سید ساجد یعقوبی
فرمانده سابق سپاه کوثر گفت: فتح خرمشهر فتح ارزش‌ها بود وباعث شد که ایران اراده سیاسی خود به متجاوزان تحمیل نماید و شهر خرمشهر به عنوان رگ حیاتی واقتصادی محسوب می‌گردد.
کد خبر: ۹۱۴۱۶۲۲
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
فتح خرمشهر فتح ارزش‌ها و ایمان به نصرت الهی بود
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، سید نصر الله فاطمی نیا ظهر روز گذشته پیش از خطبه نماز جمعه خلخال با اشاره به سالروز آزاد سازی خرمشهر گفت: فتح خرمشهر فتح ارزش ها و ایمان به نصرت الهی بود.

وی با اشاره به علل اهمیت خرمشهر از دید عراقی‌ها گفت: اشغال عراق به عنوان آخرین برگ برنده و مهم‌ترین عملیات این کشور بوده و قصد داشت تا ایران را با این گرو کشی پای هر مذاکره‌ای ذلت باری فرا بخواند.

فاطمی نیا افزود: صدام می‌خواست از خرمشهر به عنوان سپر دفاعی برای شهر بصره استفاده و جایگاه این شهر را از لحاظ حیثیتی برای صدام که گفته بود کلید بصره حفظ نماید.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه خرمشهر از دید ایران اسلامی نیز اهمیت ویژه‌ای داشت گفت: فتح خرمشهر باعث شد که ایران اراده سیاسی خود به متجاوزان تحمیل نماید و شهر خرمشهر به عنوان رگ حیاتی واقتصادی محسوب می‌گردد.

فاطمی نیا گفت: عملیات از محور شمالی قرارگاه قدس با عبور از رودخانه کرخه، از محور میانی قرارگاه فتح با عبور از رودخانه کارون و پیشروی به سمت جاده اهواز به خرمشهر واز محور جنوبی از قرارگاه نصر با پیش روی به سمت شهر خرمشهر آغاز و به نتیجه رسید.

وی در خصوص وسعت منطقه عملیاتی بیت المقدس گفت: وسعت منطقه مورد عملیات که خرمشهر، اهواز و برخی از شهر‌های همچون سوسنگرد و حواشی آن را شامل می‌شد وسیع بود و عملیات از ۲۵ کیلومتری شهر اهواز آغاز و دشت وسیعی همچون مناطق پادگان حمید، جغیر، کوشک، جاده اهواز، شهر هویزه، دشت آزادگان، اطراف سوسنگرد، رودخانه کارون، کرخه کور، اروند را در برگرفت.

فاطمی نیا در خصوص زمان این عملیات مهم نیز گفت: ۲۵ روز عملیات بیت المقدس به طول انجامید که در چهار مرحله اجرا شد و در روز اول با رمز عملیات یامحمد ابن عبدالله و در ساعت ۲ بعدازظهر با روز سوم خرداد با تصویر کامل شهر خرمشهر خاتمه یافت.

وی اولین لحظه ورود به خرمشهر را مهم عنوان وگفت: در اولین ساعات پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بر فراز مسجد جامع خرمشهر و پل تخریب شده به احتزاز درآمد و خرمشهر پس از تحمل ۱۹ ماه اسارت در دست دشمن که ۵۷۸ روز به نام غربت خرمشهر نامگذاری شد به آغوش وطن بازگشت.

فاطمی نیا با تجلیل از فرماندهان شهید عملیات بیت المقدس، و رزمندگان حاضر در این عملیات و با قدردانی از خانواده معظم شهدا گفت: انهدام نیرو‌های دشمن در این عملیات بزرگ دو لشگر بعثی‌ها به هلاکت رسیده و بیش از ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی ایران آزاد شد.

فاطمی نیا گفت: به عملیات بیت المقدس باید خوب توجه کرد، زیرا استعداد نیروی زمینی دشمن چندین برابر بیشتر از نیرو‌های خودی بود.

فاطمی نیا گفت: قبل از عملیات ۵۳۰ قبضه توپ جمعا به میزان ۳۰ گردان آماده، ۵ لشگر زرهی و ۱۰ تیپ مستقل زهری، یک لشگر مکانیزه، ۱۱ لشگر پیاده، ۱۸ تیپ مستقل شامل نیرو‌های مخصوص، گارد مرزی، ۱۰ گردان جشین الشعبی، ده‌ها گردان کماندو برای حمله به کشور ایران فراخوانی و هلی برد شده بود که ۳۰ تا ۱۰۰ درصد منهدم شده و غنایم زیادی نصیب ایران اسلامی شد.

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، فاطمی نیا با اشاره به میزان بالای اسرای عراقی از کشور عراق گفت: بیش از ۱۹ هزار اسیر و بالغ بر ۱۶ هزار نفر کشته و زخمی از نیرو‌های دشمن از این عملیات برجای ماند.

فاطمی نیا با افتخار به نسل جوان امروز گفت: باید جوانان امروز با افتخار به نسل دفاع از خرمشهر ایران را از هر گزند دشمن حفظ نمایند.
ارسال نظرات