«معنای زندگی» در نوزدهمین برنامه سری جدید خود، با اجرا و کارشناسی سیدمحمدتقی موحد ابطحی میزبان حجت الاسلام محمد مهدی عباسی آغوی، استاد حوزه و روانشناس بود تا به موضوع « آرامش و معنای زندگی» بپردازند.
کد خبر: ۹۱۴۲۶۲۶
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، «معنای زندگی» در نوزدهمین برنامه سری جدید خود شنبه ۴ خرداد، با اجرا و کارشناسی سید محمدتقی موحد ابطحی میزبان حجت الاسلام محمدمهدی عباسی آغوی، استاد حوزه و روانشناس بود تا به موضوع «آرامش و معنای زندگی» بپردازند.

 

امروز موانع درونی و بیرونی رسیدن ما به خدا بیشتر شده است

تفاوت بین انسان سنتی و مدرن چیست و چرا مدرنیته اضطراب را به ارمغان آورده است؟

حجت‌الاسلام عباسی پاسخ داد: مدرنیته سبب افزایش نیازهای بشر امروز نشده است بلکه احساس نیازهای کاذب را افزایش داده است و این امر باعث عدم احساس آرامش شده است. مجموع این احساس نیازها، دلهره و اضطراب می‌آفریند. به نظر می‌رسد ارتباط بشر دیروز با خدا بهتر بود از آن جهت که موانعی که او را از خدا باز می‌داشت کمتر بود اما امروز موانع درونی و بیرونی رسیدن ما به خدا بیشتر شده است لذا ما برای کسب آرامش مجدد باید ببینیم چه چیزی به زندگی ما آرامش بیشتری می‌دهد.

جاری شدن توحید در تمام مظاهر زندگی، عامل آرامش

وی در مورد عدم نفوذ توحید در مجاری زندگی روزمره ما گفت: آلپورت می‌گوید که اگر ما می‌خواهیم به آرامش برسیم باید به سراغ نظام دینی برویم به این دلیل که ماورایی است و جامع همه نیازهای ماست و کثرت‌ها را به وحدت می‌رساند. دلیل نا آرامی ما این است که جایی که قرار است از آن عبور کنیم می‌خواهیم بایستیم و به فکر عالم دیگر که محل ایستادن است نیستیم. تمام انبیا برای جاری کردن کلمه توحید و مبارزه با طاغوت آمده‌اند. این یعنی آرامش فردی و اجتماعی. یعنی اگر فرد و جامعه می‌خواهند آرامش و امنیت داشته باشند، توحید باید در تمام مظاهرشان جریان پیدا کند و فقط مخصوص توحید در عبادت نباشد. اما متاسفانه سبک زندگی ما با این قضیه تعارض دارد زیرا ما دین را بخشی از زندگیمان قرار داده‌ایم به جای آنکه زندگیمان را بخشی از دینمان قرار دهیم.

حجت‌الاسلام عباسی ضمن برشمردن نمونه هایی از پرداختن به آرامش در آموزه های دینی و قرآن، به چگونگی به آرامش رسیدن از نگاه دین پرداخت: بر اساس تحقیقی، کسانیکه عواطف مثبت نسبت به دین داشته اند، دستگاه قلبی عروقی و گوارشی آنها عملکرد بهتری داشته است. دین می گوید شما باید به تمام ابعاد وجودی خود اهمیت بدهی. دنیا و آخرت باید در کنار هم باشند. انسان دارای سه بُعد جسم، نفس و عقل است. توجه به هر سه این موارد موجب آرامش انسان است. از بُعد شناختی، باور به خداوند برای ما آرامش بخش است. توکل، باور به تقدیر و معاد و صبر نیز از دیگر عوامل ایجاد آرامش هستند. ظلم به حقوق دیگران و گناه از عوامل از بین بردن آرامش هستند.

حجت الاسلام عباسی در مورد نیازهای معنوی در سبک زندگی اسلامی توضیح داد: نیازهای معنوی ما تنها محدود به رابطه ی ما با خدا نیست بلکه رابطه ی من با خودم ، تعیین معنا برای زندگی و صبر در شرایط دشوار، جزء نیازهای معنوی محسوب می شوند.

برنامه «معنای زندگی» محصولی از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه ۴ سیما است که در ماه رمضان هر روز ساعت ۱۹ راهی آنتن این شبکه می‌شود.

ارسال نظرات