خبر خودکشی زنان عراقی که فرزندان خود را در مناطق تحت محاصره داعش در اثر گرسنگی از دست داده اند، از سازمان های بین المللی خواست کمک های غذایی و بهداشتی خود را هرچه سریع تر به این مناطق ارسال کنند.
برخی آمارهای قابل اعتماد سال ۲۰۱۱، تعداد کشته شدگان واقعی جنگ عراق را تا یک و نیم میلیون نفر اعلام کرده اند. بررسی های انجام شده توسط گروه های معتبر نشان می دهد که ۳۹ درصد از افراد کشته شده در اثر حملات هوایی نیروهای اشغالگر آمریکایی، کودکان بوده اند. ۴۲ درصد مرگ و میر ناشی از خمپاره اندازی نیروهای درگیر نیز مربوط به کودکان بوده است. نزدیک به ۹ درصد از۵۰ هزار مرگ غیر طبیعی ثبت شده را کودکان تشکیل می دهند و ۲۹ درصد غیرنظامیانی که با تیر مستقیم نیروهای اشغالگر کشته شده اند نیز کودکان بوده اند.
بنابرگزارش صندوق بین المللی کودکان سازمان ملل متحد حاکی است که تا سال ۲۰۰۶ بین ۴ تا ۵ میلیون کودک عراقی یکی از والدین یا هر دوی آنها را از دست داده‌؛ بی ‌سرپرست و در شرایط بسیار بد معیشتی و به دور از ساده‌ ترین وسایل معیشتی به زندگی خود ادامه می دادند .
اما آنچه در این سال ها انتظار کودکان مظلوم عرق را می کشید: مرگ بود و قطع عضو، ربوده شدن بود و خشونت های جنسی، قاچاق انسان بود و سرباز کودکی و زندان های سخت بدور از خانواده ..
در کنار تمام این سختی ها، مین ها و ادوات به جای مانده از سربازان آمریکایی مدت ها بلای جان کودکان عراقی بود . طبق آمارهای منتشره در سال ۲۰۱۱ بیست و پنج درصد قربانیان این مین ها کودکان زیر ۱۴ سال هستند. آمار معلولیت در اثر مواد منفجره باقی مانده که در سال ۱۹۹۱ حدود ۵۵۰۰ نفر بوده در سال ۲۰۰۷ به ۸۰۰۰۰ نفر رسیده است. ۷/۴۵ در صد این افراد بین ۱۵ تا ۲۹ سال سن داشته اند و ۹/۲۳ درصد کودکان زیر ۱۴ سال بوده اند. در طی دهه گذشته آمار افراد قطع عضو شده در دو استان بصره و المثنی به تنهایی آمار این افراد در کل کشور نابسامان آنگولا را پشت سر گذاشته است.
بیماری های نادر، انواع سرطان ها ، بدنیا آمدن کودکانی با نقص عضوهای مادرزادی، کمبود بهداشت و عدم دسترسی به آموزش از دیگر دغدغه های کودکان عراقی طی چند سال اخیر بوده است.
** سایه شوم مرگ بر سر ۶۰۰ هزار کودک؛ سوغات تلخ لشکر کشی۱۸ ساله آمریکا به افغانستان

کشوری فقیر و همیشه درگیر با انواع مختلف گروه های تروریستی و کودکانی که قربانیان اصلی این جریانات خشن هستند! کودکانی که یا آوره اند یا فقیر، یا تیم هستند یا پدرانی با نقص عضو را در کنار خود می بینند و از سیستم های قوی آموزشی و بهداشتی بی بهره اند!
آمریکا در سال ۲۰۰۱ به بهانه مبارزه با تروریسم و برای سرنگونی طالبان، به افغانستان حمله کرد اما با گذشت چندین سال و بعد از تلفات سنگین و نابودی افغانستان، مقاکمات این کشور برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور با گروه طالبان وارد مذاکره شده است؛ مذاکراتی که با گذشت چندین ماه، هیچ نتیجه روشن و ملموسی نداشته است و همچنان سایه ناامنی و جنگ بر سر مردم افغانستان سنگینی می کند.
یونیسف در آخرین گزارش خود از در کمین بودن مرگ برای ۶۰۰هزار کودک افغانستانی پرده بر می دارد و می گوید: در افغانستان، دو میلیون کودک زیر پنج سال به گرسنگی مفرط و سوءتغذیه مبتلا هستند که ۶۰۰ هزار نفرشان در شرایط خطرناک و مرگبار قرار دارند. .سیستم ایمنی بدن خردسالانی که دچار سوءتعذیه شدید هستند، هیچ‌گونه دفاعی در برابر بیماری‌های مرسوم کودکان ندارد. یونیسف تاکید می‌کند که احتمال مرگ این کودکان در اثر بیماری، یازده برابر بچه‌های دیگر است.
درگیری و نزاع، آوارگی، خشکسالی و سیل اکثر خانوارهای افغان را در معرض نیستی و خطرات عدیده قرار داده است.

نویسنده: منیره غلامی توکلی

ارسال نظرات