خطیب جمعه چناران:

سوم خرداد سند ایستادگى ملت ایران در برابر سلطه گران است

امام جمعه چناران گفت: سوم خرداد ماه یادآور حماسه جاودانه آزادی خرمشهرازاشغال رژیم بعث عراق و سند ایستادگى یک ملت در برابر سلطه گران است.
کد خبر: ۹۱۴۱۹۱۵
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
 به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت الاسلام مظفر تاجی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه چناران با اشاره به سوم خرداد؛ روز مقاومت و پیروزی، این روز را سند ایستادگى ملت ایران نامید و گفت: سوم خرداد ماه یادآور حماسه جاودانه آزادى خرمشهرازاشغال رژیم بعث عراق و سند ایستادگى یک ملت در برابر سلطه گران است.
 
خطیب جمعه چناران ادامه داد: آن روزى که صدام با تحریک و پشتیبانى قدرتهاى غرب وشرق و حمایت کشورهاى منطقه به ایران اسلامى حملات گسترده اى را آغاز کرد، هرگز فکر نمى کرد در کمتر از ۱۰ سال طومار زندگى اش درهم بپیچد و طناب دار را بر گردن خود احساس کند.
 
وی تصریح کرد: آن روز که امپراتورى خبرى تصاویر صدام را در جبهه هاى جنگ به دنیا مخابره کردند، تصور نمى کردند که شمارش معکوس عمر او را کلید زده اند. صدام که سرمست از قدرت و تبلیغات بود سوداى فتح چند روزه تهران را در سرداشت، اما در مدت زمان کوتاهى ماشین جنگى او زمینگیر شد و ۴۴ کشور حامى او اعتراف کردند که ارتش صدام در برابر مقاومت نیروهاى ایرانى شکست خورده است. این پیروزى‌هاى بزرگ با فرهنگ و تفکر بسیجى و گفتمان مقاومت به نتیجه رسید.
 
امام جمعه چناران یادآور شد: نیم نگاهى به تحولات منطقه غرب آسیا در چند دهه گذشته، ابعاد گوناگون کارآمدى این عمق راهبردى انقلاب اسلامى را آشکار مى سازد. درست همان زمان که جریان ارتجاع وابسته به نظام سلطه به دنبال آشتى با غده سرطانى صهیونیسم در منطقه بود، گروه هاى کوچک مقاومت اسلامى با الهام گیرى از گفتمان انقلاب اسلامى، مسیر پایدارى و مبارزه اسلامى را برگزیدند و چنان به بالندگى رسیدند که در جنگهاى متعدد، افسانه شکست ناپذیرى رژیم اشغالگر قدس را بر باد دادند.
 
تاجی در ادامه خاطر نشان کرد: تأثیر چنین روندى بر تحولات راهبردى منطقه تا حدى است که امروز از محورى به عنوان «محور مقاومت» یاد مى شود که مناسبات و طراحى‌هاى سلطه گران استکبارى و اذناب آن‌ها را بر هم مى زند. اکنون، مى توان گفت بسیج بار دیگر در میدان تحولات منطقه واردشده و بازیگر اصلى این صحنه است. جوانان مجاهد و شهادت طلب عراقى، لبنانى، سورى، پاکستانى، افغانستانى، یمنى و… با الگوگیرى از این یادگار امام راحل (ره) با کمترین امکانات، اما با ایمان حداکثرى به میدان آمده و ابتکار عمل را در دست گرفته اند.
 
فرمانده قرارگاه اجتماعی شهرستان یاد آور شد: اگر امروز فرهنگ شهادت طلبى در هر کوى و برزنى درعراق سارى و جارى است، نباید فراموش کرد که حشدالشعبى پیروز میدان مبارزه با تکفیری ها، مقاومت ملت ایران را الگوى خود قرار داده است. آنچه جوانان مدافع حرم را از اقصى نقاط جهان اسلام براى دفاع از اسلام ناب در مقابل اسلام جعلى و آمریکایى به سوریه کشاند، «فرهنگ و تفکر بسیجى مقاومت» است که از دوران دفاع مقدس براى ما به یادگار مانده است.
 
خطیب جمعه چناران گفت: اگر امروز مردم کشور ما، در کمال نشاط و آرامش پیروزى بر تروریسم تکفیرى را جشن مى گیرند، مى دانند که امنیت امروزشان را مدیون جانفشانى مردان مقاومت هستند و راه و روش مقاومت است که طومار تکفیر و تروریسم را در منطقه درهم پیچد، کما اینکه باید به انتظار روزى نشست که ریشه‌هاى فاسد صهیونیسم و سلطه مستکبران را بخشکاند.
 
وی در ادامه افزود: در کنار آنچه گفته شد یک روز افتخار آفرین دیگر خردادماه را در برگرفته و آن چهارم خرداد است. روزى که از آن با نام روز رشادت و جان فشانى مردان و زنانى دزفولى یاد مى ‏شود که با تمام توان خود براى حراست از میهن در برابر دشمن متجاوز ایستادند و نامشان را در تاریخ به ثبت رساندند.
 
امام جمعه چناران تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس ۱۷۶ موشک، ۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما به دزفول اصابت کرد و بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونى و تجارى در این شهر تخریب شد. دزفول در مقاومت قهرمانانه‏ اش ۲ هزار و ۶۱۰ شهید تقدیم اسلام وانقلاب کرد که سن ۲۵۰ شهید از سه روز تا ۱۰ سال بوده است.
 
تاجی خاطر نشان کرد: شاید اگر آن روز‌ها ایران داراى توان موشکى بود و پاسخ موشک‌ها را با موشک مى‏داد، رژیم بعث دیگر جرات ادامه چنین جنایاتى را نمى ‏داشت، اما عدم وجود چنین توانى موجب گستاخى بیشتر ارتش بعث و جنایات ‏بى‏شمار آن‌ها در دزفول شد.
 
فرمانده قرار گاه اجتماعی شهرستان گفت: ملت ایران مقیاس بزرگ مردم دزفول است که ۸ سال با دستان خالى در برابر تمام تجاوزات و جنایات ارتش بعثى و ۳۵ کشور پشتیبان آن ایستادند و حاضر به ترک خانه و کاشنه خود نشدند و با مقاومت، پاسخ آن همه موشک باران و جنایات دشمنان این سرزمین را دادند و درنهایت، دشمن را تسلیم اراده خویش ساختند. با این تفاوت که آن روز، ایران اسلامى فاقد توانمندى موشکى بود ولى امروز این توان خود را به رخ دشمن کشیده و او را وادار به کرنش کرده است.
 
خطیب جمعه چناران ضمن اشاره به اهداف شوم دولت آمریکا در خصوص گفتگو و مذاکره درباره سامانه موشکی ایران خاطر نشان کرد: امروز هرگونه مذاکره در باب توان موشکى کشور مغایر با امنیت ملى کشور خواهد بود و شاید بتوان گفت که اصرار آمریکا و اروپا بر مذاکره موشکى نیز براى تکرار سناریوى دوران صدام باشد که هدف از آن تضعیف‏ سازى ایران در برابر تهدیدات منطقه‏ اى و جهانى است.
 
تاجی در ادامه گفت: داشتن توان موشکى براى آن است که از تکرار دزفول‏ها و خرمشهر‌ها جلوگیرى شود از موشک‏ باران‏هاى دیوانه هایى همچون صدام جلوگیرى و استقلال و امنیت کشور در برابر هر تجاوزى حفظ شود.
 
وی در همین راستا و با اشاره به تلاش کشورهاى عربى براى استقرار نظامیان آمریکایى در خلیج فارس گفت: برگزارى نشست فوق العاده مکه و نشست نظامى منامه همه اقداماتى در راستاى ایجاد رعب و وحشت در منطقه است. عبدالبارى عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه اى راى الیوم نیز خبر روزنامه الشرق الاوسط درباره موافقت برخى کشورهاى عربى حاشیه خلیج فارس با استقرار نظامیان آمریکایى در خاک خود و همچنین دعوت شاه سعودى براى نشست فوق العاده مکه را تلاش براى ایجاد رعب و وحشت توصیف کرد.
 
امام جمعه چناران ضمن اشاره به شیطنت‌های کشور‌های عربی جهت ایجاد تشنج در منطقه افزود: در حالى که هر دو طرف ماجرا یعنى ایران و آمریکا علاقه اى به رویارویى و جنگ نشان نداده اند حکام سعودى، امارات، بحرین و اسرائیل شدیدا اصرار دارند شاهد درگیرى دو کشور باشند. در حقیقت سران رژیم‌هاى مذکوراز آن جهت که خود را عاجز از رویارویى مستقیم با ایران مى‌دانند مى کوشند تا با تشدید جنگى روانى مقدمات رویارویى آمریکا و ایران را فراهم آورند. ماجراى اخیر هجوم به «ینبع» و بعد از آن «الفجیره» و بالاخره تاسیسات نفتى «آرامکو» در ریاض حکام سعودى را به این جمع بندى رسانده است که بهترین زمان براى دعوت از آمریکا و استقرار نیروهاى نظامى آمریکایى در سعودى روزهاى جارى است. اما عقب نشینی ترامپ در برابر راهبرد مقاومت ایران، تمام نقشه‌هاى ارتجاع عرب در مورد تهران را نقش بر آب کرده است.
 
وی با اشاره به دلایل عقب نشینی آمریکا در مقابل اراده ملت ایران گفت: همزمان با جاروجنجال رسانه اى طیف جنگ طلب در آمریکا مبنى بر حمله به ایران، مقامات جمهورى اسلامى ایران در تمامى سطوح به صورت گسترده واکنش نشان داده و اعلام کردند که آمریکا در صورت شروع جنگ، پایان دهنده آن نخواهد بود. علاوه بر این، حملات پهپادى انصارالله یمن به تاسیسات نفتى عربستان این پیام را به آمریکا داد که مقاومت گزینه هاى راهبردى زیادى در اختیار دارد که استفاده از آن‌ها مى‌تواند غافلگیرى‌هاى بزرگى براى آمریکا به همراه داشته باشد.
 
تاجی در ادامه افزود: متاسفانه در داخل کشور جریان لیبرال با تمام قوا روى موضوع جنگ و ترس از جنگ، کار رسانه اى انجام داد تا هم وحشت را در میان مردم به وجود آورد و هم دوباره بر اساس سناریوى آمریکایى‌ها براى مذاکره قدم بر دارد. اما سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى آبى بر روى آتش بود، روشنگرى معظم له خیال ملت ایران را راحت کردتا همانند همیشه مردم با قدرت به راه خود ادامه و در مقابل زورگویى و بلوف‌هاى گاه وبى گاه آمریکا ایستادگى کنند.
 
خطیب جمعه چناران با اشاره به اقتدار و ایستادگی ملت ایران در برابر تهدیدات و زیاده خواهی آمریکا گفت: ملت ایران در برابر تهدیدهاى آمریکا نه تنها مذاکره را انتخاب نکرد، بلکه با قاطعیت با اتخاذ راهبرد مقاومت در برابر تهدیدهاى آمریکا ایستادگى کرد و در نهایت نیز آمریکا را وادار به عقب نشینی کرد. بنابراین، این میز مقاومت بود که آمریکا را از هرگونه اندیشیدن در مورد حمله به ایران بازداشت و نه میز مذاکره و از همین رو دیدیم که مقامات و رسانه هاى آمریکایى که پیش از این درباره حمله به ایران لاف زنى مى کردند، در یک عقب نشینى آشکار صراحتا اعلام کردند که جنگ با ایران براى آمریکا ویرانگر است.
 
وی در همین راستا و با اشاره به تصمیم راهبردى نظام در خروج مرحله‏ اى از برجام گفت: تصمیم راهبردى نظام در خروج مرحله‏ اى از برجام در صورت عدم اجراى تعهدات طرف‏هاى برجامى، ضرورتى است اجتناب ‏ناپذیراست. چراکه اولاً؛ باعث حفظ وحدت و انسجام بیشتر داخلى شده و ثانیاً؛ نقشه‏ هاى دشمن را براى فشار بر افکار عمومى و حتى مسؤولین خنثى خواهد کرد.
 
امام جمعه چناران در ادامه خاطر نشان کرد: ارزش اقدام جمهورى اسلامى ایران را مى ‏توان در تأثیرات راهبردى بر ادامه روند پرونده هسته‏ اى و حتى فراتر از آن، نوع مواجهه با آمریکا ارزیابى کرد. این تأثیرات هم در داخل و خارج از کشور قابل مشاهده است.
 
فرمانده قرار گاه اجتماعی شهرستان ضمن اشاره به تأثیرات راهبردى اقدام ایران در عرصه خارجى افزود: اقدام اخیر ایران محاسبات آن‌ها را برهم زده و زمین بازى را به سود ایران تغییر داد، به ‏نحوى که جمهورى اسلامى ایران دست برتر میدان و تعیین‏ کننده اقدامات بعدى باشد.
 
وی ادامه داد: اقدام ایران قطعاً عامل فشار مناسبى بر روى کشورهاى اروپایى محسوب مى‏ شود. چراکه اروپا با چند حلقه واسط ژئوپلیتیکى به خاورمیانه وصل مى‏ شود و تحولات این منطقه مرزهاى اتحادیه اروپا را درگیر مسایل امنیتى مى ‏کند.
 
تاجی تصریح کرد: شکست اقدامات گروه «ب» که شامل، جان بولتون مشاور امنیت ملى ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست ‏وزیر رژیم صهیونیستى، بن سلمان ولیعهد عربستان و بن زاید ولیعهد امارات متحده عربى است که با این اقدام ایران شکست خوردند.
 
خطیب جمعه چناران در ادامه گفت: تأثیرات راهبردى اقدام ایران در عرصه داخلى، عبارتند از: ۱- ایجاد وحدت و هم ‏صدایى میان گروه‌ها و جریانات مختلف سیاسى و اجماع نسبت به این نکته که در شرایط کنونى و ادامه این روند، همه در درون نظام به این جمع بندى برسند که نه تنها فشارهاى آمریکا بیشتر خواهد شد، بلکه کشورهاى اروپایى هم به تعهدات خود عمل نخواهند کرد. ۲- خروج از موضع انفعال وضعیتى را در داخل کشور به‏ وجود مى‏ آورد که باعث امیدوارى افکار عمومى خواهد شد.
 
وی با اشاره به پیروزی حزب الله لبنان بر رژیم صهیونیستی اسرائیل (۱۳۷۹ ش) گفت: مهمترین دستاورد پیروزى بزرگ مقاومت در سال ۲۰۰۰ این بود که براى همیشه توهم اسرائیل بزرگ را که صهیونیست‏ها در سر مى‏ پروراندند، از بین برد.
 
امام جمعه چناران در ادامه افزود: پیروزى حزب‏ الله، اثبات کارایى و تأثیرگذارى مقاومت واهمیت سلاح آن به‏ عنوان عامل مهم بازدارندگى در برابر رژیم صهیونیستى بود. مقاومت به صهیونیست‏ها نشان داد که دوران بزن در رو تمام شده و هر حرکتى با پاسخ مقاومت مواجه خواهد شد و پاسخ موشک موشک است و این مقاومت است که زمان و مکان پاسخگویى را تعیین مى‏کند.
 
خطیب جمعه چناران گفت: پیروزى حزب ‏الله زمینه‏ ساز شکل ‏گیرى جریان‏هاى مقاومت در بسیارى از کشورهاى منطقه شد. امروز اگر درعراق گروه‏هاى مقاومت مردمى همچون حشدالشعبى، حزب‏الله عراق، نجباء وغیره شکل مى ‏گیرد به برکت آموزه‏ها و دستاوردهاى مقاومت است.
 
تاجی ضمن اشاره به قدرت حزب الله دربرابر تهدیدات رژیم صهیونیستی اسرائیل افزود: امروز در نوزدهمین سالگرد پیروزى حزب‏ الله برارتش صهیونیستى وآزادسازى جنوب لبنان، حزب‏ الله قوى‏‌تر و منسجم ‏تر ازهمیشه آماده پاسخگویى به تهدیدات است. چنانکه سید حسن نصرالله بار‌ها تأکید کرده، اگر ارتش صهیونیستى کوچکترین تهدیدى علیه لبنان صورت دهد، هیچ نقطه ‏اى از این رژیم صهیونیستی امن نخواهد بود و موشک‏ هاى حزب الله، نابودى این رژیم را رقم خواهد زد.
 
وی با اشاره به روز مجلس و قانونگذاری با طرح این سوال که چرا تیغ مجلس کند است؟ گفت: مرورى برعملکرد مجلس دهم طى سه سال اخیر نشان مى دهد، نمایندگان نتوانسته اند این نهاد مهم و حیاتى را در جایگاه اصلى خود یعنى راس امور بنشانند. در حالى که کشور در جنگ اقتصادى به سر مى برد، انتظار این است مجلس با تصویب قوانین بازدارنده، مانع افزایش قیمت‌هاى افسار گسیخته شده و مسیر سودجویى سود جویان را ببندد. سؤال این است که نمایندگان مجلس به عنوان موکلان ملت درکجاى این معادله قرار دارند؟
 
امام جمعه چناران ضمن انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس در آشفتگی اوضاع اقتصادی در سطح جامعه گفت: دلایل این ضعف متعدد است و شاید براى نمونه بتوان به این موارد اشاره کرد؛ نخست مى توان به بده بستان‌هاى سیاسى و حزبى اشاره کرد. بده بستان‌هایى که تیغ نظارت را کند و زبان نماینده را کوتاه مى کند. این معظل باعث نگاه حزبى و جناحى به مسائل شده و از برخورد منطقى و عادلانه ممانعت مى کند.
 
وی ادامه داد: دلیل دوم آشفتگی اوضاع اقتصادی جامعه به حواشى بازمى گردد. برخى نمایندگان متاسفانه خود را در قامت سلبریتى‌ها مى بینند و با عملکرد و اظهارات جنجالى در فضاى واقعى و مجازى، بیشتر در پى شهرت و مطرح کردن خود هستند و به نتیجه کار چندان توجهى ندارند.
 
تاجی دلیل سوم این آشفتگی در اوضاع اقتصادی ایران را به رابطه نمایندگان و دولت بازمى گردد. نمایندگان براى عمل به وعده‌هاى خود در حوزه انتخابیه نیاز به بودجه وهمراهى مدیران اجرایى کشور دارند. همین نیاز، زمینه ساز برخى روابط نامتعارف و باج دادن‌ها و تهدیدهاى سیاسى مى شود. مدیرى به دلیل عدم همراهى با فلان نماینده در معرض سؤال و حتى استیضاح قرار مى گیرد و مدیردیگرى که باید استیضاح شود، به دلیل امتیاز دادن به نمایندگان، چالش را دور مى زند. البته در کنار همه این‌ها و به طور کلى منافع شخصى را نیز نباید فراموش کرد که عاملى تعیین کننده است. راه حل همه این‌ها در یک کلمه و سیاست قابل خلاصه است؛ شفافیت بهارستان. تا تمام وجوه مجلس، از ابتداى نامزد شدن و رقابت انتخاباتى تا دوره چهار ساله نمایندگى، شفاف عمل نکند، نمى‌توان امید زیادى به کارکرد آن و بازگشت مجلس به راس امور داشت.
 
خطیب جمعه چناران تصریح کرد: در حالى مجلس دهم، سومین سال عمر خود را کم کم به پایان مى‌برد که کارنامه آن در حوزه‌هاى گوناگون، نشان مى دهد به طور کلى نمره درخشانى نمى توان به عملکرد آن داد و مجلس در بزنگاه‌ها و پرونده‌هاى مختلف و مهمى که این روز‌ها جامعه و کشور درگیر آن است، مى توانست عملکرد بهتر و قابل دفاع ترى از خود بروز دهد.
 
وی با اشاره به مبانی و منطق رهبرى معظم انقلاب دررویارویى با دشمن‏ گفت: مواجهه هوشمندانه وحکیمانه رهبرمعظم انقلاب اسلامى (مدظله العالى) با جنگ همه ‏جانبه دشمن در ماههاى اخیر که به اعتراف دوست ودشمن، موقعیت نظام اسلامى را در عرصه جهانى ارتقاء داده وبا افزایش توان بازدارندگى نظام اسلامى، حربه ‏هاى دشمن را یک به یک خنثى و آنان را درمواجهه با انقلاب اسلامى با بحران استراتژى مواجه ساخته است، ریشه در تعالیم اسلام ومدیریت منحصر به فرد معظم له در مواجهه با راهبردهاى دشمنان دارد.
 
امام جمعه چناران در ادامه گفت: تثبیت وتحکیم اقتدار دفاعى، گسترش نفوذ منطقه‏ اى ایران، حفظ انسجام و وحدت ملى در شرایط تشدید جنگ اقتصادى و روانى دشمن، خنثى ‏سازى فتنه‏ هاى داخلى، شکست راهبردهاى دشمنان در چند دهه اخیر که براى از بین بردن انقلاب اسلامى طراحى وبه اجرا در آمده بود، بخشى از دستاوردهاى هدایت هاى حکیمانه والهى رهبر معظم انقلاب است که از منطق استوار و محکمى که ریشه در مبانى و آموزه‏هاى دینى دارد، برخوردار است.
 
وی با تسلیت ایام شهادت امام علی (ع) به سیره حکومتی ایشان اشاره و گفت: در اندیشه سیاسی غالبا دو طرز تفکر در مورد سیاست وجود دارد: گروهی معتقد هستند که برای دست یافتن به قدرت از هر وسیله و ابزاری و از هر راه ممکنی می‌توان استفاده نمود. براساس این دیدگاه، سیاست بر هیچ یک از ارزش‌های انسانی متمرکز نیست و سیاست مدار کاری به حق و باطل ندارد و فقط هدف او اعمال قدرت و تسلط بر جامعه می‌باشد که اکثر سیاست مداران جهان چنین هستند.
 
تاجی ادامه داد: تفکر دیگر، سیاستی است که هدف محوری آن خدا می‌باشد و بر پایه ارزش‌های انسانی استوار است. در چنین نوع سیاستی، سیاست مدار مجاز نیست برای رسیدن به حکومت به هر نوع ابزار و وسیله‌ای تمسک جوید.
 
وی اظهار داشت: سیره سیاسی و حکومتی امام علی – علیه السلام – هم مبتنی بر نوع دوم و دیدگاه گروه دوم است که هدف از دست یابی به حکومت در آن، این است که جامعه انسانی را به سوی تکامل مادی و معنوی و در نهایت به طرف خداوند سوق دهد و عدالت اجتماعی را برقرار نماید و زندگی سالم و مسالمت آمیزی را برای مردم فراهم آورد ایشان در ادامه گفت: امام علی – علیه السلام – احیاگر حکومت و سیاستی بود که پیامبراسلام (ص) بنا نهاد و اگرچه خود نیز در پیش برد حکومت نبوی نقش به سزایی داشت، اما ۲۵ سال پس از رحلت پیامبراسلام (ص)، زمانی که زمام حکومت را شخصا به دست گرفت، می‌دید چهره حکومت اسلامی کاملا دگرگون شده و از اهداف پیامبر اکرم (ص) فاصله گرفته است و برای باز گرداندن جامعه به سیره پیامبراسلام (ص) و قرآن باید تلاشی پی گیر و طاقت فرسا انجام دهد.
 
خطیب جمعه چناران ضمن اشاره به ساختار حکمومتی از دیدگاه امام علی علیه السلام افزود: از نگاه حضرت علی علیه السلام ساختار حکومت نه صرفا به دلیل نقش آن در مدیریت امور اقتصادی و اجتماعی و تامین امنیت و آبادانی و رفاه مردم، بلکه مهم‌تر از آن به دلیل نقش حکومت در شکل گیری رفتار و اخلاق جامعه و سرشت و سرنوشت معنوی مردم، جایگاه برجسته و مهمی پیدا می‌کند، بلکه هدف و غایت حکومت در اندیشه علوی، اعتلای کلمه حق و اعتلای همه جانبه مردمان است و این بدان معنی نیست که تامین معاش و رفاه مردم و رشد اقتصادی جامعه به فراموشی سپرده شود، بلکه در پرتو همین عنایت، به بعد مادی زندگی مردمان نیز پرداخته می‌شود. حکومت در این چهارچوب فکری، مردم را برای همراهی و پیروی از خود و یا تامین خواسته‌های حکام نمی‌خواهد، بلکه آنان را برای خدا می‌خواهد و هدف امام عادل از بسیج توده‌های مردم برای همراهی با حکومت، تحقق آرمان‌های الهی است؛ آرمان مقدسی که محور اصلی آن اعتلای امت است.
 
وی ضمن توصیه به روزه داران به اهتمام به اعمال شب‌های قدر براى درک فضائیل این شب‌ها گفت: باتوجه به فضائلى که در خصوص این شب‏هاى عزیزوارد شده است، سزوارا است که در ساعت‏ هاى کیمیایى لیله القدر، بنده مومن حداکثر استفاده را با احیاء و شب زنده دارى و دعا و نیایش ببرد. توجه به انجام اعمال وادعیه وارد شده در این شب‏هاى عزیز که در روایت منقول از سید بن طاووس بیان شد و نیز اعمال دیگرى که در کتاب شریف مفاتیح الجنان وارد شده، از بهترین اعمال و عبادات است. پس بهترین عمل در این شب‏ها عبادت همراه با بینش و تفکرى است که رشد و تعالى و تغییر انسان مومن و هدایت او در مسیر مستقیم الهى که همان مسیر و راه ائمه هدایت و ولایت است.
 
خطیب جمعه چناران اظهار داشت: بنابراین دعاى همراه با تفکر که در این شب‏ها وارد شده، هدایتگر و معرف بخش است. به‏ همین‏ دلیل است که بهترین عمل در شب قدر، کسب معرفت الهى به ذات و صفات و مقام عبودیت و بندگى و ولایت ائمه اطهار (ع) و چراغ هدایتگرى آنان و بهره بردن از تعالیم و فیض وجودى آنان دانسته شده است.
 
امام جمعه چناران در پایان خاطر نشان کرد: آنچه که در برخى روایات در مورد «طلب علم» به‏ عنوان بهترین اعمال این شب وارد شده نیز در رابطه با همین موضوع قابل تعبیر است. زیرا که علم به معارف الهى و حقیقت دین که همان ولایت اهل بیت (ع) باعث مى ‏شود که انسان در عرصه‏ هاى مختلف زندگى گمراه نشود. چنانکه مقام معظم رهبرى در خصوص شب قدر و توجه به بیدارى از غفلت مى ‏فرمایند: «شب قدر، شب شفاى بیمارى‏هاى اخلاقى، معنوى، مادى و بیمارى‏هاى عمومى و اجتماعى است که امروز متاسفانه دامان بسیارى از ملت‏هاى جهان، ازجمله ملت‏هاى مسلمان را گرفته است!»
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار