اعتياد فرزند سيگار؛ بیکاری نوه او، دزدي و دروغ نتيجه او، طلاق نبيره او و سلامت و آرامش نديده اوست!
خبرگزاری بسیج: علی اشرف خانلری اعتياد فرزند سيگار است، بیکاری نوه او، دزدي و دروغ نتيجه او، طلاق نبيره او و سلامت و آرامش نديده اوست. سیگار، دروازه ورود به دنیای اعتیاد است؛ اعتياد 7 سين سعادت، سلامت، سخاوت، سربلندي، سرزندگي، سروری و سازش را از بين مي برد و انسان را به موجودی پست و بی اراده تبدیل می کند.
کد خبر: ۹۱۴۳۰۲۶
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸

در حالی که دولت وبرخی از نمایندگان مجلس تولید سیگار را راهی برای افزایش اشتغال جوانان می دانند، محافل اجتماعی و فرهنگی تولید سیگار و دسترسی آسان به آن را عامل رشد اعتیاد  در بین جامعه جوان کشور می‌دانند و طبق آمارها روزانه 12 میلیارد تومان  سرمایه  ملت از طریق سیگار دود می شود.

 

قاچاق سیگار ، سود سرشار و توطئه دشمنان نظام 

  تجارت مواد مخدر و قاچاق سیگار در جهان بسیار سود آور است و درآمد سرشاری را نصیب فعالان این حوزه می کند.  آبان ماه سال 91  مجید زیودار فرمانده انتظامی ملکان از کشف 4 میلیون و 200 هزار نخ سیگار قاچاق در این شهرستان خبر داد.همچنین علی سلطانی‌وش فرمانده نیروی انتظامی بناب از کشف 2 میلیون و 696 پاکت سیگار قاچاق در این شهرستان خبر داد و گفت: باید مراقب توطئه دشمنان نظام برای ترغیب جوانان به سمت اعتیاد و مواد مخدر باشیم.   

غلامرضا مهویدی رئیس زندان زابل ضمن اشاره به آسیب‌های اقتصادی، بهداشتی و سیاسی  دخانیات ، به ابعاد و ترفندهای استکبار جهانی برای به استیصال کشاندن جوانان کشور پرداخته و خواستار مشارکت فعال همه کارکنان و مددجویان زندان برای موفقیت طرح ترک دخانیات در اداره زندان زابل  شد.

  مصرف دخانیات هر 5 ثانیه یک نفر را می‌کشد

 ارسلان داداشی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همایش مبارزه با مضرات سیگار اعلام کرد: هر پنج ثانیه یک مرگ ناشی از مصرف دخانیات در جهان اتفاق می‌افتد.

 

سیگار 4000 ماده شیمیایی و 40 ترکیب سرطان زا دارد/مرگ سالانه 11 هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات

  دکتر شهرام رفیعی فر سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به عوارض مصرف مواد دخانی از مرگ سالانه 11هزار ایرانی به دلیل استعمال دخانیات خبر داد.سیگار 4هزار ماده شیمیایی و 40 ترکیب سرطان زا دارد و نیمی  از مصرف کنندگان سیگار به دلیل بیماری ناشی از استعمال سیگار جان خود را از دست می دهند. همچنین بسیاری از نازایی‌ها در زنان و مردان، ناتوانی‌های جنسی و کمبود میل جنسی، بیماری‌های پوستی و چین و چروک ها  به علت مصرف سیگار است.  

 

 30 هزار میلیارد تومان صرف هزینه های درمانی دخانیات می شود

 دکتر سید حسن هاشمی وزیر سابق بهداشت درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد: با فرض مصرف  50 میلیارد نخ سیگار، سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان سیگار دود می شود. وی می افزاید: با استناد به آمار منابع بین المللی،  2 تا 3 برابر این میزان یعنی رقمی بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان نیز صرف هزینه های بهداشتی و درمانی مرتبط با مصرف دخانیات در کشور خواهد شد.

  

به جای ساخت بیمارستان ، سیگار تولید نکنیم

به گفته یک متخصص جراح قلب، استعمال دخانیات عامل بروز یا تشدید کننده بسیاری از بیماری‌های مرتبط از جمله سرطان‌های ریه، حفره دهان، حنجره، بیماری‌های قلبی و عروقی، کاتاراکت، ریزش   موها، ضایعات شنوایی، پوکی استخوان، فساد دندان‌ها و... است.او تصریح کرد: 90 درصد سرطان ریه، 15 تا 20 درصد دیگر سرطان‌ها، 75 درصد برونشیت مزمن و 25 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین 35 تا 69 سال ناشی از مصرف دخانیات بوده است.

وی با اشاره به کمبود تخت در بسیاری از مناطق کشور، اظهار داشت: سیگار علت بسیاری از بیماری ها و اشغال تخت بیمارستان ها است، بنابر این به جای ساختن بیمارستان بهتر است کارخانه تولید سیگار ایجاد نکنیم و برای اشتغالزایی در صنایع دیگر سرمایه گذاری کنیم.

 

مرگ ناشی از استعمال دخانیات 3 برابر حوادث در کشور است

  معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خرداد ماه سال 91 آمار مرگ‌ و‌ میرهای ناشی از استعمال دخانیات و عوارض آن را سه برابر مرگ ‌و میرهای ناشی از حوادث اعلام کرد.

   غلامحسن خدایی  گفت: استعمال دخانیات در 20 سال گذشته دهمین علت مرگ ‌و میر در جهان بوده است، اما  در حال حاضر به چهارمین علت مرگ‌ و میر در جهان تبدیل شده است.

 خدایی گفت: در ایران در هر ساعت هشت نفر  و در جهان  در هر هشت ثانیه یک نفر به علت استعمال دخانیات فوت می‌کند،  در واقع روزانه 11 نفر بر اثر استعمال دخانیات فوت می‌کنند.

  

  ایجاد مراکز ترک اعتیاد به سیگار در کشور

حسن قبادی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خرداد ماه سال 91 در مراسم روز بدون دخانیات گفت:  از یک میلیارد و 200 میلیون نخ سیگار مصرف شده در دنیا 50 درصد آن در کشورهای در حال توسعه است به طوری که در ایران بین 7 تا 10 میلیون معتاد به سیگار وجود دارد  .

 وی اولین قدم در پیشگیری از اعتیاد به سیگار را فرهنگ‌سازی و آشنایی مردم با مضرات سیگار اعلام کرد و افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال 2020 مرگ و میرهای ناشی از سیگار از 5 میلیون نفر فعلی به 10 میلیون نفر افزایش می‌یابد  .

 

اجرای طرح ترک سیگار در زندان‌های استان مرکزی

   رئیس اردوگاه کار درمانی زندان‌های استان مرکزی مرداد ماه91 از اجرای موفق طرح ترک سیگار در اردوگاه اراک خبر داد. محمدحسن نصیری گفت: مصرف سیگار سرمنشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد به مواد مخدر است، وی افزود:  استفاده از اهرم‌های تشویقی مانند مرخصی، مشاوره‌های تخصصی پزشک و روانشناس اردوگاه و همچنین مکمل‌های جایگزین از جمله آدامس‌های ترک سیگار از عوامل مؤثر در طرح ترک سیگار است.

  

دخانیات سوغات انگلستان به کشور ماست

آیت‌الله مصطفی علما اظهار کرد: دخانیات سوغات انگلستان به کشور ماست و والدین و مسئولان باید مراقب جوانان باشند. وی گفت: باید مواظب سلامت خود و افراد جامعه باشیم و همه کمک کنند با امر به معروف و نهی از منکر مضر بودن دخانیات را گوشزد کنند.

 

تولید 2 میلیارد نخ سیگار و اشتغالزایی برای 60 نفر

 به رغم گرفتاری ها و معضلاتی که مصرف دخانیات برای جوانان، مسئولان ومردم بوجود آورده است، اما سیگار علاوه بر مبادی قاچاق، در کشور هم تولید و روانه بازار می شود؛ آبان ماه سال 91  پروژه مجتمع سیگارسازی قرق شهرستان گرگان با 4 خط تولید سیگار که از مصوبات دور دوم سفر دولت دهم به استان گلستان بوده افتتاح شد و مورد بهره‌ برداری قرار گرفت. این کارخانه ظرفیت تولید 2 میلیارد نخ سیگار را دارد و  زمینه اشتغال 60 نفر را ایجاد کرده است این در حالی است که در ازای اشتغالزایی برای 60 نفر ، روزانه میلیون ها تومان از سرمایه ملی دود می شود و میلیون ها انسان هم دچار بیماری، سرطان ، اعتیاد و به دنبال آن از هم پاشیدگی کانون خانواده شان می شود.

‌‌استعمال دخانیات عامل موثر ابتلا به 14 نوع سرطان ‌‌است‌

  مدیرگروه پیش‌گیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استعمال دخانیات عامل موثر ابتلا به 14 نوع سرطان ‌‌است.

   محمدرضا جویا به مناسبت هفته بدون دخانیات تاکید کرد: مصرف هر گونه دخانیات و به هر شکل از جمله قلیان، سیگار، توتون، پیپ و دیگر مواد دخانی خطرناک است و عوارض جدی بر سلامتی فرد می‌گذارد.وی ادامه داد: استعمال دخانیات عامل موثر ابتلا به 14 نوع سرطان از جمله مری، حنجره، کلیه، مثانه، حفره دهان، حلق، معده، ریه و روده به شمار می‌رود که از این میان تعداد چهار نوع سرطان مانند سرطان دهانه رحم و پستان مختص زنان است.جویا تصریح کرد: کسانی که در اطراف و مجاورت یک فرد سیگاری قرار دارند، بیشتر از خود فرد دچار صدمه می‌شوند که در این میان نوزادان و سالمندان آسیب‌پذیرتر بوده و بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

برپایی نمایشگاه زندگی بدون دخانیات در قم

  نمایشگاه زندگی بدون دخانیات به منظور ارتقای سطح آگاهی دانشجویان و کاهش صدمات اجتماعی محیط‌های دانشجویی اسفند ماه سال 90 در پردیس قم دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.

ابوالفضل علیدوست مسئول روابط عمومی پردیس قم دانشگاه تهران اظهار داشت: دفتر مشاوره دانشگاه تهران در آبان‌ماه سال 90  اقدام به تاسیس یک کلینیک پیشگیری از اعتیاد کرده و به تمام دانشکده‌ها دستورالعملی مبنی بر ارائه قوی‌تر برنامه‌های فرهنگی به منظور پیشگیری از اعتیاد در میان دانشجویان را ابلاغ کرده است.

وی افزود: پردیس قم دانشگاه تهران نیز با وجود سلامت جامعه دانشجویی این پردیس، به منظور ارتقای سطح آگاهی دانشجویان خود در برخورد با این پدیده اقدام به برگزاری نمایشگاهی با این موضوع کرده است.ابراز داشت: در این نمایشگاه حدود 100 پوستر با موضوع جامعه عاری از اعتیاد در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته شده است.علیدوست عنوان داشت: در حاشیه برگزاری این نمایشگاه با حضور اساتیدی از دانشگاه تهران کارگاه پیشگیری از اعتیاد و مهارت‌های زندگی برگزار می‌شود.

 مسئول روابط عمومی پردیس قم دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در بسیاری از مواد ابتلای جوانان به اعتیاد به دلیل عدم آگاهی آنان از عوارض مواد مخدر، چگونگی ابتلا به اعتیاد و مواد اعتیادآور است که اینگونه آموزش‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی در افزایش سطح آگاهی دانشجویان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مترتب بر اعتیاد جوانان داشته باشد.

مصرف دخانیات 5 تا 7 میلیارد تومان هزینه دربر دارد  

 غلامحسن خدایی  معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خرداد ماه سال 91  هزینه روزانه مصرف دخانیات در کشور را رقمی معادل 5 تا 7 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مصرف دخانیات هزینه‌های زیادی دربر دارد که نه تنها بین 5 تا 7 میلیارد تومان هزینه مصرف دارد، مبلغی در حدود دو برابر هزینه نیز برای درمان بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن در نظر گرفت.

خدایی  اظهار کرد: با وجود قانون کنترل استعمال دخانیات در کشور، متأسفانه اقدام ملی و عملی در ارتباط با آن وجود ندارد و وزارت بهداشت و درمان در مسیر مبارزه با مرگ خاموش و دشمن اصلی سلامت افراد جامعه تنها مانده است.

وی دو نگرانی اصلی را در ارتباط با مصرف دخانیات مطرح و عنوان کرد: گرایش روزافزون بانوان به سیگار و هم‌چنین کاهش سن مصرف دخانیات که در حال حاضر به طور متوسط به 13 سالگی در کشور رسیده است، دو نگرانی اصلی در ارتباط با مصرف دخانیات محسوب می‌شوند که نیازمند توجه بیشتر به این معضل اجتماعی است.

خدایی در ارتباط با اقدامات لازم برای کاهش استعمال دخانیات در کشور تصریح کرد: کاهش دسترسی عموم افراد جامعه به توتون و تنباکو یکی از راه‌های کاهش استعمال دخانیات محسوب می‌شود که بر همین اساس نفروختن سیگار و تنباکو به افراد زیر 18 سال و هم‌چنین جلوگیری از قاچاق آنها پیشنهاد می‌شود. وی افزود: فرهنگ‌سازی نیز در این راستا بسیار اثرگذار است و با توجه به خاستگاه دینی در ارتباط با مصرف دخانیات و مواد مضر برای بدن و سلامتی، باید اقداماتی در این زمینه انجام داد که به حرمت مصرف سیگار و توتون و تنباکو در همه زمینه‌ها خدشه وارد شود.

  اسلام با مواد افیونی موافق نیست/ 12 میلیون معتاد به سیگار داریم

حجت‎الاسلام محمد برهان مشاور فرهنگی مدیرعامل دخانیات ایران در مراسم افتتاح پروژه کارخانه سیگار سازی قرق شهرستان گرگان در سال 91 با بیان اینکه اسلام با مواد افیونی موافق نیست و این کار را کاملا مردود می‎داند، اظهار داشت: افتتاح چنین پروژه‎هایی در کشور به دلیل نفی راه خارجی بر جامعه اسلامی و ایجاد راه‎های درست برای استقلال است. وی خاطرنشان کرد: باید در سیاست اقتصادی، موضوع فرهنگی حاکم باشد که ملاک استفاده نکردن از خارج است و مبنای کارمان باید این باشد از خارج به ما کمکی نشود بلکه باید روی پای خود بایستیم.او متذکر شد: اگر خودمان تولید دخانیات را نداشته باشیم قطعا افرادی که حدود 12 میلیون نفر اعتیاد به این مواد را پیدا کرده‎اند احتیاج خود را از جای دیگری فراهم می‎کنند و اگر ما نیاز افراد را تهیه نکنیم باید به خارج متوسل شویم.

   

 فروش  دو برابری و سود 70 درصدی صنعت دخانیات

 کاظم معتمدی‎فر مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در مراسم افتتاح پروژه کارخانه سیگار ‎سازی قرق در سال 91 با اشاره به اینکه صنعت دخانیات یک صنعت سود آور است، یادآور شد: اگر این صنعت را خوب مدیریت کنیم 60 تا 70 درصد سود دهی دارد.معتمدی‎فر اضافه کرد: ماهانه ده ها میلیارد تومان سود نصیب شرکت می‎شود.

وی افزود: شرکت دخانیات از معدود شرکت‎هایی بوده که از وضعیت مالی خوبی برخوردار است به گونه‎ای که میزان فروش اکنون به دو برابر رسیده و این به خاطر هوشمندی در اجرا و برنامه‎ ریزی بوده است که توانسته‎ایم بسیاری از هزینه‎ها را تبدیل به درآمد کنیم.

 وی  با تاکید بر اینکه با استفاده از دخانیات کاملا مخالف هستیم، افزود: به دلیل جلوگیری از قاچاق و ایجاد فرصت شغلی مجبوریم این صنعت را در کشور ایجاد کنیم و مجبور به واردات دخانیات از کشورهای خارجی نباشیم.

    بهره برداری از خط تولید سیگار در گیلان

خط تولید سیگارت  مجتمع دخانیات گیلان  با حضور رئیس دولت دهم به بهره برداری رسید. این پروژه   با مشارکت شرکتهای J.T.P و I.T.C با 220 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی با ظرفیت تولید 24 میلیارد نخ سیگار در سال و اشتغالزایی برای 390 نفر به بهره برداری رسیده و بیش از 50 درصد مصرف داخل کشور را تامین می کند.

 کاظم معتمدی‌فر مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه مجتمع دخانیات گیلان  حدود 50 درصد نیاز کشور را تامین و برای   1200 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند ، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم مصرف دخانیات در جامعه کاهش یابد.

او همکاری دستگاه‌های ذیربط برای بالا بردن آگاهی مردم به منظور کاهش محصولات دخانی و فراهم کردن زمینه مناسب برای صادرات را موثر خواند.  

سیب به جای سیگار/ وجود بیش از 4 هزار نوع ماده سمی در سیگار

 انگار ما خودمان را سرکار گذاشته ایم  از یک سو کارخانه های تولید سیگار راه اندازی می کنیم و اظهار می کنیم که اشتغالزایی و درآمدزایی دارد اما از طرف دیگر همایش ها و کارگاه های ترک سیگار و ترک اعتیاد برگزار می کنیم، شعار ها و بنرهای ضد سیگار تبلیغ می کنیم؛ روی سیگار شعارهای   مرگ چاپ می کنیم .اما از سوی دیگر فعالان و دوستداران سلامت و مخالفان متلاشی شدن استحکام خانواده  همایش های ضد سیگار برگزار می کنند نمونه اش همین همایش «سیب به جای سیگار» است که در دبیرستان شهدای صنایع راوند کاشان برگزار شد.

سید محمد جعفرپور مدیر دبیرستان شهدای راوند کاشان در این همایش ابراز داشت: برگزاری اینگونه همایش‌ها می‌تواند در راستای ارتقای سطح علمی در بخش بهداشت و سلامت نوجوانان و جوانان دانش‌آموز تأثیرگذار باشد.  وی تصریح کرد: با توجه به دستورات و تعالیم اسلام هرگونه آسیب‌رسانی از جمله استعمال دخانیات به بدن قابل قبول نیست و انسان باید در پیشگاه خداوند متعال جوابگو باشد.وی با اشاره به اینکه سیب به عنوان نماد سلامت شناخته شده ابراز داشت:  سیب می‌تواند تعداد میکروب‌های مفید در دستگاه گوارش را افزایش دهد.جعفرپور خاطرنشان کرد: در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که بر اساس آگاهی و دانایی استوار است، آگاهی دادن و اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه مضرات سیگار به عنوان یک معضل اجتماعی و یک مسئله بهداشتی، ابتدایی‌ترین حق دانش‌آموزان است.وی با اشاره به اینکه سیگار شایع‌ترین علت قابل پیشگیری مرگ در جهان و عامل بروز بسیاری از انواع سرطان‌ها است متذکر شد: بیش از 4 هزار نوع ماده سمی در سیگار وجود دارد که بیشتر آنها سرطان‌زا هستند.

6 بوستان بدون دخانیات در جنوب تهران افتتاح شد

بوستان‌های جانبازان ری، دانش، زکریا، امام علی(ع)، ماهور و شهید غیبی واقع در شش محله  منطقه 20 خرداد ماه سال 91به عنوان بوستان‌های بدون دخانیات با حضور مدیرکل سلامت شهرداری تهران افتتاح شد.  محمدمهدی گلمکانی مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اینکه سیگار آغاز یک انحراف بزرگ اجتماعی است، خاطرنشان کرد: آگاه‌سازی و توانمندسازی شهروندان و ارائه راهکارهای مناسب از وظایف و رسالت‌های مهم اداره سلامت است که در قالب برنامه‌های متنوع انجام می‌شود.

خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است

 

گلمکانی در ادامه به ترغیب کیوسک‌داران به عدم عرضه سیگار اشاره کرد و گفت: شناسایی، حمایت و ارائه سیاست‌های تشویقی از جمله عوامل مهم ایجاد کیوسک‌های سلامت محسوب می‌شوند.گلمکانی با اشاره به اهمیت وجود زیرساخت‌های لازم برای یک شهر سالم عنوان کرد: به اشتراک گذاشتن تجربیات از شرایط یک شهر سالم در راستای توسعه جامعه محلی است.امیررضا چایچی، رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه 20 نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه تابلوهای هشداردهنده در تمام بوستان‌های مورد اشاره نصب شده است، خاطرنشان کرد: وجود همیاران سلامت، مشاوران مجرب و مراکز مشاوره در داخل بوستان‌ها از جمله تمهیداتی است که در سطح بوستان‌های بدون دخانیات در راستای ترغیب شهروندان به عدم استعمال دخانیات انجام شده است.

راه‌اندازی کلنیک ترک سیگار در زندان‌های استان البرز/ زندانیان جرایم عمومی به طور متوسط یک بار مواد مخدر را تجربه کرده‌اند

 در حالی که در استان گیلان کارخانه تولید سیگار راه اندازی شد، مدیر کل زندان‌های استان البرز از راه‌اندازی کلنیک ترک سیگار در زندان‌های استان البرز خبر داد. روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان البرزگزارش داد:‌ سید ابوالقاسم علوی  اظهار داشت: اکثریت زندانیان جرایم عمومی به طور متوسط یک بار مواد مخدر را تجربه کرده‌اند که به منظور پیشگیری و درمان اعتیاد به ناچار برنامه‌های خاص کلینیک مثلثی در هشت فرآیند در حال انجام است که حلقه تکمیلی آن بعد از خروج از زندان، جامعه است.

علوی بیان داشت: کلینیک مثلثی در راستای برنامه‌های ستاد کاهش آسیب رفتارهای پر خطر در زمینه هپاتیت، ایدز و اعتیاد در بخش‌های مختلف مشاوره و آموزش مهارت‌های اساسی زندگی و درمان با تیم درمان متخصص فعالیت می‌کنند که هم‌سان با برنامه‌های این کلینیک، کلینیک ترک سیگار نیز تاسیس خواهد شد.

 نیاز به ایجاد مراکز ترک اعتیاد سیگار در کشور

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در خرداد سال 91گفت:‌ مرکز ترک اعتیاد سیگار در سطح کشور و استان اردبیل شکل نگرفته و نیاز آن نیز تاکنون احساس نشده است.

 حسن قبادی در مراسم روز بدون دخانیات در اردبیل اظهار داشت: مصرف دخانیات انواع مختلفی دارد که رایج‌‌ترین آن سیگار است و هر کس به صورت مستمر سه ماه مصرف روزانه سیگار داشته باشد به یقین اعتیاد به سیگار پیدا کرده و او را می‌توان معتاد به سیگار نامید.

وی گفت: مضرات مصرف دخانیات از فرق سر تا انگشتان پا ثابت شده و مسلم است و برای پرهیز از این آسیب‌ها و تهدید جسمی باید از مصرف سیگار خودداری کرد.

وی یادآور شد: از یک میلیارد و 200 میلیون نخ سیگار مصرف شده در دنیا 50 درصد آن در کشورهای در حال توسعه است به طوری که در ایران بین 7 تا 10 میلیون معتاد به سیگار وجود دارد که مصرف آنها به سیستم سلامت و نظام بهداشتی جامعه خسارت سنگینی وارد می‌کند.

قبادی سیگار را از مهم‌ترین تهدیدات سلامت جامعه و در تضاد با ورزش شادابی و تندرستی اعلام کرد و افزود: روزانه در کشورمان 65 میلیون نخ سیگار مصرف می‌شود که این میانگین به طور متوسط میلیارد‌ها تومان خسارت به اقتصاد و سلامت جامعه ما وارد می‌کند.

 

اما سخن آخر ...

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه سی ام خرداد 93 گزارشی از وضع مواد مخدر در کشور ارائه کرد که قابل تامل است. 

او اظهار داشت:

 یک میلیون و 300هزار معتاد در کشور داریم که با احتساب خانواده هایشان دست کم 6میلیون نفر از افراد جامعه در گیر موضوع اعتیاد هستند.

 مواد مخدر در ایران سالانه 10 هزار میلیارد تومان ( بیش از 3 میلیارد دلار ) گردش مالی دارد.

 63 درصد معتادان متاهل هستند و 55 درصد طلاق ها به خاطر اعتیاد است.

  30 درصد قتل ها،  40 درصد سرقت ها، 30 درصد کودک آزاری ها و 65 درصد همسر آزاری ها به خاطر اعتیاد است.

  65 درصد زندانیان کشور به خاطر مواد مخدر در زندان هستند.

  روزانه 8 نفر و سالانه 3000 نفر به خاطر استعمال مواد مخدر غیر استاندارد یا آلوده می میرند.

 مبارزه با مواد مخدر 3750 شهید و 12 هزار جانباز بر جا گذاشته است.

 آمار زنان معتاد فقط در 4 سال گذشته 2 برابر شده است.

سردار احمدی مقدم رئیس پلیس سابق کشور نیز در جمع خبرنگاران استان قزوین دغدغه پلیس را فقط سرقت های خرد و اعتیاد اعلام کرد و گفت: این دو عامل به عنوان جرایم شایع و هم افزا شناخته می شوند.

با این تفاسیر آیا سیگار با همه درآمد زایی و اشتغالزایی که دارد، در مقابل مضرات، بیماریها، سرطان زایی، مرگ و میر ها، اعتیاد، طلاق، شهادت ماموران، قتل هموطنان به خاطر تهیه هزینه مواد و هزاران درد بی درمان دیگر، ارزش تولید  دارد؟

 آیا می شود سیگار تولید کرد و بعد به مردم توصیه کرد که مصرف نکنند؟ آیا جلوگیری از قاچاق و ساخت کارخانه تولید سیگار برای ایجاد فرصت شغلی ارزش این را دارد که میلیون ها جوان سیگاری شوند و به دنبال آن سایرمواد مخدر را تجربه کنند؟ آیا می شود سوار اتوبوسی شوید که مقصد آن شمال کشور است اما اتوبوس وارد بیابان و شوره زار شود و بعد به مسافران بگوییم اینجا جنگل های سرسبز شمال است؟  

 پارک ها از عمده ترین اماکن تردد معتادان است، اما آیا نصب تابلوی اینجا پارک بدون دخانیات است، به لطیفه شباهت ندارد؟! همایش ها و کارگاه های متعدد ترک سیگار و ترک اعتیاد برگزار می کنیم ، در تقویم کشور روز مبارزه با دخانیات ثبت شده و تمام شبکه های تلویزیون برنامه های بسیاری در این ارتباط پخش می کنند و آنقدر جملات قصار و شعار زیر نویس می کنند که خود اینها یک کتاب می شود. روی سیگار عکس ریه بیمار فرد سیگاری را چاپ می کنند که مصرف کننده از بیم مردن سیگار نکشد. آمار خانم های سیگاری رو به افزایش است. سن اعتیاد به زیر 13 سال و مرز هشدار رسیده است. تعداد کمپ های ترک اعتیاد در برخی مناطق از تعداد آموزشگاه ها و مدارس بیشتر است. سرقت دریچه های چدنی آب و فاضلاب، سرقت دریچه های آب منازل، سرقت لوازم داخل خودرو، سرقت خودرو و افزایش طلاق از پیامدهای سیگار و اعتیاد است.  

 به گفته فرید براتی مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر 6000 مرکز ترک اعتیاد در نقاط مختلف کشور فعالیت می کنند. آیا اینها برای تعطیلی کارخانه های تولید سیگار کافی نیست؟

آیا مرگ سالانه 11هزار ایرانی به دلیل استعمال دخانیات برای توقف تولید سیگار کافی نیست؟ سیگار ام الفساد است و باید ریشه کن شود؛ به جای راهپیمایی کودکان مهد ها برای مقابله با سیگار کشیدن پدران خود، به جای پخش ساعت ها برنامه پزشکی و کارشناسی در صدا و سیما و بیان مضرات مصرف سیگار و به جای شعار دادن، بهتر است خط تولید سیگار تعطیل شود.

نویسنده: علی اشرف خانلری

 

 .

ارسال نظرات