خبرهای داغ:
آیت الله عابدینی:

استغفار و توبه از راه های افزایش رزق است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر مسجد امام خمینی (ره) گفت: استغفار نیز از راه های افزایش رزق است، البته استغفار هم دعای طلب بخشش است. ما با انجام گناه مسیرهای رزق خدا را مسدود می کنیم.
کد خبر: ۹۱۳۹۶۲۲
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن در مسجد امام خمینی(ره) با اشاره به آیات سوره عنکبوت اظهار کرد: در این آیات آمده است که حضرت ابراهیم(ع) به قوم خود گفت شما بت می پرستید و نسبت دروغ به آن داده و این اجسام بی جان را خدا می نامید، در صورتی که آنها توانایی رزق و روزی دادن به شما را ندارند. شما باید رزق و روزی را از خدای یگانه طلب کنید. خدا را عبادت کنید زیرا همه ما به سوی خدا بازمی گردیم.

امام جمعه قزوین افزود: فقط خدای متعال رازق است و اهل توحید باید در هر زمینه ای خدا را رزق دهنده واقعی بدانند و این نگاه توحیدی خود را به همه حوزه ها بسط دهد. برای نمونه ولایت و شفاعت عزت و اقتدار فقط مخصوص خداست و ائمه(ع) و انبیا(ع) و عالمان دینی مجریان ولایت خدا هستند و از سوی خداوند صاحب شفاعت می شوند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ابراز کرد: برخی ها عزت را نزد دشمنان اسلام و انقلاب طلب می کنند و گمان می کنند ما باید مورد حمایت قدرت های کفر و استکبار قرار بگیریم، امریکا نسبت به ایران ذلیل است اما عده ای آمدند این کشور را کدخدا معرفی کردند در صورتی که قرآن دشمنان و کافران را ذلیل معرفی می کند.

 

وی گفت: عزت و کرامت فقط برای خداست و خدای متعال از کرامت خود به ما بخشید بنابراین ما نیازمند توحیدی دیدن همه مسائل هستیم.

 

آیت‌الله عابدینی با اشاره به آیات 55 تا 60 سوره ذاریات عنوان کرد: در این آیات آمده است که خداوند می فرماید جن و انس را نیافریدم مگر برای عبادت؛ یعنی هر کاری که در دامنه عبادت خدا و کار خیر و عمل صالح قرار نگیرد باید از زندگی انسان حذف شود. خداوند در این سوره به انسان اطمینان می دهد که او رزاق است و انسان باید به کار و تلاش مشغول باشد اما باید بدانیم رشته رزاق بودن خدا با بندگانش ناگسستنی است.

 

امام جمعه قزوین با بیان اینکه انسان نیازمند رزق است و رزق فقط موضوعات مالی نیست، ابراز کرد: هر مالی رزق نیست. ممکن است شخصی ثروت زیادی داشته باشد اما از رزق محروم باشد. گاهی ثروتمندان اموال دار مال دیگران هستند و عمری بدون پرداخت خمس و زکات و انفاق می گذرانند و از مالش مراقبت می کند و وبال گردنش می شود، در صورتی که اگر رزق بود در راه خیر و خوبی و عمل صالح خرج می شد.

 

وی ابراز کرد: رزق شامل امور معنوی هم می شود رزق فقط مادیات و خوراکی ها نیست، البته اگر طیب و حلال باشد خوراکی ها و مادیات هم جزو رزق محسوب می شود اما عبادت و بندگی و ارتباطات معنوی و نماز و روزه و ذکر و بهشت و نعمت های اخروی هم رزق است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: در قرآن کریم می خوانیم اهل رزق، اهل تقوا هستند نه کسانی که به دنبال مال و ثروت می روند، رزق هرکس در دست خداست و راه افزایش رزق این است که در مسیر بندگی خدا قرار بگیریم و مردم نمی دانند که کم و زیاد شدن رزق فقط در دست خداست، بنابراین برای افزایش رزق به هرجایی ورود پیدا کنیم.

 

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: گاهی ما خیال می کنیم که هرچقدر مال ذخیره کنیم این رزق و روزی ماست در صورتی که قرآن می گوید این خداست که این رزق را کم و زیاد می کند. خدای متعال مسیر افزایش رزق را در انفاق قرار داده است، همیشه ما انسان ها به اندازه بندگی خود انفاق می کنیم اما خدای متعال به اندازه خدایی خود به ما رزق می دهد.

 

وی با اشاره به آیه 52 سوره "زمر" اذعان کرد: در این آیات آمده است که فقط خداوند رزق را کم یا زیاد می کند و این نشانه ای برای بندگان خداست که در مسیر بندگی خدا قرار بگیرند. همانگونه که ما در مسیر انجام کار خیر قرار می گیریم و انفاق می کنیم خدای متعال رزق ما را چندبرابر می کند.

 

امام جمعه قزوین با بیان اینکه اختصاص رزق خدا به بندگانش فقط به دنیا محدود نمی شود، ابراز کرد: ما در قبر و عالم برزخ و قیامت هم نیازمند رزق خدای متعال هستیم و رزق در عالم غیردنیایی هم به ما می رسد اما یک ریال از مال را نمی توان از مرز مرگ عبور داد.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: خدای متعال همچنین می فرماید هیچ جنبنده ای نیست الا اینکه رزق او برعهده ماست و برخی جنبندگان توان به دست آوردن برای خود را ندارند و ما در این شرایط کمک رسان آنها هستیم. بنی آدم در میان جنبندگان عالم دارای شرافت بالایی است و قابل مقایسه با دیگر موجودات نیست و رزق آنها را از پاکیزه ها قرار دادیم.

 

وی با بیان اینکه انسان نباید نگران رزق خود باشد بلکه ما باید نگران بندگی کردن باشیم، گفت: امام صادق(ع) فرمودند:" رزق دو قسم است برخی رزق ها به صاحبش می رسد اما برخی رزق ها نیازمند کار و کوشش است تا به صاحبش برسد." یکی از راه های به دست آوردن رزق کار و تلاش است و راه دیگر اهمیت و اقامه نمازشب است.

 

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) به امیرمومنان(ع) سفارش به نمازشب می کردند و می فرمودند نمازشب رزق را زیاد می کند و آبروی مومن را افزایش داده و اخلاق انسان را نیکو می کند. در روایت دیگری آمده است دعا کردن باعث افزایش رزق می شود.

 

امام جمعه قزوین اذعان کرد: امام باقر(ع) می فرماید؛ خداوند در میان مومنان بنده ای را که زیاد دعا می کند دوست می دارد به ویژه دعای سحر و بین الطلوعین، در این ساعات درهای رحمت خدا باز است و رزق را در این ساعات تقسیم می کنند و حاجات بزرگ را در سحر تا طلوع خورشید برآورده می کنند.

 

وی گفت: استغفار نیز از راه های افزایش رزق است، البته استغفار هم دعای طلب بخشش است. ما با انجام گناه مسیرهای رزق خدا را مسدود می کنیم با توبه و استغفار این مانع را برطرف کرده و رزق ما افزایش می یابد. امیرمومنان(ع) می فرماید خداوند توبه را قرار داده تا رزق شما را زیاد کرده و رحمت خود را شامل حال شما کند.

 

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار