فرمانده نیروی انتظامی کهگیلویه وبویراحمد در سخرانی پیش از خطبه های نماز جمعه یاسوج سوم خرداد را روز مقاومت و یادآور پیروزی غرور آفرین رزمندگان اسلام عنوان کرد.
کد خبر: ۹۱۴۱۴۲۸
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
فرمانده نیروی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در مصلای یاسوج ضمن تبریک فرارسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان گفت: آغاز تهاجم سراسری و گسترده ارتش عراق با غافلگیری همراه بود و این امر باعث شد تا موفقیت‌هایی نصیب متجاوزان شود از جمله توفیقات آن‌ها فتح خرمشهر بود؛ کمتر از ۱۷۰ سال قبل میرزا تقی خان در انگلیس و عثمان پس از چهل سال گفت: گو پیمان دوم را امضا کرد و موجب آن مقرر شد که ایران حاکمیت خود را بر خرمشهر تثبیت کند، در عهد نامه پاریس مقرر شد نیرو‌های عثمانی از خرمشهر خارج شوند و نیرو‌های ایران از هرات خارج شوند.
سردار مهدی انصاری بیان کرد: نیرو‌های انگلیسی مجددا خرمشهر را اشغال کردند و برای آخرین بار ۴ ابان ۵۹ ارتش بعث عراق خرمشهر را اشغال کرد و این بار خرمشهر ۵۷۸ روز یعنی حدود ۱۹ ماه در اسارت بود؛ خرمشهر پس از ۳۵ روز مقاومت مردانه و شجاعانه مردم به اشغال بعثی‌ها در آمد و یک غم بزرگ بر دل امت اسلام و ملت ایران سنگینی می‌کرد.
وی افزود: برای آزاد سازی خرمشهر برای فرماندهان عملیات بیت القدس یکی از بزرگترین و استراتژیک‌ترین عملیات‌ها بود و لذت بخش‌ترین شیرینی در این عملیات نمایش داده شد
عملیات بیت القدس در ۴ مرخله احرایی شد.
سردار انصاری ادامه داد: مرحله اول در شمال کرخه مرحله دوم در ۱۶ اردیبهشت و این بار توانستند لشکر عراق را به عقب بکشند در این دو مرحله بود که این توفیقات حاصل شد؛ در مرحله سوم که در ۱۹ اردیبهشت بود چهار تیپ از سپاه و دو تیپ از ارتش آماده ورود به این صحنه شدند، اما به دلیل تمرکز قوای دشمن در خطوط پدافندی توفیقی حاصل نشد و مرحله چهارم عملیات بیت القدس در سه روز متوالی به مرحله اجرا در آمد.
وی افزود: قبل از مرحله چهارم شهید حاج همت به همه رزمندگان تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) گفت: با توجه به حساسیتی که وجود دارد باید تمام شود و خودمان را برای پاتک‌های سنگین دشمن آماده کنیم مرحله چهارم عملیات بیت القدس خود چند مرحله داشت آغاز شد و حضور مقتدرانه رزمندگان دشمن را غافلگیر کرد.
سردار انصاری گفت: تعداد اسرای دشمن بالغ بر ۲۸۰۰ نفر بودند و تعدادی از یگان‌های دشمن منهدم شدند نیرو‌های عراق تلاش کردند در آن روز بتوانند حلقه محاصره را بشکنند، اما هر بار با دادن تلفات سنگینی عقب نشینی می‌کردند.
فرمانده انتظامی استان ادامه داد: در سوم خرداد در سه ساعت این عملیات جاری بود نیرو‌های عراقی در گمرک خرمشهر اندکی مقاومت کردند، اما با اقتدار سپاه این مقاومت نیز شکسته شد، در ساعت ۱۲ از شمال و شرق وارد شهر شدند و نیرو‌های بعثی که ۲۴ ساعت محاصره بودند راهی جز فرار و اسارت ندیدند و اسیر شدند و در ساعت ۲ بعد از ظهر خرمشهر آزاد شد و پرچم پرافتخار نظام جمهوری اسلامی بر فراز مسجد جامع خرمشهر به اهتزاز درآمد.
وی ادامه داد: اولین کار حضور در مسجد جامع خرمشهر و اقامه نماز شکر بود، خبر آزادی خرمشهر بدون از توقف سراسر ایران را فرا گرفت ملت ما که ماه‌ها در انتظار چنین خبری بودند با شوق به خیابان‌ها آمدند و شاکر خدا بودند و در همان شب مردم بر بام خانه‌ها ندای الله اکبر سر دادند.
انصاری بیان کرد: آزادسازی خرمشهر برای تحلیل گران سیاسی و نظامی دو جنبه مهم داشت؛ یکی پیام عملی به صدامیان بود آن‌هایی که با تمام وجودشان در طول هشت سال صدام را یاری کردند و امید داشتند روزی در خاک ایران قدم بگذارند و از سوی جمهوری اسلامی این پیام عبرت آمیز برای صدام و حامیانش از جنبه عملی بود، اما به دنبال فتح خرمشهر بود که اندیشه مضحک بعثی‌ها که تبدیل به ژاندارم منطقه شده اند، فرو ریخت.
وی در پایان به دومین جنبه آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و گفت: نکته دیگر تجدید قوای روحی و اعتماد به نفس بیش از پیش برای رزمندگان اسلام و نحقق یافتن وعده‌های الهی و تجلی آن در امام بود که باعث شد رزمنده‌های ما عملیات‌های دیگری را اجرا کنند که روز به روز شاهد پیرزوی‌های قوای اسلام بودیم.
ارسال نظرات