در جمع طلاب و روحانیون بسیجی چهارمحال وبختیاری عنوان شد:
سردار دکتر مبینی گفت: تشخیص، تفهیم و بصیرت عمیق در مبانی دینی و سیره اهل بیت و فهم عمیق از قرآن رسالت حوزه های علمیه است.
کد خبر: ۹۱۴۲۲۷۶
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ به مناسبت گرامیداشت سالروز عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، گردهمایی بصیرتی ویژه طلاب و روحانیون بسیجی استان چهارمحال و بختیاری در حوزه علمیه امامیه شهرکرد برگزار شد.

یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در جمع بیش از 150 نفر از طلاب و روحانیون و اساتید حوزه علمیه امامیه شهرکرد به نقش بی بدیل انقلاب اسلامی و اندیشه ناب و تفکر دینی در حوزه تأثیر گذاری در عرصه ملی و در جامعه جهانی اشاره و افزود: تأثیر معنویت و نفوذ تفکر دینی و انقلابی از هر سلاحی موثر تر است؛ زیرا معنویت و اندیشه الهی بر قلب افراد نفوذ کرده و آنها را رشد می دهد.

سردار دکتر عبدالله مبینی در ابتدای سخن به دو موضوع اساسی و مهم یعنی حماسه فتح خرمشهر و جریانات حوزوی و علوم دینی و تأثیر گذاری آن در جهان اسلام اشاره کرد.

وی با اشاره به فرمایشات حضرت امام(ره) پیرامون فتح خرمشهر بعنوان یک فتح ماورایی و فتح ارزش های والای اسلامی، گفت: در هشت سال جنگ تحمیلی، اتفاقات خیلی زیادی رقم خورد. ما در قرآن کریم آیات متعددی درمورد جهاد و قتال خوانده و در تاریخ اسلام نیز شنیده ایم؛ اما به صورت واقعی و عینی در جنگ تحمیلی دیدیم.

 سردار مبینی تصریح کرد: جنگی که برای نابودی ما آغاز شده بود، به فرصت هایی برای ما تبدیل شد. حماسه خرمشهر با پروسه ای طولانی از عملیات ثامن الائمه در 27 مهر ،فتح بستان و فتح المبین شروع و در ادامه و نهایتا در بیت المقدس نتیجه نهایی را داد.

این یادگار دفاع مقدس با اشاره به چرخه سلسله عملیات های دفاع مقدس و روند پیروزی انقلاب اسلامی  و دفاع از حرم آل الله در جبهه مقاومت، اظهار کرد: با بررسی همه فتوحات و پیروزی ها می بینیم که مبتنی بر توکل به خدا و پیروی از سیره معصومین علیهم السلام بوده اند.

دکتر مبینی،  گفت: با بررسی نتایج روند حرکت ها و مبنای تفکر دینی آنها می توان سه نتیجه گرفت، که اصول و قواعد براساس سنن الهی و همچنین نتایج ثابت است؛ ولی ابزارها و روش ها متفاوت هستند.

وی، با اشاره به عملیاتی شدن اندیشه حکومت اسلامی در زمان غیبت از سوی حضرت امام خمین(ره) ادامه داد: تفاوت بین حوزه های علمیه شیعی با دیگران در معنویت بر اساس اسلام ناب می باشد که این معنویت را در اسلام سلفی – تکفیری نمی توان دید.

این کارشناس مسایل سیاسی، دستور حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر حضور مردم در خیابان قبل از پیروزی انقلاب علی رغم حکومت نظامی و همچنین ، واقعه طبس و امدادالهی با شن های روان، آزادسازی خرمشهر با عنایت خداوند، همه نتیجه معنویت ناشی از اسلام ناب می باشد.

مبینی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مسئولیت سنگین حوزه های علمیه در دنیای اسلام، افزود: حوزه های مختلف وجود دارد، حوزه هایی که در آن نور ساطع می شود؛ ولی در حوزه های علمیه  عربستان و ... چه چیزی خروجی دارد جز تفکر انتحاری، تفکر از بین بردن انسان های بی دفاع، و تصور آنها از این کار چیست؟ رسالت حوزویان سخت و شناخت آن هم متفاوت است. نفوذ تفکر انحرافی دربین مردم دستور اولیه حوزه های مورد حمایت آل سعود است .

وی گفت: امارسالت حوزه های علمیه براساس آن چیزی که حضرت امام خمینی (ره)پایه گذاری و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)آن رادر ادامه تبیین و بیان می کند؛ تشخیص، تفهیم و بصیرت عمیق در مبانی دینی و سیره  اهل بیت و فهم عمیق از قرآن است.

دکتر مبینی، عقلانیت را مهم ترین بخش دین مبین اسلام دانست و افزود: در سلفی ها نقل مقدم بر عقل است؛ ولی در مبنای فکری امام خمینی (ره) عقلانیت مهم ترین بخش در دین محسوب می شود.

وی، افزود: ببینید در قرآن چقدر توصیه به تدبر و تعقل شده است. در فهم قرآن  البته عقل مبتنی بر وحی صحیح است. عقل مطلق می شود سکولار و اگر عقلانیت نباشد می شود این تفکر که در بین گروه‏های تکفیری حاکم شده است، که شیعیان را دشمن قریب و صهیونیست های کودک کش و غاصب را دشمن بعید می داند.

 مبینی با اشاره به اندیشه ناب اسلامی، حکومت را در این اندیشه  غیر از هدف عنوان کرد و افزود: حکومت ابزاری برای رسیدن به سعادت است، جهان امروز تشنه معرفت است. درسطح دنیا می بینیم کشورهای بسیار زیادی چقدر تشنه معارف ناب، معارف اهل البیت و معارف کمال بخش هستند.

وی گفت: حضرت آقا تأکید به تمدن و جامعه اسلامی دارد براساس همین نیازهایی که در سطح جهان وجود دارد. حوزه می تواند این رسالت را به خوبی در گام دوم دریابد و راهی برای تحقق گام دوم انجام دهد .

ارسال نظرات