رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: وزارت صمت باید گزارش دهد در راستای رونق تولید، نوسازی صنایع، حمایت هدفمند از صنایع مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و رشد صادرات غیر نفتی چه کرده است.
کد خبر: ۹۱۴۲۶۲۰
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، فریده اولادقباد نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ در تشریح نشست مشترک فراکسیون زنان با رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت،‌ اظهار داشت: در این جلسه از وزیر خواستیم در خصوص مصوبات وزارتخانه و برنامه‌های خود که در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس ارائه شد، گزارش عملکرد بدهد. 

وی افزود: همچنین در این نشست نحوه اجرای ماده ۴۶ قانون برنامه توسعه و بحث رونق تولید مورد سوال قرار گرفت چرا که سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری به همین نام نامیده شده لذا وزارتخانه باید گزارش دهد در راستای رونق تولید، نوسازی صنایع، حمایت هدفمند از صنایع مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و رشد صادرات غیر نفتی چه کرده است.

وی در ادامه به موضوعاتی همچون اولویت‌های صنعتی با اولویت صنایع معدنی و رعایت ملاحظات آمایش سرزمینی، متعادل بخشی منطقه‌ای، سیاست‌های تنظیم بازار و بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: در این نشست به لزوم اجرای تعهدات وزارت صمتدر حوزه جایگزینی محصولات کم بازده صنعتی و پر مصرف مانند خودروهای فرسوده نیز اشاره شد.

اولادقباد ادامه داد: اجرای تعهدات وزارت صمت در حوزه جایگزینی محصولات کم بازده صنعتی و پر مصرف از سال دوم اجرای قانون برنامه ششم توسعه باید به میزان ۲۰ درصد محقق می‌شد؛ ضمن آنکه در جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا مقرر شد وزارتخانهصمت تعهدات خود را در قبال افراد دارای خودروهای فرسوده عمل کند زیرا گلایه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه به تعهدات خود عمل نکرده است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه نمایندگان عنوان کردند که در ماه‌های اخیر شاهد هستیم که هر وقت تامین مواد ضروری و مورد نیاز کشور به مخاطره افتاده، وزارت صمت اقدام انفعالی داشته و عواقب ناشی از آن را در نظر نمی‌گیرد؛ مثلاً صادرات محصول را متوقف می‌کند، بدون توجه به عواقب آن و به نظر می‌آید ما در تنظیم ممنوعیت‌های صادراتی با مشکل روبرو هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع گرانی خودرو اشاره کرد و افزود: افزایش ۱۰ برابری قیمت خودرو در یک دهه اخیر نه در شأن وزارت صنعت است و نه در شأن نظام جمهوری اسلامی.

اولادقباد تعیین تکلیف ماشین های خارجی در گمرک مانده و شایسته سالاری در وزارتصمت را دیگر موارد مطروحه در نشست امروز خواند.

وی بیان کرد: البته در این نشست مباحثی همچون خودرو، قطعه سازان و تعهدات خودروسازان نیز مطرح شد و خطاب به وزیر سوال شد که قرار بود کمیته‌ای برای پیگیری موارد و نارضایتی های مردمی در این حوزه تشکیل شود که اصلاً تشکیل نشده لذا وزارتصمت باید توضیح دهد که برای پاسخگویی به چنین مواردی چه کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توضیحات وزیر صمت در نشست مزبور، یادآور شد: در این جلسه رحمانی با بیان اینکه موافق ممنوعیت‌های صادراتی نیستم، توضیح داد باید روشی را در پیش بگیریم که به جای ممنوعیت صادرات با افزایش یا کاهش تعرفه ها به دنبال ثبات در بازار باشیم.

وی افزود: در ادامه وزیر توضیح داد که صادرات باید برای مازاد تولید داخل باشد و ما نمی توانیم کالاهای روزمره مردم را صادر کنیم؛ لذا آنکه با وزارت جهاد هماهنگ کردیم که ممنوعیت ها برداشته شود ولی در مواردی که صادرات آزاد است، چابک سازی شود؛ یعنی به موقع و در زمان مناسب تعرفه‌ها را افزایش یا کاهش دهیم.

اولادقباد بیان کرد: وی همچنین در مورد بحث گرانی خودرو گفت که روزی که من وزیر شدم، پراید ۲۲ میلیون تومان بود؛ این در حالی بود که یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو پیش فروش شده بود و تولید داخل هم از سوی سایپا و ایران خودرو نهایتا ۱۲۰۰ دستگاه بود لذا تولید را راه انداختم تا تعهدات انجام شود و با دست خالی تولید را سه برابر کردیم.

ارسال نظرات