خبرهای داغ:
امامزاده روح الله(ع) از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام، در وسط بازار تهران غریب است. مرقد مطهر این امام‌زاده جلیل القدر از بقاع متبرکه قدیمی تهران است که مطابق تاریخ مندرج بر روی کتیبه سردر قدیمی بقعه، تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۱۱ هجری قمری (۱۲۷۲ هجری شمسی) بر می گردد.
کد خبر: ۹۱۴۰۱۱۴
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

به گزارش سرویس بسیج  طلاب و روحانیون خبرگزاری بسیج، امامزاده روح الله(ع) از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام می‌باشد که حدود نیم قرن در وسط بازار تهران در غربت بوده است. مرقد مطهر این امام‌زاده جلیل القدر از بقاع متبرکه قدیمی تهران بوده که مطابق تاریخ مندرج بر روی کتیبه سردر قدیمی بقعه، تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۱۱ هجری قمری (۱۲۷۲ هجری شمسی) بر میگردد. همچنین طبق کتب تاریخی و نسب شناسی مانند تحفة الازهار (صفحه ۱۶۱) و سراج الانساب (صفحه ۹۰) این امامزاده بزرگوار اوائل قرن دهم هجری قمری در این مکان مقدس شهید و به خاک سپرده می شود.

بنا به گفته متولیان این امامزاده، نسب امامزاده روح الله طبق شجره نامه و بنا به گفته مسئولان اداره اوقاف استان تهران با 27 واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و دارای مقبره ای به قدمت 300 سال و ساختمانی به اندازه چهار در پنج متر بود و با توجه به این که بین سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ هجری شمسی احداث ساختمان مخابرات در قسمت شمالی این آستان مقدس آغاز گردید، عملاً بقعه مطهر جزئی از محوطه ساختمان مذکور شده و با توجه به شرایط امنیتی، اجازه تردد به زائرین جهت ورود به بقعه مطهر داده نمی شد که پس از انقلاب اسلامی و در جریان انقلاب به دلیل درگیری‌های میدان امام خمینی فعلی، اداره مخابرات وقت، دور تا دور ساختمان مخابرات را محصور کرد، به این ترتیب بقعه امامزاده نیز که در نزدیکی ساختمان مخابرات قرار داشت داخل این حصار قرار گرفت و پس از بررسی اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران و با موافقت مسئولان اداره مخابرات و همکاری اداره میراث فرهنگی استان، قرار شد، بنای بقعه نوسازی شود. بنای این امامزاده  در محوطه‌ی ساختمان مخابرات میدان امام خمینی (ره) تهران دور از دسترس ز‌ایران قرار داشت که امروز بازدید از آن همگانی شد.

طبق گزارشات کسبه قدیمی محله باب همایون بازار، قبر امام زاده روح الله از زمان قاجار در اتاق کوچکی در این مکان قرار داشت. و تا مدتها زن و شوهری پیری که مردم به آنها داش علی و سیدخانم می گفتند، متولی امامزاده بودند؛ و بعد از انقلاب هم بخاطر بمب گذاری هایی که اوایل انقلاب می شد درب امامزاده به کلی بسته شد و بعد از چند سال دوباره درب امام زاده روی مردم باز شد ولی فقط دوشنبه ها و به مدت دو ساعت مردم اجازه ورود به بقعه را داشتند و طی این دو ساعت صدها نفر به زیارت می آمدند.

حجت الاسلام رسولی متولی امام زاده روح الله در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، گفت: حدود دو سال از سوی سازمان اوقاف مذاکراتی با حراست اداره‌ی مخابرات انجام می پذیرفت و خوشبختانه با همکاری این مجموعه با سازمان اوقاف قرار بر آن شد قسمتی از محوطه اداره مخابرات برای ساختمان امامزاده جدا و حصارکشی گردد و آغاز ساخت بقعه امامزاده از سال 91 کلنگ بخورد و با تلاش های صورت گرفته از سوی سازمان اوقاف و با همکاری اداره مخابرات ساختمان جدید امامزاده روح الله (ع) ساخته شد و و در ابتدای ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۳ فاز اول آن به بهره برداری رسید.

وی افزود: از فعالیت های فرهنگی و کمک رسانی این امازاده میتوان به کمک رسانی های مادی و معنوی به سیل زدگان سال جاری و همچنین برگزاری فعالیت های قرآنی و هیات مذهبی اشاره کرد. همچنین فعالیت هایی در بخش کودکان و حجاب و عفاف از اقدامات دیگر این مکان زیارتی است که در وسط بازار به زار این امامزاده خدمات رسانی می شود.

 شایان ذکر است در فاصله 150 متری امامزداده روح الله و در کوچه ای بالاتر از آن، حرم امامزاده نورالله(ع)، برادر امامزاده روح‌الله وجود دارد که آن هم در غربتی فراوان و در میان دیوارهایی محصور شده بدون دسترسی مردم قرار دارد.

 

خبرنگار: سعید امیری / حوزه نیوز

ارسال نظرات