مدیر کل دامپزشکی کردستان با توجه به گرم شدن هوا و تکثیر ناقلین بیماری تب کریمه کنگو هشدار‌های مراقبتی را برای رعایت و اقدام اعلام کرد.
کد خبر: ۹۱۴۲۷۱۱
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  مجتبی ورمقانی هم سو با هشدار‌های سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو CCHF از نزدیک به ۵۰ سال پیش در ایران مورد شناسائی قرار گرفته و تاکنون در استان‌های کشور مواردی از بیماری گزارش شده است.

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر در بین مبتلایان متغیر بوده و از نظر افراد در معرض خطر نیز قصابان، دامداران و کارگران کشتارگاه‌ها بطور معناداری بیشترین موارد بیماری را به خود اختصاص داده اند، افزود این بیماری یکی از بیماری‌های خطرناک و با احتمال تلفات بالا در انسان است که علاوه بر انتقال مستقیم از انسان به انسان، توسط کنه‌ها نیز ویروس عامل این بیماری قابل انتقال به انسان و دام است.

ورمقانی ادامه داد بطور معمول مخزن ویروس در طبیعت کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند؛ ویروس بیماری از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات فرد بیمار و لاشه حیوان آلوده به افراد در معرض خطر بویژه قصاب‌ها و سلاخ‌ها و به فرد سالم انتقال می‌یابد

وی خاطر نشان کرد: این بیماری بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاورمیانه عراق، هند، افغانستان، پاکستان، ایران و غرب چین گزارش شده است و بیشتر در بین کارکنان بیمارستان‌ها و اشخاصی که با دام سر و کار دارند مشاهده می‌گردد. بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور، یعنی زمان رشد و تکثیر کنه‌ها بیشتر شایع است. این بیماری در حیوانات اهلی هیچ‌گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان طی ذبح حیوان آلوده یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد. ضمناً تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آن‌ها گردد باعث انتقال بیماری می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی کردستان گفت: مقاومت ویروس عامل این بیماری در برابر حرارت کم است و در دمای ۵۶ درجه سلسیوس به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود؛ لذا پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیرخام، باعث از بین رفتن ویروس می‌شود، این ویروس به محیط‌های اسیدی حساس بوده و سریع از بین می‌رود، با توجه به اینکه در کشتارگاه‌های صنعتی لاشه دام به مدت حداقل ۲۴ ساعت دردمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود و پس از این مدت لاشه حالت اسیدی پیدا کرده و وجود ویروس در آن غیر ممکن است.

وی در ارتباط با کنترل بیماری و کاهش خطر ابتلای انسانی، اقدامات اداره کل دامپزشکی کردستان را برشمرد:

۱ - استفاده و ساماندهی کشتارگاه‌های صنعتی و به موازات آن جلوگیری از فعالیت کشتارگاه‌های سنتی

۲- تاکید بر راه اندازی سالن پیش سردکن در کشتارگاه‌های دامی

۳- بازرسی قبل از کشتار دام در کشتارگا‌ه‌های مجاز و بازرسی مداوم لاشه دام‌های کشتار شده

۴- توصیه به مردم در خصوص عدم خرید گوشت‌های بازرسی نشده فاقد مُهر دامپزشکی و کشتار غیر مجاز

۵- سمپاشی منازل و اصطبل‌های روستایی در کانون‌های بیماری جهت حذف کنه‌های ناقل بیماری

۶- آموزش دامداران واقع در مناطق پر خطر و کارکنان کشتارگاه‌ها جهت رعایت موازین بهداشتی و ایمنی کار

گفتنی است در صورت عدم مداخله دامپزشکی در کنترل کانون‌های‌دامی، با توجه به عامل بیماری که بومی کشور است، تعداد مبتلایان انسانی ده‌ها برابر میزان رخداد‌های ثبت شده برآورد می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی کردستان در پایان گفت: با اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی کردستان موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات