خبرهای داغ:
یادداشت بسیج جامعه زنان کشور در خصوص رسانه و کودک

استفاده از رسانه ها را برای فرزندانمان قانونمند کنیم!

اجرای چند قانون ساده در محیط خانه می تواند تا اندازه بسیار زیادی آسیب های فضای مجازی را محدود سازد.
کد خبر: ۹۱۳۹۸۵۱
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  یکی از راهکارهای مقابله با آسیب های رسانه بر کودک یعنی والدین آگاه و روزآمد پرداختیم و گفتیم که اولین گام برای مهار آسیب های فضای مجازی بر کودکان داشتن تسلط و آگاهی های لازم جهت استفاده سالم و مفید از فضای مجازی از جانب پدر و مادر است. والدینی که شیوه استفاده صحیح از رسانه ها و دستگاه های ارتباطی را نیاموخته اند، نادانسته یا ناخواسته فرزندانشان را در معرض خطرات و آسیب های جدی تری قرار می دهند. اینک ادامه راهکارها:
/راهکار دوم: تنظیم قوانین خانوادگی
/اجرای چند قانون ساده در محیط خانه می تواند تا اندازه بسیار زیادی آسیب های فضای مجازی را محدود سازد. این قوانین باید از همان سنین پایین در خانه با قاطعیت، اما بدور از خشونت پیاده شود تا در فضای خانه نهادینه گردد.
 به عنوان مثال هیچ یک از اعضای خانواده حق بردن گوشی به اتاق خواب را نداشته باشند.
/ یا مودم تنها در ساعات مشخصی از روز در خانه روشن باشد و خارج از آن ساعات استفاده از آن منع شود.
/ اجرای چنین قوانین ظاهرا ساده، هم در سلامت بدن و جسم اعضای خانواده تاثیر بسزایی خواهد داشت و هم در سلامت روح و اندیشه ایشان موثر واقع خواهد شد. البته نکته مهم و اساسی در اجرای موفق چنین راهکاری آن است که خود والدین به این قوانین بیش از همه پایبند باشند. فرزندانی که شاهد استفاده ساعات طولانی والدین از تلفن همراه حتی بر سر سفره شام و در رختخواب هستند هیچگاه اجراکننده این قوانین نخواهند بود.

راهکار سوم: محدودیت در لوازم الکترونیکی غیرشخصی
/بعضا دیده می شود که والدین تبلت یا گوشی هوشمند اختصاصی برای فرزند خود تهیه می کنند و این درحالیست که به رمز عبور این وسیله حتی دسترسی ندارند.
/ چنین عمل خطرناکی نه تنها ممکن است آسیب های جدی جسمانی و روانی برای کودک و نوجوان در پی داشته باشد بلکه ممکن است امنیت تمام اعضای خانواده را به چالش بکشد.
/ کودکان و نوجوانان تازه بالغ ممکن است به سادگی یک غریبه را محرم اسرار خود فرض کنند و برای ایشان اطلاعات شخصی خود یا خانواده را فاش سازند.
/ضرورتا می بایست لوازم الکترونیکی در دسترس والدین یا سایر اعضای خانواده باشد تا با حداکثر میزان نظارت زمینه آسیب های احتمالی بر طرف شود.
ادامه دارد...
#رسانه_و_کودک

 سمیرا خطیب زاده- دکترای مدیریت رسانه

ارسال نظرات