خبرهای داغ:
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: در شهرستان شاهرود بیش از ۱۵ هزار نفر مبتلا به بیماریهای فشارخون بالا هستند و پیش بینی می شود حداکثر ۱۱ هزار نفر دیگر هم مبتلا باشند که خود نمی دانند.
کد خبر: ۹۱۳۹۵۱۸
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر احسان بینش در همایش روابط عمومی‌ها و اصحاب رسانه شاهرود در تالار ولایت فرمانداری این شهرستان با اشاره به طرح پویش ملی کنترل فشارخون با تاکید بر اینکه همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در این پویش اظهار کرد: مهمترین عامل خطر بیماری فشار خون ایجاد بیماری‌های قلبی و کلیه و سکه مغزی است و در سال ۲۰۱۷ در جهان ده میلیون نفر بر اثر این بیماری جان باختند.
وی با اشاره به آماری از مبتلایان به فشار خون در ایران گفت: ۱۵ میلیون مبتلا به فشارخون بالا در کشور داریم که ۶۰ درصد از بیماری خود اطلاع دارند و ۴۰ درصد از بیماری خود اطلاع ندارند که نیمی از این بیماران دارو مصرف می‌کنند و ۱۹ درصد بدون دارو کنترل می‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به اینکه در شهرستان شاهرود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت بالای سی سال داریم که حدس می‌زنیم ۲۶ هزار نفر مبتلا به بیماری فشارخون بالا داریم که در سامانه سیب شهرستان ۱۵ هزار نفر بیمار فشار خون ثبت داریم و حدس می‌زنیم که ده هزار نفر دیگر باشند که در این پویش این موارد را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اطلاع رسانی در مورد این پویش در جامعه باید داشته باشیم عنوان کرد: در این پویش گروه هدف بالای سی سال، متولدین ۲۹ اسفند سال ۱۳۶۸ به قبل و بانوان و خانم‌ها باردار در اولویت هستند و از ۲۷ اردیبهشت پویش و بسیج ملی شروع شده که تا ۱۵ خرداد مرحله آگاه‌سازی جامعه است.
بینش ادامه داد: مرحله شروع غربال گری از ۱۷ خرداد است که تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد و هدف‌گذاری این پویش غربالگری ۱۰۰ درصد جمعیت بالای سی سال است.
وی اضافه کرد: خانه بهداشت، و مراکز جامه خدمات سلامت در شهر‌ها و روستا‌ها محل مراجعه مردم هستند و ۱۰ پایگاه سیار در سطح شهر و ۵ پایگاه سیار در سطح شهر‌های کوچک، فشارخون را کنترل و ثبت می‌کنند و یک سامانه هم در قالب خوداظهاری با نشانی salamat.gov.ir آماده ثبت فشار خون افراد هستند که خودشان فشارشان را در منزل بگیرند و آن را در سامانه ثبت کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها