یک فعال رسانه ای تأکید کرد:

انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را نباید محدود به مرزها کنیم

فعال فرهنگی و رسانه ای استان مرکزی گفت: متأسفانه در شرایطی هستیم که دو عامل خیانت و غفلت علیه جبهه رسانه ای انقلاب اسلامی شکل می گیرد
کد خبر: ۹۱۴۰۷۲۱
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ محمد قربانی فعال فرهنگی و رسانه ای استان مرکزی در نشست تخصصی رسانه، دفاع مقدس و مقاومت با بیان اینکه نیاز است یک بازنگری برای مفاهیمی که با آن سر و کار داریم انجام شود گفت: اشکالی که امروز در جامعه ما چه در عموم مردم و چه حوزه نخبگانی و حتی اصحاب رسانه وارد است رسانه را صرفا یک پدیده مدرن می دانیم در حالی که ما غنی ترین معارف و مبانی را در حوزه رسانه داریم

وی با اشاره به آیه وَمَا عَلَيْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ افزود: واژه تبلیغ و فهم درست از مفاهیم بیش از چندین بار در قرآن آمده و در واقع پیامبر به تبیلغ دین امر شده است که در اینجا می توان اهمیت موضوع رسانه را متوجه شد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: دعوت انسان ها به اسلام در مقابل آن چیزی که امروز به آن پروپاگاندا می گویند، کار اساسی اولیاء و انبیاء بوده و این موضوع در بیانات اخیر حضرت آقا هم اشاره شده که می فرمایند؛ ما به دنبال رسیدن به یک مفاهمه با مردم هستیم و اینکه به یک فهم مشترک برسیم مهم است.

قربانی با تأکید بر اینکه پروپاگاندا در واقع با جو سازی می خواهد اغباگری کند گفت: این موضوع در امر رسانه این است که یک رسانه غیر انسانی می خواهد در برابر یک رسانه دینی و انقلابی می خواهد انسان ها را از دایره خارج کند.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه رسانه های غیر انسانی با جذابیت و ایجاد رفتارهای نمایشی کاملا مبهوت می شوند افزود: در واقع به مثابه یک روباه در افکار عمل می کنند و طول تاریخ کسانی که در قالب رسانه های غیر انقلابی فعالیت کردند کارشان روباه صفتی بوده است.

قربانی با شااره به اینکه حضرت آقا سه رکن اساسی برای تبلیغ را بیان کردند گفت: منشأ تبلیغ،هدف و ابزار که منشأ همان حوزه فکر،معنویت و اخلاق دینی،هدف آن همان مسائل اجتماعی و مردمی و ابزار آن می تواند استفاده از ابزارهای حکیمانه استفاده شود.

وی با بیان اینکه اشکالی که امروز در حوزه علمی و آکادمیک به جامعه ما وارد است ما صرفا در بعد ابزاری با رسانه پیش می رویم افزود: اساسا می شود گفت که رسانه با انسان در زمین خلق شده و سبقه بسیار طولانی دارد و حتی چهره های آکادمیک خود انسان را به عنوان پیام معرفی می کنند و حرکت،رفتار و اندیشه ما متأثر از همین حوزه است.

این فعال فرهنگی کتاب آسمانی قرآن کریم را نمونه ای از همین اهمیت رسانه دانست و بیان داشت:تاریخ به طور طبیعی همه چیز را دچار تحول کرده و در ابزار هم این تنوع انجام شده ولی متأسفانه این ابزار غالبا در مسائل اغواگری و ضد انسانی استفاده می شود وامروز این تنوع برای ما یک پدیده است و باید ساعت ها در این موضوع بحث شود.

قربانی با بیان اینکه ما نمی توانیم خارج از فضای گفتمانی و جنگ تمدنی و این نبردی که بین اندیشه اسلامی و غربی وجود دارد رسانه را تعریف کنیم افزود: متأسفانه ما دفاع مقدس را صرفا یک نبرد نظامی هشت ساله میبینیم و حتی در ادبیاتی که استفاده می کنیم دچار این مشکل هستیم.

این فعال رسانه ای مراکزی چون اداره حفظ آثار،فرهنگ و ارشاد اسلامی را موظف به اصلاح این ادبیات خواند و گفت: و مفاهیمی چون دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را از یکدیگر جدا نکنند چراکه در تعریف رهبری هم اینگونه نیست.

2250014_295.jpg (1280×720)

قربانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک فرآیند و تحول اساسی بنیادین برای تحول در وضع موجود و رسیدن به وضع بهتر شکل گرفته افزود: قبل از اینکه به مفهوم رسانه انقلابی بپردازیم باید مفهوم انقلاب اسلامی را برای مردم تبیین کنیم و در غیر ایصورت ما دچار چالش های جدی خواهیم شد و همین عامل باعث می شود که برخی از خبرهای تولیدی در رسانه هایمان کارآمد نیستند و دلیل اصلی آن عدم توجه به مفهوم اصلی انقلاب اسلامی است.

این فعال فرهنگی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی یک مفهوم مظلوم است تصریح کرد: اینکه انقلاب اسلامی را یک رخدادی در سال 57 که یک حکومتی را سرنگون کرد و حکومتی دیگر سرکار آمد می دانند غلط است.

وی در این خصوص تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک عقبه بزرگ تاریخی دارد و تمام مبارزاتی که اولیاء الهی داشتند تا به امام خمینی(ره) رسید و حضرت امام از این منشور رونمایی کرد و این در واقع تکلیف امام بود و قطعا ادامه ای هم دارد که حضرت آقا به پنج مرحله ای آن اشاره می کنند.

قربانی با اشاره به مسیر چنج مرحله ای انقلاب اسلامی برای رسیدن به ظهور منجی افزود: سرنگونی طاقوت یا همان شکل گیری انقلاب اسلامی،تأسیس نظام اسلامی،تشکیل دولت اسلامی،جامعه اسلامی و رسیدن به تمدن اسلامی سیر رسیدن به ظهور منجی است.

وی حمله رژیم بعث صدام با پشتوانه بیش از هفتاد کشور را در نشست تخصصی رسانه، دفاع مقدس و مقاومت دانست و گفت: انقلاب اسلامی محدودیت جغرافیایی ندارد همانگونه که شهدا محدودیت ندارند و تنها ما بیش از 4 هزار شهید غیر ایرانی در عمدتا عراقی در کشور داریم که در شهر اراک 5 شهید عراقی وجود دارد و این نشان می دهد دایره دفاع مقدس فراتر از مرزهای جغرافیایی بوده است.

این فعال رسانه ای در این خصوص ادامه داد: خطی که بین حق و باطل وجود دارد دقیقا دفاع مقدس در این خط رقم خورده است و به عنوان بخشی از مسیر انقلاب اسلامی مطرح می باشد

قربانی با تأکید بر اینکه دفاع مقدس را نباید در چارچوب مرزهای ایران تعریف کنیم گفت: بحث مقاومت هم به تبع خاص خودش در زیر مجموعه مسیر های انقلاب اسلامی تعریف می شود و. نمی توان آن را محدود به سرزمینی خاص کرد.

وی با بیان اینکه امروز در جنگ نرم وضعیتی شبیه به سال 61 داریم عنوان کرد: متأسفانه در شرایطی هستیم که دو عامل خیانت و غفلت علیه جبهه رسانه ای انقلاب اسلامی شکل می گیرد ولی اگر می خواهیم فرهنگ دفاع مقدس ماندگار باشد باید جبهه انقلاب را تقویت کنیم چراکه تکلیف ماست.

این فعال فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: مقاومتی که در مسیر انقلاب اسلامی است دو عنصر اساسی آگاهانه و مردمی دارد که باید تقویت شود و رسانه ها امروز وظیفه دارند از این گفتمان دفاع کنند.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات
آخرین اخبار