عضو هیئت‌علمی دانشگاه با اشاره به جایگاه علم در آیین اسلامی گفت: در کتاب شرح ملاصدرا در خصوص فضیلت شب قدر آمده است که در این شب مهم‌ترین کار مباحثه علمی است چراکه علم ارزشمند بوده و شایسته است که در این شب به آن توجه شود.
کد خبر: ۹۱۴۱۵۴۵
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم خردکیش امروز در گفت‌وگو با  خبرنگار بسیج در رشت با اشاره به فضیلت  شب قدر اظهار کرد: روایتی از امام باقر علیه‌السلام درباره آیه مبارکه «انا انزلناه فی لیلة القدر» آمده است که قرآن جز در شب قدر و در دهه پایانی  ماه مبارک رمضان نازل نشده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین بسته تربیتی و اخلاقی برای بشر یعنی قرآن کریم، در شب قدر نازل شده، گفت: خداوند هر کاری را در این شب استوار دانسته که این خود نشان از خیرهای بزرگی است که این شب‌ها متوجه مؤمنین و مسلمانان می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه در شب قدر نیکی و بدی، تولد و مرگ، فرمان‌برداری و نافرمانی و روزی فرد تا سال آتی مشخص می‌شود، افزود: در منزلت شب قدر آمده است که خداوند در این شب حکم می‌دهد یعنی بحث  قضا و قدر، حتمی و یقینی است.

خردکیش با بیان اینکه بنابر روایات شب قدر برتر از هزار ماه است، تصریح کرد: خداوند در این شب پاداش مؤمنان را چندین برابر می‌کند لذا علت منزلت و مقام این شب‌ها نزول قرآن کریم در آن و  مشخص شدن سرنوشت انسان است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به جایگاه علم در دین مبین اسلام گفت: در کتاب شرح اسفار اربعه ملاصدرا در خصوص فضیلت شب قدر آمده است که در این شب مهم‌ترین کار مباحثه علمی است چراکه علم از منظر قرآن و اسلام بسیار ارزشمند بوده و شایسته است که در این شب به آن توجه شود.

وی با تأکید بر لزوم اهمیت دادن به مسائل علمی بیان کرد: اگر در مسئله علمی غفلتی صورت گیرد گوی سبقت را دیگران از ما می‌ربایند و این غفلت شایسته جامعه اسلامی نیست.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم حوزوی و علوم دانشگاهی را دو بالی دانست که غفلت از یکی منجر به  ربودنگوی سبقت دیگران از جامعه اسلامی می‌شود و افزود: علوم حوزوی پرده از گفتار خدا برمی‌دارد و علوم دانشگاهی پرده از رفتار خدا، لذا هر دو علوم الهی هستند که نباید از هیچ‌کدام از آن‌ها غفلت کرد.

خردکیش با اشاره به تأکید امیرالمؤمنان (ع) به دوستی و نزدیکی با قرآن در وصیت‌نامه ایشان بیان کرد: امام اول شیعیان در وصیت نامه خویش امر کرده‌اند که نکند جوامعی که ظاهراً مسلمان نیستند در عمل به قرآن گوی سبقت را از مسلمانان بربایند!

وی با اشاره به پاکی نهاد و خوبی  فطرت و ذات جوانان ایران اسلامی تصریح کرد: در مقابل آنان که میگویند جوانان ایران اسلامی رغبتی برای شرکت در محافل معنوی و مذهبی ندارند باید گفت، پس این مدافعان حرم چه کسانی هستند، جوانانی که در مساجد و معابد و حرم معصومین حضور پیدا می‌کنند همان جوانانی هستند که باوجود هجمه‌ها و فشارهای زیاد فرهنگی  استوار  به اصول معنوی و مذهبی خود ایستاده‌اند و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کردند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه با تأکید بر وجود فشار و هجمه‌های زیاد فرهنگی علیه جوانان ایران اسلامی گفت: از سال‌ها پیش مقام معظم رهبری از تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و قتل‌عام  فرهنگی سخن گفته‌اند اما برخی از مسؤولان فرهنگی حرف پدر را گوش نکرده و در خواب غفلت به سر بردند.

خردکیش با اشاره به وجود ابزار ساده به‌عنوان ابزار هجمه دشمن در مسائل فرهنگی افزود: دشمن از نیروهای اهریمنی استفاده می‌کند تا در ذهن جوانان  شبهه افکنی کند لذا بر مسؤولان فرهنگی واجب است که در برابر این هجمه‌های فرهنگی اقدامات مؤثری برداشته و جواب زهرهای فرهنگی  را با پادزهر فرهنگی بدهند.

این کارشناس مذهبی با ابراز تأسف از اینکه عملکرد برخی از مسؤولان باعث دلسردی جوانان شده است تصریح کرد: عملکرد مسؤولان باعث دین‌گریزی جوانان نشده بلکه منجر به دلسردی آنان شده است چراکه وقتی می‌بینند آن‌هایی که خود ادعای آراستگی به تقوای الهی دارند در عمل در راستای تقوای الهی گام برنمی‌دارند، سؤال می‌کنند که آن اخلاص‌ها چرا جای خود را به اختلاس داده است.

وی با بیان اینکه جوانان دارای ذهن نقاد و فعال هستند، گفت: جوانان ایران اسلامی دارای ذهن نقادی هستند که باید به سوالاتشان پاسخ داده شود لذا در یک‌کلام باید گفت جوانان ما اگرچه دل‌شکسته شده‌اند اما دین‌گریز نیستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات