خبرهای داغ:
دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: هر بیست دقیقه یک گونه گیاهی در جهان از بین می رود. یک میلیون گونه به دلیل عدم اهمیت انسان در حال از بین رفتن است. پنجاه درصد ترکیبات دارویی جهان از گونه های اکوسیستم است و هشتاد درصد مردم زمین برای حفظ سلامت خود از این گونه ها استفاده می کنند.
کد خبر: ۹۱۴۰۵۵۸
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، گردهمایی روز جهانی تنوع زیستی با حضور مسوولان دستگاههای ذیربط در سالن جلسات باغستان قزوین برگزار شد.

الموتیان دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور در این مراسم بیان کرد: تنوع زیستی محصول پذیرش مواردی است که باید از سوی انسان رعایت شود.

وی گفت: انسان به عنوان گونه ای که در سده های اخیر بر طبیعت قالب شده باید بداند که حیات برای زمین گوناگون است و باید بپذیرد این گوناگونی دارای چرخه ای به هم پیوسته و وابسته است.

دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور اظهار کرد: مهمترین بحث این است که انسان بپذیرد که گماشته شده تا این چرخه را حفاظت کند و ما از لحظه ای که دگرپذیر شویم اعم از انسان یا موجود دیگر، می توانیم به تنوع زیستی فکر کنیم و برای بقای آن تلاش نماییم.

الموتیان عنوان کرد: از بین رفتن هر گونه از موجودات در عرصه حیات می تواند چرخه حیات را با مشکل مواجه سازد و از بین بردن تنوع زیستی اوضاع کشور را بحرانی می کند و در همین راستا با شعار نمی توان به جایی رسید بلکه عملا باید وارد میدان عمل شد و پریشانی را که در تنوع زیستی و محیط زیست بوجود آمده را باید کنترل و جبران کرد.

وی افزود: درحال حاضر، تنها یک درصد گونه های زمین در طول چهارمیلیون سال اخیر وجود دارد و هر بیست دقیقه یک گونه در جهان از بین می رود. یک میلیون گونه به دلیل عدم اهمیت انسان در حال از بین رفتن است. پنجاه درصد ترکیبات دارویی جهان از گونه های اکوسیستم است و هشتاد درصد مردم زمین برای حفظ سلامت خود از این گونه ها استفاده می کنند.

دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: هزار و 400 گونه، در ایران در حال از بین رفتن است و ما به لحاظ ثروت در حوزه های تنوع زیستی فوق العاده ثروتمند هستیم اما متاسفانه نتوانسته ایم آن را به خوبی حفظ کنیم.

الموتیان ادامه داد: جمعیت کل استان یک میلیون و چهارصد هزار نفر است و مدیریت اکو سیستمها می تواند این آمارهای انسانی را ارتقا داده یا باعث کاهش آن شود.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال، یک و هشت دهم متر افت آبهای زیرزمینی داریم و چهارهزار و سیصد چاه غیرمجاز در استان وجو دارد. باید با وضعیت موجود استان، به سمت تاب آوری اکوسیستم استان برویم که در غیر اینصورت با بحران مواجه هستیم. این تاب آوری شامل مشارکت جوامع محلی برای حفظ تنوع زیستی است که به پاراتایم مشارکت اجتماعی تبدیل شده که از روی نقشه در جلسات برنامه های مربوط ب تنوع زیستی را تبیین می کنیم در حالیکه این امر موجب تعارض به طبیعت شده و عرصه ها از بین می رود و این در حالی است که باید در کنار مردم و با مشارکت مردم این امر انجام شود.

الموتیان اضافه کرد: پاراتایم دوم ارزش اقتصادی اکولوژیک است. امروز هر کیلو گوشت تولید شده در مراتع 106 دلار قیمت دارد. این امر به کام مرتع دارانی است که بدون توجهی به مراتع در حال پرورش دام است و به ضرر نسلهای آینده می باشد. امروز ما در صدر کشورهای مواد خام فروش دنیا هستیم. معادن ما به لحاظ اقتصادی عملا ورشکسته هستند اما چون ارزش منابع طبیعی برای آنها تعریف نشده، از این امر استفاد می برند.

وی بیان کرد: راجع به تغییرات اقلیمی بسیار کم صحبت شده که افزایش گرمای هوا تا بیش از دو درجه در منطقه، یکی از عوارض این امر است. باید در سیاستهای بخش کشاورزی از سطوح کلان تا بخش های محلی تجدید نظر کنیم.

دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور عنوان کرد: میاینگین بدهکاری بوم شناختی در کشور، دو ماه است. باید به نظامات بومی و دانش بومی گذشته خود بازگردیم. دانش بومی می تواند موجب همراهی مردم شود. اولین تعریف از توسعه پایدار در آیات قرآن آمده است. به محض اینکه از توسعه صحبت می شود همه به فکر سازه می افتند. وقتی خداوند می فرماید من شما را از زمین به وجو آوردم، پایداری آبادانی را می رساند که حفظ تنوع زیستی یکی از محورهای آبادانی است.

الموتیان با اشاره به ساخت جاده قزوین تنکابن گفت: به دلیل اینکه از بالادست طرح جاده قزوین تنکابن را صادر کردند، بیش از چهارصد میلیارد تومان خسارت محیط زیستی وارد شد که ده کیلومتر از تنوع زیستی این منطقه هرگز بازساخت نخواهد شد.

وی افزود: در پیغمبر کوه و الله آباد آبیک نیز هرکجا آب وجود داشت، اجازه کشاورزی داده شد که این امر موجب ایجاد ریزگردها شد. در اصل با این رفتارها طیعت کشور و تنوع زیستی را از بین می بریم. ضعف مدیریت اجتماعی، بحران دست آورد، ضعف اعتماد عمومی، عدم فرهنگ عمومی مصرف، وجود دارد که باید با توجه به خطرات موجود در حوزه طبیعت اقدامات ویژه اجرا شود.

 

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها