مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان از ذخیره ۱۰۳ هزار تن شکر فله در انبارهای بندر امام خمینی (ره) خبر داد.
کد خبر: ۹۱۴۱۳۰۸
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، عادل دریس در نشست خبری تشریح فعالیت‌های بندر امام خمینی (ره) در زمینه واردات کالاهای اساسی گفت: به طور متوسط ۸۰ درصد کالاهای اساسی از بندر امام خمینی وارد کشور می‌شود. این بندر ۱۱ هزار هکتار وسعت داشته که هزار و ۳۰۰ هکتار آن عملیاتی بوده و ۶۰۰ هکتار به خدمات لجستیکی، حمل و نقل و انبارها اختصاص دارد که به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار شده است.

 

دریس با بیان اینکه شهر لجستیکی غلات در بندر امام خمینی (ره) تأسیس می‌شود، افزود: سه میلیون تن ظرفیت درجا برای غلات و کالاهای اساسی در این بندر ایجاد شده که اگر دو ماه این انبارها تخلیه شود، ۱۸ میلیون تن ظرفیت نگهداری غلات در بندر امام داریم. سه میلیون تن نیز انبار نگهداری سیگار ایجاد شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان یادآور شد: توسط بخش خصوصی در بندر امام خمینی ۳۰۰ هزار تن مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی و ۴۰۰ هزار تن مخازن نگهداری روغن خوراکی ایجاد شده که این سرمایه گذاری ها با هدف کاهش هزینه تمام شده تخلیه و حمل کالا تعطیل شده اند. همچنین کارخانه‌های تصفیه شکر و روغن خوراکی نیز با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال احداث در بندر امام خمینی هستند که هزینه تمام شده این کالاها را کاهش خواهند داد.

وی با بیان اینکه ۴۰ پست اسکله در بندر امام خمینی احداث شده، یادآور شد: ۱۱ سکوی ریلی در بندر فعال است تا سهم حمل ریلی کالا نسبت به حمل و نقل جاده‌ای در این بندر افزایش یابد.

دریس با بیان اینکه در دوماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته تعداد کشتی‌های تخلیه شده حامل کالاهای اساسی ۸۵ درصد رشد داشته اند، گفت: تناژ این کشتی‌ها نیز ۹۰ درصد افزایش یافته است. موجودی کالای اساسی در انبارهای بندر امام خمینی نیز ۶۰ درصد رشد داشته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان اظهار داشت: در دوماه ابتدایی امسال ۶۳ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بندر امام خمینی تخلیه شد که در این مدت در سال گذشته ۳۴ فروند کشتی تخلیه شده است. از نظر تناژ نیز در دو ماهه ابتدایی سال جاری، سه میلیون تن انبارهای کالاهای اساسی تخلیه شد که سال گذشته این شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود. موجودی کالاهای اساسی در انبارهای بندر امام خمینی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است.

وی تصریح کرد: مجموع کالاهای اساسی و غیر اساسی تخلیه شده در بندر امام خمینی (ره) در دو ماهه ابتدایی امسال ۵ میلیون و ۴۸۳ هزار تن بود که این شاخص در سال گذشته در مدت مشابه ۴ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان بوده است که رشد ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان با تأکید بر اینکه روند افزایش واردات کالاهای اساسی همواره در بندر امام خمینی برقرار بوده است، این فرآیند را افزایشی دانست و خاطرنشان کرد: بخش بندری و تخلیه کالاهای اساسی در کمبود این کالاها تأثیر ندارد و اگر کمبودی در این بخش احساس می‌شود به سایر مراحل آن در هنگام توزیع مربوط می‌شود.

به گفته دریس در حال حاضر به طور همزمان ۹ تا ۱۰ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) در حال پهلو گیری شدن و تخلیه کالا هستند و به طور متوسط روزانه ۷ تا ۸ هزار تن کالا از کشتی‌ها تخلیه می‌شود.

وی درباره تعرفه تخلیه کشتی که از وارد کننده اخذ می‌شود، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری تعرفه تخلیه این کالاها را نسبت به سال گذشته برای انواع کالاهای اساسی بین ۶و نیم تا ۹ درصد افزایش داده است. از این رو تعرفه تخلیه هر تن ذرت از وارد کننده۸,۴۰۰ تومان برآورد می‌شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان اظهار داشت: کالاهای اساسی که از طریق بندر امام خمینی وارد کشور می‌شود شامل نهاده‌های دامی، جو، ذرت، سویا، کنجاله سویا و کود شیمیایی است و لاستیک نیز علاوه بر واردات از بندر شهید رجایی از بنادر آبادان و خرمشهر نیز وارد کشور می‌شود.

وی افزود: میزان کالای کانتینری وارد و صادر شده از طریق بندر امام خمینی در دوماه ابتدایی امسال شامل ۵ هزار تن TEU به عنوان کالای تخلیه شده و ۱۰ هزار TEU نسبت به کالای بارگیری شده در کشتی هاست که نسبت به مشابه سال گذشته در بخش بارگیری ۵ درصد کاهش داشته ایم.

دریس در پاسخ به پرسشی در خصوص مدت زمان تخلیه کالا از کشتی تا ورود آن به چرخه حمل نقل جاده‌ای و ریلی، خاطرنشان کرد: از زمانی که یک کشتی اقدام به تخلیه کالا و انتقال آن به انبارها می‌کند و سپس مجوزهای خروج از انبار را از دستگاه‌های مربوطه اخذ کرده و اسناد ترخیص آن صادر می‌شود تا در کامیون و یا قطار بارگیری شود، ۴۵ روز زمان می‌برد که به استانداردهای جهانی نزدیک است.

وی در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در بندر امام خمینی در دوماهه امسال گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک کشتی حامل ۱۳ هزار و ۷۰۰ رأس دام زنده و یک فروند کشتی حامل ۵۰۰ هزار تن برنج وارد بندر امام خمینی شده است. در این مدت همچنین ۴۳ هزار تن گندم از بندر امام خمینی به بندر چابهار توسط شناورهای داخلی، کاپوتاژ شد.

این مقام مسئول در سازمان بنادر در خصوص موجودی شکر و روغن خوراکی در انبارها و مخازن بندر امام خمینی اظهار داشت: ۸۹ هزار تن شکر فله در انبارها داریم که ۱۴ هزار تن نیز در حال تخلیه هستند که به ۱۰۳ هزار تن می‌رسد. ۱۸۰ هزار تن نیز روغن خوراکی در مخازن بندر امام خمینی ذخیره شده است.

ارسال نظرات