رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: دستگاه قضا در سال‌های اخیر حامی سرمایه‌گذاری سالم بوده و در سایه حمایت‌ها واحد‌های راکد را به چرخه تولید بازگرداندیم.
کد خبر: ۹۱۳۹۳۶۷
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
واحد‌های راکد اردبیل را به چرخه تولید بازگرداندیم/از هیچ تخلفی چشم‌پوشی نمی‌کنیم
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، ناصر عتباتی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات اردبیل، اظهار داشت: در برخی مواقع اخبار می‌تواند آبروی شهروند و مسئولی را خدشه‌دار کرده و اثرات سوء در سطح جامعه داشته باشد که چنین رفتار‌های رسانه‌ای با جدیت رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه خط قرمز دستگاه قضایی، قانون است، افزود: با توجه به اینکه بی‌توجهی به قانون آسیب‌هایی به رسانه و افراد جامعه دارد و رسانه به دلیل قدرت و توان خود در مباحث جامعه شناسی رکن چهارم دمکراسی رسانه است؛ هر قدرتی نیاز‌مند کنترل است و اگر به این مهم توجه داشته باشیم فضای رسانه، پاک و به دور از آسیب و مشکلات خواهد بود.

عتباتی با تاکید به اینکه یک تیتر یا عکس می‌تواند جامعه را ملتهب کند و یا اینکه آرامش ببخشد، افزود: آبروی افراد در آموزه‌های دینی و قوانین ما اهمیت قابل توجهی دارد و نباید با اقدامی و خبری آبروی فردی خدشه‌دار شود و انتظار ما از اصحاب رسانه حرکت قانون‌مدار است.

رئیس کل دادگستری استان با تاکید به اینکه آگاهی بخشی مسئولیت رسانه است، افزود:، اما این نباید به منزله این باشد که خبری به خوشایند یک مقام و مسئول یا جریانی و طیفی درج شود که مغایر قوانین بوده و یا صحت ندارد.

عتباتی با تاکید به نقش رسانه در پیشگیری آسیب‌ها افزود: به ویژه آگاهی بخشی از حقوق قضایی و حقوق عمومی در سطح جامعه از اصحاب رسانه انتظار می‌رود و از مباحث جدی در جامعه توجه به حقوق عامه است که انتظار داریم رسانه‌ها در صیانت و گسترش حقوق عامه یاری‌گر ما باشند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی در خصوص صیانت از حقوق عامه تکلیف و مسئولیت دارد، افزود: کمیته‌ای نیز به این منظور شکل گرفته است؛ نمونه فعالیت ما این بود که در ۲ سال اخیر حوزه بهداشت رصد شده و آثار و برکات متعدد داشته و بسیاری از معضلات با همکاری علوم پزشکی استان حل و فصل شده است.

رئیس کل دادگستری استان گفت: سال گذشته در مقوله خرید، حمل و نگه‌داری گندم ورود کردیم که موجب شد از خروج گندم مرغوب تولیدی استان ممانعت شود و سال گذشته بیش از مصرف استان در سیلو‌ها انبار، پلمپ و صورت جلسه شد و از بسیاری از دلالی‌ها ممانعت کردیم.

تسهیلات حمایتی در جای خود مصرف شده است

عتباتی با اشاره به نظارت بر حمل گندم و فعالیت کارخانه‌های آرد، افزود: برخی می‌گفتند موضوع آرد ارتباطی به دستگاه قضایی ندارد، اما بر تمامی روند تهیه و ذخیره‌سازی آرد صرفا با هدف صیانت از حقوق عامه نظارت کردیم و امسال نیز در بحث کیفیت پخت و پز نان ورود کردیم.

وی افزود: بررسی‌ها موجب شد تا این نتیجه حاصل شود که بخش عمده تسهیلات حمایتی در بخش خود هزینه شده و دستگاه قضا در سال‌های اخیر حامی سرمایه‌گذاری سالم بوده و در سایه حمایت‌ها واحد‌های راکد را به چرخه تولید بازگرداندیم.

رئیس کل دادگستری استان تصریح کرد: واحد تولیدی داریم که ۳ شیفت فعالیت خود را از بین زندانیان آزاد شده برگزیده و موجب شخصیت‌بخشی، احساس مسئولیت و اشتغال‌زایی برای این افراد شده است؛ در حمایت از واحد‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری‌ها اقدامات متعدد داشتیم و برای تاثیرگذاری بیشتر رسانه‌ها باید کمک حال ما باشند.

عتباتی در خصوص دغدغه مطرح شده از سوی خبرگزاری تسنیم در ارائه خدمات کیفی قضایی افزود: در خصوص بهبود خدمت‌رسانی نیز اقدامات متنوعی صورت گرفته است و تلاش بر این بوده که خدمات قضایی به سادگی به شهروندان ارائه شود؛ نمونه آن راه‌اندازی سامانه خدمت‌رسانی است که لحظه به لحظه روند پرونده به متقاضی اطلاع‌رسانی می‌شود و در تمامی واحد‌ها ثبت‌نام سامانه «ثنا» انجام می‌شود.

صدور کیفرخواست برای ۳۸ نفر در پرونده درگیری

وی مبارزه با فساد را اولویت دستگاه قضا دانست و گفت: اگر با فساد مبارزه جدی نداشته باشیم، جامعه دچار نگرانی می‌شود؛ فساد در مواد مخدر و سوداگران مرگ، مشروبات الکلی، بی‌توجهی به امر به معروف و نهی از منکر، اراذل و اوباش با جدیت دنبال می‌شود و حتی پیامک‌هایی که به منظور اطلاع‌رسانی از جرایم به ما ارسال شده را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس کل دادگستری استان با اذعان به اینکه طرح پرونده‌ها قبل از نهایی شدن و صدور حکم قطعی ممنوعیت قانونی دارد، تصریح کرد: انتظار می‌رود اصحاب رسانه نیز در مبارزه با فساد مطابق قوانین رفتار کنند؛ نمونه پرونده درگیری مسجد ائمه بود که برای ۳۸ نفر کیفرخواست صادر شده است و از رفتار‌های غیرقانونی و مخل آرامش اغماض نخواهیم داشت.

عتباتی با بیان اینکه در انتخابات پیش رو نیز رعایت اخلاق، شرع، قانون و انصاف از سوی رسانه درخواست می‌شود، افزود: حفظ حرمت قلم و رسانه ضروری است و نباید به خوشایند فردی خبری درج شود؛ در جهت سالم سازی فضای مجازی نیز دستگاه قضا از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص روند اطلاع‌گیری از پرونده‌های قضایی افزود: لازم است از خود دستگاه قضایی اطلاعات لازم درخواست شود؛ در زمان مناسب اطلاع‌رسانی انجام می‌شود و اگر موردی طرح نشده یا اطلاع‌رسانی منافات با قوانین دارد و یا روند رسیدگی به پرونده تکمیل نشده است.

رئیس کل دادگستری استان همچنین در خصوص محموله‌های چوب‌گذری از استان نیز گفت: دستور بررسی تمامی محموله‌ها را دادیم و برای موارد محدودی پرونده کیفری تشکیل شده است؛ مطابق اظهارات منابع طبیعی استان یک تعداد از محموله‌ها درختانی بوده که با هدف تجاری کاشته شده است.

عتباتی خطاب به مدیریت خانه مطبوعات استان گفت: ضروری است دوره‌های آموزشی مشترک به ویژه با هدف ارتقا اطلاعات قضایی و حقوقی برگزار شود و دستگاه قضا نظارت و کنترل و اخلاق رسانه‌ای را با جدیت دنبال می‌کند.

حاضر به بررسی مجدد کشت و صنعت مغان هستیم

وی در پاسخ به دغدغه یکی از خبرنگاران از نحوه رسیدگی به وضعیت کشت و صنعت مغان از جمله در موضوعات قرارداد‌های دو و سه ماهه با برخی نیروها، فروش دام، ارائه طرح‌های تولیدی غیرواقع و حذف اضافه کاری کارکنان گفت: اظهاراتی در خصوص فروش دام کشت و صنعت قابل بررسی است و ما خروج دام زنده را ممنوع کردیم؛ از سویی مشکلات کارگری دغدغه ما هم هست و حاضر به بررسی جدی مشکلات این مجموعه در صورت ارائه اطلاعات مستند هستیم.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل اظهار کرد: در خصوص مجتمع گوشت اردبیل هم ورود جدی داشتیم و بدهی آن محرز شد؛ در پرونده سیلوی اردبیل هم که به ما اطلاع‌رسانی شده بود، ورود کردیم و برخی موارد به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ نگاه ما به واحد‌های تولیدی به عنوان سرمایه‌های دولت و ملت است و از هیچ تخلفی چشم‌پوشی نداریم.

عتباتی با اذعان به اینکه سه مورد واگذاری به بخش خصوصی شامل مجتمع گوشت، سیلو و کشت و صنعت داریم، افزود: باید به سمت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی برویم، اما باید منافع آن به مردم برسد و اینطور نباشد که خصوصی‌سازی منجر به بروز مشکل به جای حل مشکل شود.

مراجعه روزانه ۲۵۰۰ نفر به دستگاه قضایی استان

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی حل و فصل دعاوی را عهده‌دار است، تصریح کرد: در تمامی خدمات ارائه شده به دنبال تسهیل هستیم و در عین حال آموزش عموم مردم از اهداف ما در سال جاری است.

رئیس کل دادگستری استان به فعالیت ۶ همکار زن در دادسرا، شورای حل اختلاف و سایر بخش‌ها اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت زنان در دستگاه قضایی منوط به توان خود آن‌هاست.

عتباتی در خصوص ورودی پرونده‌های قضایی گفت: وضعیت ما در مقایسه با سایر استان‌ها بغرنج نیست و در عین حال مطلوب هم نیست؛ در صورتی که تعداد پرونده با تعداد همکاران قضایی استان مقایسه شود، چزو پرکارترین استان‌ها هستیم؛ به ویژه در دادسرا‌ها پرونده‌ها از جدیت و پیچیدگی برخوردار است، روزانه ۲۵۰۰ نفر به دستگاه قضایی استان مراجعه می‌کنند و اگر تعداد تقسیم بر کارکنان شود حجم کار بالاست.

وی افزود: اعتقاد ما این است مردم، ولی نعمت ما هستند و باید تکریم آن‌ها با جدیت دنبال شود؛ گفته می‌شود خبرنگاری جزو مشاغل سخت است و انتظار داریم خبرنگاران حداقل یکبار حجم اقدامات و خدمات یک قاضی و همکار قضایی را در یک روز بررسی کنند؛ در بحث اعتبارات هم با وجود کمبود‌ها خدمت‌رسانی داریم.

رئیس کل دادگستری استان در خصوص روند کند رسیدگی تخلفات واگذاری تابلو در مجموعه شهرداری اردبیل افزود: یک پرونده قتل را شاید بتوان یک روزه جمع‌بندی کرد که نمونه آن پرونده قتل در شهرک سینا بود که در کمترین زمان بررسی شد؛ اما برخی پرونده‌ها تشریفات دارد که به عنوان مثال پرونده آتنا به دلیل حساسیت ۹۱ روز زمان صرف خود کرد.

عتباتی گفت: در مورد پرونده شهرداری نیز روند طی شده و حکم بدوی صادر شده، اما باید منتظر حکم دادگاه تجدید نظر باشیم؛ باید تشریفات قانونی رعایت شود. تشریفات دادرسی در جهت حقوق جامعه و حقوق طرفین پرونده‌ها باید رعایت شود، اما به معنی تعلل عمدی در رسیدگی به پرونده نیست.

ارسال نظرات