فتح خرمشهر را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ ایران و جنگ هشت ساله برشمرد چرا که به جهانیان اثبات شد انقلاب اسلامی شجره طیبه‌ای است که در باورهای عمیق این ملت ریشه دارد.
کد خبر: ۹۱۴۱۹۲۳
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
یدالله مرادی فعال سیاسی طی یادداشتی این‌گونه آورده است، خرمشهر آمال تاریخ ایران.

فتح خرمشهر یعنی قطع زنجیره‌ی صد شکست ایران و از دست دادن سرزمین.
به همین جهت فتح خرمشهر را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ ایران و جنگ هشت ساله برشمرد چرا که به جهانیان اثبات شد انقلاب اسلامی شجره طیبه‌ای است که در باور‌های عمیق این ملت ریشه دارد و در برابر طوفان‌های سهمگین نیز همچنان استوار ایستاده است.

در واقع، فتح خرمشهر خط بطلانی بود بر این پندار خیالی دشمنان انقلاب اسلامی که «می‌توان انقلاب اسلامی را از طریق حمله نظامی سرنگون کرد»! و باز هم تاریخ را تکرار کرد ولی، عملیات «بیت‌المقدس» از منحصر به فردترین عملیات‌های رزمی بود که در تاریخ دفاع مقدس این سرزمین ثبت شد.

کوتاه بودن زمان، وسعت منطقه و مداومت زیاد عملیات، دشواری عملیات، حجم تلفات بر دشمن از خصوصیات این عملیات بود که آن را از عملیات‌های دیگر متمایز می‌کرد؛ از این رو چنان شگفت‌انگیز بود که حضرت امام (ره) در وصف آن چنین گفت: «فتح خرمشهر یک مسئله عادی نبود، اینکه ۱۵ الی ۲۰ هزار نفر به صف برای اسارت بیایند و تسلیم شوند مسئله عادی نیست، بلکه مافوق طبیعت است.»
عراقی‌ها آمده بودند که در خرمشهر بمانند و محمره را احیا کنند! خط تاکسی و اتوبوس خرمشهر و بصره برقرار کرده بودند و اینجا بود که فتح خرمشهر دستاورد‌های ارزشمندی برای انقلاب اسلامی به همراه داشت و توانست موقعیت بین‌المللی جمهوری اسلامی را به شدت تقویت کند.

این حماسه بزرگ در حالی انجام شد که جمهوری اسلامی در انزوای کامل بین‌المللی قرار داشت و همه قدرت‌های بزرگ برای موفقیت صدام به میدان آمده و نقش‌آفرینی می‌کردند.

ایستادگی ملت ایران و اراده برای مبارزه و غلبه بر همه ضعف‌ها و کمبود‌ها و اتحاد و همدلی عمل به فرامین فرمانده کل قوا موجب شد تا نصرت الهی نیز شامل حال ملت ایران شود و خرمشهری فتح شود که طبق برآورد دشمن دست نایافتنی بود به گونه‌ای که صدام وعده سپردن کلید بصره را به عنوان جایزه فاتح آن داده بود!
آن‌ها در نقشه عراق، خرمشهر را جزئی از سرزمین خود رسم کرده و هر روز اخبار هوای خرمشهر را اعلام می‌داشتند! ۱۹ ماه اسارت، ۱۹ ماه اشغال و غارت در خرمشهر.
با گذشت بیش از ۳۷ سال از فتح خرمشهر، ملت ما باید درس بزرگ فتح خرمشهر را در بیان امام خامنه‌ای بیابد و تحلیل نماید:؛ یک ملت وقتی به خود متکی شد، وقتی مؤمن شد، وقتی این ایمان را با عمل صالح و جهاد همراه کرد در همه میدان‌ها پیروزی او قطعی است.

درس خرمشهر برای ما این است؛ ملت ایران این درس را نباید فراموش کند.
ارسال نظرات