خبرهای داغ:
گفتگو با مخترع بسیجی

مکمل آبیاری حاصل زحمات۸ ساله/به کمک این محصول بازده کشاورزی بسیار بالا خواهد رفت

مخترع مکمل آب آبیاری کشاورزی و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در زمینه وضعیت کنونی کشاورزی از پیشرفت‌های شگرف اخیر در این زمینه تمجید کرد.
کد خبر: ۹۱۴۲۱۹۳
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
مکمل آبیاری حاصل زحمات۸ ساله/به کمک این محصول بازده کشاورزی بسیار بالا خواهد رفت 
 
 محمد رضا سعید افخم شعرا، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در گفتگو با خبرنگار بسیج علمی خراسان جنوبیهدفش را از تولید محلول مکمل آب آبیاری کشاورزی استفاده بهینه از منابع آب در کشاورزی دانست و افزود: استفاده از مکمل آب آبیاری در حوزه کشاورزی باعث کاهش موثر بخشی از اثرات تنش های خشکی، گرما، شوری در گیاهان مختلف می‌شود.

وی تولید این محلول را حاصل بیش از هشت سال تحقیق و بررسی‌های آزمایشگاهی دانست و آن را حاصل الگوگیری از ۱۵۶ نمونه گیاهی از گیاهان مقاوم با خشکی برشمرد؛ وی افزود: این محلول در دو نوع آبیار و آبسار تولید شده، که محلول آبیار برای گیاهان غیرمثمر و در شهرداری ها برای فضای سبز و محلول آبسار در الگو زراعی، باغی و درختان مثمر کاربرد دارد.

وی عنوان کرد: فرمول این مکمل به نحوی است که منجر به ماندگاری بیشتر رطوبت در اندام‌های گیاه و رشد طولی و قطری آن می‌شود؛ یعنی استفاده از این مکمل‌ها همراه با آبیاری امکان نگهداشت آب به مدت طولانی‌تر در اندام‌های گیاه را فراهم می‌کند که باعث افزایش طولانی‌تر آبیاری و در نتیجه کاهش میزان و هزینه آب می‌شود.

این مخترع بیرجندی با اشاره به اینکه استفاده از این مکمل منجر به کاهش ۱۵ تا ۴۰ درصدی مصرف آب آبیاری می‌شود، افزود: استفاده از این مکمل زمان نگهداری نهال در نهالستان‌ها را حداقل به یک سوم کاهش می‌دهد؛ همچنین هزینه‌هایی از قبیل استخراج آب، حمل، انرژی، سوخت، کارگری، استهلاک موتور پمپ را به حداقل می‌رساند.

سعید افخم شعرا با اشاره به تولید سالانه ۹۰۰۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰۰۰ لیتر از این محصول به صورت نیمه صنعتی و انبوه در دو کارگاه تولیدی در بیرجند و مشهد، گفت: محلول مکمل آب آبیاری آبسار و آبیار علاوه بر خراسان جنوبی به دیگر استانها صادر شده که در باغات پسته کرمان و سیرجان، فضای سبز و نخیلات بندر لنگه و خراسان رضوی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه برای ثبت و تولید این محصول ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است، خاطرنشان کرد: نهادهایی همچون دانشگاه بیرجند، پارک علم و فناوری و پردیس شرکت‌های دانش بنیان بسیج علمی و پژوهشی استان در زمینه اعطای تسهیلات در تولید این محصول با وی همکاری داشتند.

این مخترع بیرجندی با بیان اینکه برای اخذ مجوز با مشکلات زیادی همچون بروکراسی اداری مواجه شده است، ادامه داد: طرح مکمل آب آبیاری باعث فراهم شدن زمینه اشتغال برای سه جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی شده است.

سعید افخم شعرا با اشاره به درخواست از مسئولین در معرفی و خرید محصولش، گفت: شهرداری‌ها می توانند با خرید و استفاده از این محلول در فضاهای سبز هزینه آبیاری را کاهش دهند؛ همچنین بسیج سازندگی می‌تواند با معرفی این محلول به کشاورزان علاوه بر کاهش هزینه های آب و تولید محصول به رونق بیشتر تولید کمک کند.

وی عمده‌ترین مشکل پیش روی مخترعان را بازاریابی و معرفی محصولات دانست و گفت: طبیعتا برای رسیدن به رونق تولید، بازار فروش خوب نقش موثری دارد و اگر شرایط برای فروش مهیا باشد یقیا تولید ادامه دار خواهد بود و رونق پیدا می‌کند.

این مخترع بیرجندی با بیان اینکه باید مسئولین ما از وعده‌ها و قول‌هایی که می‌دهند حمایت کنند، اظهار داشت: هر چه فاصله حرف و عمل کمتر باشد موفق‌تر خواهیم بود؛ اما تا زمانی که این امر برعکس باشد مردم دلسرد می‌شوند و بیشتر شاهد بروز پدیده فرار مغزها خواهیم بود؛ لذا باید به اندازه‌ای قول بدهیم که می‌توانیم عمل کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به رابطه ضعیف صنعت و دانشگاه، افزود: تا زمانی که صنعت کشور وارداتی باشد، نیروی ما کاربر چرخ صنعت است؛ لذا باید دانشگاه ما به سمتی برود که همچون دانشگاه های جهان کارمحور باشد و اگر دانشگاهی تاسیس می شود براساس نیاز صنعتی آن منطقه باشد؛ لذا تا زمانی که در صنعت احساس نیاز شد و به آن پرداختیم یقینا صنعت پیشرفت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پیشرفت درحوزه صنعت و تولید نیازمند اخذ تصمیمات کلان و بهبود زیرساختها است، افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات و موانع پیشرو مخترعان، بسیاری از ایده ها ابتر و روی کاغذ باقی می‌ماند و اگر فرد در کنار اختراع حرفه دیگری نداشته باشد، نمی‌تواند این مسیر را ادامه دهد و یقینا آن را رها می‌کند.

سعید افخم شعرا با بیان اینکه در مسیر اختراع و تولید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است، ادامه داد: حرکت در مسیر اختراع نیازمند سرمایه و حمایت از جانب مسئولین است و فردی که تحصیلات دارد باید حتما حمایت شود نه اینکه برای شکوفا کردن استعدادهایش دست و پا بزند.

این مخترع با بیان اینکه رونق و چرخه تولید یک کلید دارد و آن بازار فروش است، تصریح کرد: تا زمانی که برای محصولات تولیدی بازار فروش باشد، چرخه  تولید کامل است؛ اما زمانی که فروش نیست چرخه تولید لنگ می‌زند.

وی با اشاره به اینکه برای رونق تولید باید فروش محصول داشته باشیم، عنوان کرد: باید تولیدکنندگان کیفیت محصول را بالا ببرند و مردم نیز کالاهای داخلی را خریداری کنند؛ اما بسیاری از مردم اجناس خارجی را بهتر از اجناس داخلی می دانند و آنها را ترجیح می‌دهند، چرا که به کیفیت توجه می‌کنند و معتقدند بعضا کیفیت برخی از اجناس خارجی از مشابه داخلی آن بسیار بهتر است.

سعید افخم شعرا با بیان اینکه هر خرید کالای جدید و داخلی کمکی است به رونق تولید، اظهار داشت: از مسئولین تقاضا دارم به تولید و رونق آن بیشتر توجه کنند و به تولیدکنندگان بها بدهند و موانع دست و پاگیر را از سر راه آنها بردارند.

وی ادامه داد: مسئولین استان می‌توانند با ایجاد فروشگاه محصولات دانش‌بنیان و اختصاص غرفه‌های متعدد با هزینه کم به نخبگان و مخترعان علاوه بر اینکه محصولات جدیدی را در اختیار مردم قرار دهند، شرایط را برای معرفی بیشتر و بهتر محصولات تولیدی فراهم کنند که علاوه بر معرفی محصول خود ضمن فروش بیشتر محصولات بر ادامه روند تولید و ماندگاری، در این مسیر امیدوارتر و با انگیزه‌تر می‌شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار