سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان:

پلیس با پدیده سگ‌گردانی در گیلان برخورد می‌کند

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان از برخورد پلیس با پدیده سگ‌گردانی خبر داد و گفت: افرادی که مبادرت به این کار می‌کنند از دیدگاه پلیس متخلف هستند و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
کد خبر: ۹۱۴۲۷۷۱
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، سرهنگ مجید رسول‌زاده فرساد امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه سگ‌گردانی جرم است و پلیس برابر قانون با آن برخورد می‌کند اظهار داشت: افرادی که مبادرت به انجام این کار می‌کنند از دیدگاه پلیس متخلف هستند و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان عنوان کرد: پدیده سگ‌گردانی به لحاظ تهدید علیه بهداشت عمومی، ایجاد مزاحمت و حساسیت در شهروندان، داشتن منافات با دستورات دینی و عرف جامعه بنا بر نص صریح قانون در مواد ۴۴ و ۴۵ قانون آئین دادرسی کیفری جرم محسوب می‌شود.

رسول‌زاده فرساد با اشاره به اینکه در صورت مشاهده سگ‌گردانی توسط پلیس با افراد خاطی برخورد می‌شود تصریح کرد: نیروی انتظامی در این مورد و به اقتضاء تکالیف ضابطان به هنگام مواجهه با جرایم مشهود و نامشهود ملزم به برخورد و معرفی متخلفان به مراجع قضائی است.

وی از وجود نشانه‌های پروردگار متعال در طبیعت و خلقت بسیاری از حیوانات در جهان هستی سخن گفت و عنوان کرد: یکی از حیواناتی که همواره در کنار انسان زندگی کرده و خدمات زیادی را از قبیل: نگهداری از دام و منازل و حتی کشف مواد مخدر و نظایر این‌ها انجام داده سگ‌ها هستند.

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان با تأکید بر اینکه فرهنگ غربی کارکرد‌های این حیوان با وفا را در زندگی انسان دگرگون کرده است ابراز داشت: گسترش پدیده نوظهور سگ‌گردانی در جامعه که موجبات آزار و اذیت شهروندان را نیز فراهم کرده نمونه بارزی از این مدعا است.

رسول‌زاده فرساد نگهداری از سگ در منزل و پذیرفتن آن به عنوان عضوی از خانواده در کشور‌های غربی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این خانواده‌ها به دلیل فاصله گرفتن از ارزش‌های اخلاقی و کمرنگ شدن ارتباط با اعضاء خانواده، کمبود‌های خود را با نگهداری از سگ یا دیگر حیوانات خانگی جبران می‌کنند.

وی بالا رفتن میزان محبوبیت سگ در خانواده‌های غربی در مقایسه با دیگر انسان‌ها را نشانه انحطاط فرهنگی تلقی کرد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر پدیده سگ‌گردانی در معابر عمومی، پارک و یا حمل آن در خودرو موجبات آزار و اذیت جسمی و روانی شهروندان را فراهم کرده است.

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان سگ‌گردانی را برگرفته از فرهنگ غرب دانست و ابراز داشت: سگ‌گردانی در کشورمان سابقه تاریخی ندارد و جدای از این‌ها، پدیده یاد شده با موازین شرع مقدس اسلام و حتی فرهنگ ایرانی نیز تطابق و همخوانی نداشته و ندارد.

رسول‌زاده فرساد با بیان اینکه شکایات متعددی از شهروندان در مورد پدیده سگ‌گردانی، پارس کردن، گاز گرفتن، ایجاد رعب و وحشت و ایراد جراحت در کودکان به پلیس ارجاع می‌شود افزود: حتی کار به جایی رسیده که گاهی صاحبان این سگ‌ها با هتک حرمت شهروند مورد نظر از اقدام سگ‌های خود دفاع کرده‌اند.

وی از ارسال گزارشات و شکایات متعدد به پلیس در مورد پدیده سگ‌گردانی خبر داد و گفت: متأسفانه امروز با یک پدیده ناپسند مواجه هستیم که علاوه بر اینکه با فرهنگ ما همخوانی ندارد موجبات آزار و اذیت و سلب آسایش دیگر شهروندان را نیز فراهم کرده، که این خود در واقع تضییع حقوق شهروندی است.

رسول‌زاده فرساد از انتقال انواع بیماری و آلودگی‌های صوتی در اماکن مسکونی به ویژه آپارتمان‌ها سخن گفت و اظهار داشت: نیروی انتظامی به عنوان مسئول تأمین امنیت و آسایش شهروندان مکلف است با پدیده سگ‌گردانی در خیابان‌ها، معابر، اماکن عمومی و یا حمل آشکار آن در خودرو برخورد کند.

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان با اشاره به اینکه پدیده سگ‌گردانی بنا بر نص صریح قانون در مواد ۴۴ و ۴۵ قانون آئین دادرسی کیفری جرم محسوب می‌شود عنوان کرد: نیروی انتظامی در مواجهه با جرایم مشهود و نامشهود، ملزم به برخورد و معرفی متخلفان به مراجع قضائی است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات