سمانه غریب از اهالی روستای «امان آباد» از توابع شهرستان اراک و یکی از فعالان تولیدی است که توانسته با ایجاد کارگاه خیاطی در تحقق و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سهمی داشته باشد.
کد خبر: ۹۱۴۱۵۳۹
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ نامگذاري امسال از سوي امام خامنه ای مبتی بر رونق تولید؛ استفاده از تمام ظرفيت هاي موجود كشور را برای تحقق واقعی شعار سال ضروري كرده است.

بانوان زیادی در استان مرکزی هستند علیرغم عدم نیاز مالی همت های خود را به کار گرفته اند و با گرفتن تسهیلات کارآفرینی کارگاه های تولیدی را از جمله پرورش قارچ، زنبورداری، مرغداری و خیاطی که در جهت ایجادشغل برای جوانان غیرتمند و توانمند است اقدام می کنند.

امروز بسیاری از بانوان دیارآفتاب عزم خود را جزم کرده اند تا با استفاده از ظرفیت های بی نظیر داخلی معنای واقعی اقتصاد مقاومتی را که همان اقتصاد درون زا و استقلال از نفت و سایر وابستگی ها است را محقق سازند.

یکی از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی و در نتیجه به منصه ظهور رساندن "رونق تولید"  ايجاد كارگاه هاي خانگي است.

ایجاد کارگاه های تولیدی کوچک و حتی خانگی از جهات مختلف دارای مزیت و صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به سطح گسترده ی آن است.

 مزیت اصلی کارگاه های کوچک این است که برای راه اندازی به سرمایه ی زیادی احتیاج ندارد و مزیت های دیگر آن اینکه برای شروع فعالیت کارگاه های کوچک نیازی نیست تا بیرون از شهر باشید و برخی از همین کارگاه ها را می شود تا در سطح شهر و حتی داخل منازل مسکونی هم راه اندازی کرد.

سمانه غریب از اهالی روستای «امان آباد» از توابع شهرستان اراک و یکی از فعالان تولیدی است که توانسته با ایجاد کارگاه خیاطی در تحقق و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سهمی داشته باشد.

این بانوی توانمند و کارآفرین اراکی تواسته با ورود به این عرصه برای 9 نفر اشتغال آفرینی داشته باشد و گام هایی مهم در جهت تحقق رونق تولید بردارد.

2254894_593.jpg (1280×720)

غریب در گفتگو خبرگزاری بسیج استان مرکزی با اشاره به آغاز فعالیت خود از سال 92  گفت: با توجه به تجربه ای که خودم در خیاطی داشتم و سال ۹۲ از طرف کمیته امداد وام خود اشتغالی در زمینه ی خیاطی گرفتم با تهیه وسایل لازم برای خیاطی به طور جدی مشغول به کار سری دوزی شدم و بعد از مدتی با معرفی شدن به بازار کار و آشنا شدن با تولیدی های بیشتری حجم کار بیشتر شده و ۳ نفر دیگه رو مشغول به کار کردم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه خیاطی یک فرهنگ اصیل ایرانی بوده که سابقه طولانی در کشور دارد، بیان کرد: سال گذشته هم از بسیج وام گرفتم و همکارانم را به ۷ نفر افزایش دادم و هم اکنون هم مجوز ساخت کارگاه خیاطی ۷۰ متری رو گرفتم و نیاز به بودجه برای ساختن دارم.

این کارآفرین برتر افزود: در زمینه سری دوزی لباس زنانه مشغول بکار هستم که  کار برش خورده از تهران برای ما میفرستند و بعد از انجام مراحل دوخت مجددا به تهران ارسال می شود.

2254891_199.jpg (1280×720)

غریب با اشاره به موانعی که بر سر راه وجود دارد تصریح کرد: قیمت بالای مواد اولیه از قبیل نخ، سوزن ،چرخ و لوازم اولیه خیاطی هست که نسبت به دو سال پیش حداقل ۵ برابر شده ولی مزد دوخت تغییر آنچنانی نداشته و این موضوع کار را دچار مشکل می کند.

وی در همین خصوص ادامه داد: در زمینه ساخت کارگاه مجوزهای لازم را گرفتم و زمین آن را هم تهیه کردم ولی بودجه ای برای ساخت ندارم که برای تهیه بودجه اقدام برای گرفتن وام اشتغالزایی کردم از من جواز کسب خواستند و برای جواز کسب اقدام کردم ولی ایرادی که  گرفتند این هست که به خاطر اینکه ملک تجاری ندارید امکان صدور جواز کسب وجود ندارد.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه خانمها بارها ثابت کرده اند که دوشادوش مردان این مملکت در راستای پیشبرد اقتصاد کشور سهیم هستند افزود:د به نظر من یکی از کم آسیب ترین و بهترین کارها برای خانها کار خیاطی هست که نیاز به قوت بدنی زیادی ندارد و نیاز به ظرافت دارد و چون محیط کار ما کاملا زنانه هست با درک متقابل از وظایف یک خانم در زمینه همسر داری و فرزند پروری من کمال همکاری را با خانمها  دارم که هم به امورات منزل می رسند وهم در تربیت بچه ها دچار مشکل نمی شوند.

2254895_521.jpg (720×1280)

این کارآفرین برتر با اشاره به اینکه در زمان امتحانات خانمهای دارای بچه مدرسه ای  ساعت کاری کمتری دارند و خانمهای متاهل هم به صورت نیم شیفت کار میکنند گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و گرانی شدید همین که یک خانم متاهل یا مجرد بتواند ماهیانه هر چند کم درآمدی از خودش داشته باشد در حدی که شاید فقط خرج معیشت خودش یا نهایتا یک نفر دیگر را از خیاطی تأمین کند ولی همین می تواند کمک بزرگی به هزینه های یک خانواده باشد.

غریب در همین خصوص تصریح کرد: هم اکنون یکی از همکاران که دانشجوی مجرد هستند و به خاطر عدم توان خانواده برای پرداخت هزینه تحصیل و کرایه ایاب ذهاب دو سال ترک تحصیل کرده بود به لطف خدا امسال دوباره مشغول به تحصیل شد و بدون اینکه هزینه ای را به دوش خانواده بگذارد.

2254889_256.jpg (720×1280)

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی در پایان خاطر نشان کرد:  به دلیل وجود دو بچه خردسال الان کارگاه در اتاق خواب خانه مستقر شده چراکه سه دخترانم احتیاج به حضور مادر دارند و بدین جهت در مجاور منزل مسکونی خودم زمین تهیه کردم برای ساخت کارگاه و امیدوارم به خواست خداوند بتوانم بودجه ساخت کارگاه را تأمین کنم.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات