مهندس علی آقابابایی با تأکید بر ضرورت بازنگری در رشته های دانشگاهی، گفت: مهندسی ابتکار، مشکل اشتغال و اقتصاد نفتی را حل می کند.
کد خبر: ۹۱۳۹۶۲۴
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛  مهندس علی آقابابایی بنی، دانشجوی مقطع دکتری مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، با اشاره به موضوع اهمیت ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور به ارائه ی ایده ای با موضوع تصویب رشته هایی جدید با عنوان مهندسی ابتکار در وزارت علوم پرداخت که در ادامه این ایده مطرح می شود.

وی افزود: اساس و بنیان شرکت های دانش بنیان ارائه ی ایده ای نو و فراهم کردن بستر های لازم برای تولید محصول است. علاقه به رشته ی تحصیلی منجر به ایجاد خلاقیت هر چه بیشتر توسط دانشجو یا فارغ التحصیل خواهد شد، لذا موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی در جذب دانشجو بصورت بدون آزمون ورودی ستودنی است و گسترش این روند برای سال های آینده در سایر دانشگاه های کشور نوید بخش کاهش استرس داوطلبان ورود به دانشگاه و انتخاب رشته ی بهتر است.

مهندس علی آقابابایی بنی، ادامه داد: طی سال های اخیر در دانشگاه های سراسر کشور بنا بر دلایل مختلف؛ شاهد کاهش دانشجو در برخی از رشته ها هستیم، اتفاقی که در کنکور سراسری 97 شاهد بودیم و آن، اینکه سازمان سنجش با سیل انبوهی از داوطلبان برای آزمون کنکور در رشته ی تجربی مواجه شد.

وی تصریح کرد: این موضوع زنگ خطری برای حیات صنعتی کشور خواهد بود، چرا که بعد از سالها که این طیف دانشجو فارغ التحصیل شد، کشور با کمبود مهندس مبتکر با ضریب هوشی بالا مواجهه خواهد شد.

مهندس آقابابایی، گفت: ما در سالهای آینده نیازمند مهندسینی هستیم که تحولی در مرزهای دانش و صنعت ایجاد کنند، حال آنکه اکثر استعداد های برتر کنکور، رشته های مربوط به وزارت بهداشت را انتخاب می کنند.

رشته های مهندسی موجود جوابگو نیازهای صنعتی کشور نیست

وی، افزود: از طرفی سیلابس درسی رشته های مهندسی و علوم پایه ی دانشگاه های کشور بسیار قدیمی است و با جست جوی ساده در تارنمای وزارت علوم متوجه خواهیم شد، که آخرین بازنگری ها در سیلابس درسی رشته ها اغلب مربوط به دهه های هفتاد و شصت می باشد، در حالی که علوم و تکنولوژی های نوین روز به روز در داخل و خارج کشور در رشته های مختلف ظهور می یابند ولی اساتید دانشگاه به تبعیت از سیلابس قدیمی، جزوه ها و کتب قدیمی را هر ترم بطور تکراری تدریس می کنند، لذا مفاد درسی برای هر رشته امروز به نظر می رسد جوابگوی نیازهای صنعتی و حتی پاسخگوی نیازهای فکری و روانی دانشجو نیست.

دانشجوی مقطع دکتری مهندسی شیمی ادامه داد: دانشجویان با توجه به گذراندن این واحد های درسی نمی توانند به راحتی وارد فعالیت های شغلی، مخصوصا مشاغل دانش بنیان شوند، هر چند شرکت های دانش بنیان موفقی در سال های اخیر به مدد حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است، اما آمارهای میدانی حاکی از آن است که بسیاری از این شرکت ها به دلایل مختلف ناکام مانده اند.

مهندس آقابابایی تصریح کرد: می بایست وزارت علوم با همکاری دانشگاه های کشور و اساتید خوش فکر و با سلیقه، برنامه ریزی بنیادین برای آموزش نیروی انسانی جهت ورود موفق به موضوع اشتغال دانش بنیان داشته باشد و به نظر می رسد تحول اساسی در سیلابس درسی رشته های دانشگاهی، بخشی از این مسیر را هموار کند.

مهندسی ابتکار، مشکل اشتغال و اقتصاد نفتی را حل می کند

وی گفت: چکیده ی ایده ای که مطرح می شود این است که، رشته های قدیمی را با پوششی جدید ارائه کنیم، بطوری که شاکله ی رشته باقی بماند، ولی دروس کاربردی جایگزین دروس کم کاربرد شود و مفاهیم اصلی در غالب دروس اصلی ارائه شود. نامی که می توان به کلیات این ایده نهاد، عبارت است از " مهندسی ابتکار".

آقابابایی افزود: در این رشته تحصیلی که به دنباله ی اسم اصلی رشته اضافه می شود، دروس کاربردی از رشته های درگیر با رشته ی اصلی، به مفاد درسی اضافه می شود و ذهن دانشجو حین تحصیل و یا بعد از فارغ التحصیلی ناخودآگاه با مسائل نو روبرو می شود و توانایی بالاتری برای ورود به موضوعات میان رشته ای پیدا خواهد کرد چرا که هر محصولی را که در نظر بگیریم متشکل از چندین علم مختلف است.

دانشجوی مقطع دکتری مهندسی شیمی، خاطرنشان کرد: برای مثال رشته ی شیمی در دانشکده ی علوم پایه یکی از رشته های مهم به حساب می آید، اما داوطلبان تحصیل در دانشگاه این رشته را در انتخاب های اول خود قرار نمی دهند یا به عبارت دیگر این رشته آرزوی اغلب داوطلبان نیست، در حالی که با ایجاد رشته ای به نام " شیمی- مهندسی ابتکار" یا نامی با این معنی، تغییرات اساسی را شاهد خواهیم بود.

به گفته وی،  در این رشته دروس اصلی و کاربردی رشته ی اصلی شیمی باقی خواهد ماند و یا برخی از مطالب اصلی با هم تلفیق و خلاصه تر خواهد شد، اما دروسی کاربردی از رشته هایی به عنوان مثال مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی آب، زیست، حسابداری، مدیریت، اقتصاد و ... به این رشته افزوده می شود. علاوه بر این ظرفیت ایجاد این رشته در دانشگاه ها نیز وجود دارد، تنها کافی است گروه های جدیدی با همکاری اعضای هیئت علمی رشته های موجود در هر واحد دانشگاهی تشکیل شود. لیکن دانشجو پس از فارغ التحصیلی جرات و توانایی ورود به ساخت و تولید محصولات با ارزش پیدا خواهد کرد و این مهم مشکل اشتغال و اقتصاد متکی بر نفت کشور را مرتفع خواهد کرد.

ارسال نظرات